2951
Sök

volvo 240 b230a - stannar vid 3000 varv

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#21
nä vad jag menade var att förut kunde jag se lite "liv" i filtret, numera rör det sig ingenting där inne. ska kolla det där riktigt noga idag, vore fantastiskt om mekonomen och dem är öppna idag

Sierra-döbel

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#22
Okej, hej igen, nu har jag varit på biltema, laddat upp med ny olja, nytt oljefilter samt bytt lilla bränslefiltret (det med grön markeringsram) utöver detta har även nya tändstift och tändkablar monterats.
Nu till det tråkiga: INGEN skillnad, ända som hände var att jag numera har svartrök och nu går bilen ännu segare och kommer oftast inte ens upp till 3000 varv.

Så jag funderar på de slutliga 2 lösningarna, skruva isär min pierburger eller vad fan den hette och gå igenom med biltemas reparationssats:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331268_m9i9rs.jpg

Slanga ur hela tanken och gå igenom den och försöka blåsa rent med tryckluft eller något liknande. Jag har även inhandlat ett stort bränslefilter som ajg ej ännu funnit på bilen, så var detta ska placeras är fortfarande ett mysterium för mig, vore hemskt bra med lite hjälp.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331266_h5vlpn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331267_r9jm4y.jpg

Så slutgiltigt en checklista på vad som är gjort och vad bilen uppvisar för symptom:

Bytt/Genomgått:
*Oljebyte 10W40 - ej syntetisk
*Oljefilter bytt
*Litet Bränslefilter bytt (gröna markeringsramen tidigare bild)
*Luftfilter genomgått
*Tändstift bytta
*Tändkablar bytta
*Fördelarlock genomgått
*Helt påfylld med 95oktanigt efter att jag ahde kört den med 20% E85 ett tag, (farsan trodde etanolen skapade problem)


Symptom:

*Orkeslös vid motstånd (ex uppförsbackar)
*Svart rök
*Passerar ej 3000 varv (ibland vid branta nedförsbackar)
*GÅr ned i varv vid stillasstående (måste kompensera med gas när jag står stilla)
*Kommer ej över 25 km/h vid full gas på platt mark (1a växeln)
*Vid första uppstart efter oljebyte så spydde avgassystemet ut lite bensin

Några tankar:
*Nån cylinder är död?
*Förgasarmembran?
*Grovfiltret i tanken?
*Fördelarlocket kanske inte fungerar korrekt, trots att det såg ok ut?
*Tändspolen?
*Övriga delar i tändingen sönder?
*Vatten eller trams i tanken? (var några idioter som slangade bilen för ett tag sedan)
-dock så hade detta hänt en gång innan men försvann efter lite körning.

Och åter igen vill ajg tacka för allt engagemang som ni visat på hittils, fantastiskt att man kan få hjälp av er istället för att lämna iväg den och betala flera hundra i timmen för kafferast osv tongue

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
#23
Ojdå, du har tydligen köpt ett bränslefilter till en insprutare. Blev nog lite fel där wink.

Att det kommer ut bensin ur avgasröret borde bero på antingen att den får för mycket bensin eller att den inte går på alla cylindrar, det är iaf min åsikt. Om du tex lyssnar vid avgasröret så ska det "puttra eller bluddra" ifall den inte går på alla cylindrar, dessutom borde motorn ruska och röra på sig en del på tomgång.

Testa att ta loss tändkabeln från ena stiftet när motorn går på tomgång, om motorvarvet ändrar sig så fungerar den cylindern. Testa sedan att göra samma sak med de övriga tre tändkablarna.

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#24
Okay, ska genast göra det, trist att man har inhandlat sig ett felaktigt filter hmm.
Är så lack just nu övera tt den inte rullar som den ska att jag överväger att pantsätta fanskapet och handla mig en b230e för en tusenlapp och slå in istället.
jag gillar inte sånt här!

Om det nu är så att en av cyllarna är död, hur pass allvarligt kan felet vara då? dvs, blir det kostsamt/mycket arbete?

har ju en månad på mig drygt tills jag ska in och ha fixat alla mina tvåor, vore ju desto bättre om motorn fungerade då tongue

Sierra-döbel

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#25
Nu har jag pratat med farsan och han hade några snabba frågor också, kan det vara det lilla plastfiltret (gröna markeringsramen igen) som måste luftas eller något, för många av sympromen är ju faktiskt lika som de man får vid en soppatorsk.
men samtidigt talar ju svartröken om att den går fett om jag har förstått det hela rätt, dessutom stänkte det ju bränsle ur avgasröret vid första uppstarten efter oljebytet.

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
#26
Jo, håller med om att svart rök innebär för fet blandning av en eller annan anledning. Om nålventilen inne i förgasaren hänger upp sig så att den inte stänger när flottörhuset är fullt, då flödar det över enligt vad jag vet iaf. Andra kan säkert förklara bättre.

För att vara säker på att motorn går på alla cylindrar så kan du dock göra som jag beskrev, men det kan pirra en del i handen när du plockar bort tändkabeln.

Ifall nu någon cylinder inte fungerar så kan det vara flera orsaker till det, behöver inte nödvändigtvis vara så allvarligt tror jag.

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#27
Känns dock som ett lite överflödigt arbete att skruva isär toppen eller liknande, då är det både billigare och mer effektivt att satsa på en ny motor direkt?
Så jag får kika på det där med cylindrarna så fort det blir ljust igen, men det kommer bli krångligt då bilen knappt orkar gå på tomgång, så ajg får ha någon där som håller den runt 1000varv i friläge medans jag testar att dra loss kablarna.

Tack för all hjälp drönirettab, fantastiskt att det finns så hjälpsamma människor här smile

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
#28
Du kan ju skruva upp tomgången litegrann, då kanske den orkar hålla varven medan du testar. Tänk på att du bara ska testa en kabel åt gången, sedan sätta tillbaka den kabel som är testad innan du tar loss nästa. Men det förstod du antar jag smile

Brukar ibland kunna krångla till det när jag ger förslag, ville vara säker.
Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2008)

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#29
Jo så långt hängde jag med, hoppas det går vägen imorgon, om det inte är någon av cyllarna däremot, då vetefan vad man ska hitta på yikes

Sierra-döbel

272 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#30
Ok idag ahr jag varit ute och fixat lite, har bytt tillbaka till orginalslangar, återställt pulsair och gått över bilen undertill, vad jag funnit är någonslags "dräneringsslang" som låg och vilade på främre tvärsbalken (precis bakom främre hjulhusen denna slangen låg och läckte ut lite bensin, och jag lyckades med svårigheter konstatera att den gick upp till förgasaren. (ska fixa en bild på vart den leder sen)
Här kommer iallafall lite bilder på hur det ser ut nu, ska se om jag lyckas ringa in vilken av slangarna som gick ned dit och droppade bensin.

för att göra det hela lättare har jag på bilden markerat med 2 olika färger, rosa är slangens ungefärliga placering, bakom förgasaren in mot brandväggen, där den sedan går paralellt med kopparrören ned under sparkbrunnen och kopparrören fortsätter längstmed hela vänstra undersidan av bilen, dock så är denna kabeln rakt av och "upplagd" på första tvärbalken där den har legat och droppat av sig en hel del bensin, jag tycks inte kunna hitta några anslutningar inom rimlig närhet av slangen och kan inte för mitt liv förstå vadfan den är till för?
eftersom den läcker bensin så antar jag att det är relaterat med det pågående problemet.

EDIT:Gula cirkeln markerar av vilken sort kabeln är, dvs grov bränsleslang av samma typ som de flesta grövre slangarna(bla de inom cirkeln).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/331906_vn6r2n.jpg

numera är de blåa slangarna borta, men bilden är tagen tidigare än jag han felsöka dem. Slangbytet gjorde ingen skillnad alls, som vanligt varvade bilen upp till 5-6000 varv utan krångel de första 2 gaspådragen för att sedan kvickt dö och fastna runt 2500-3000.
Senast redigerat av Niotusen (2 maj 2008)

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
2 maj 2008
#31
Enligt vad jag förstår så borde den där dräneringsslangen komma ifrån en varmstartsventil, ventilens uppgift är egentligen att ventilera bort eventuella bränsleångor som uppstår i flottörhuset när tändningen är avslagen. Så står det i Haynes rephandbok iaf.

Att det kommer ut bensin ur slangen nere vid balken beror nog kanske (obs, kanske) på att förgasaren flödar över, då trycks bensinen ut via den där ventilen. Då kan ju kanske (kanske igen) nålventilen vara boven, om den kärvar så att den inte stänger ordentligt så flödar det ju över i flottörhuset.

Tyvärr är det fortfarande spekulationer från mig. Hoppas att någon expert kan ge mer råd, har själv inte skruvat så mycket med bränslesystemet.

Men jag har dock för mig att jag bråkade med en 245 som tryckte ut soppa via dräneringsslangen och att jag skruvade isär flottörhuset för att justera flottörnivån och rengöra nålventilen. Sedan fungerade bilen igen, men jag vet egentligen inte om det var nålventilen eller flottören som krånglade.
Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2008)

272 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#32
Tack så mycket återigen drö, ska idag ta ned hela förgasaren för packningsbyte och genomgång, sen får vi se om jag lyckas få den att fungera efteråt, förknasare har aldrig varit en av mina starkare sidor, men så enkelt som det brukar vara på en gammal volvo så borde detta faktiskt gå vägen.
Hör av mig efteråt för en statusrapport, förhoppningsvis med ett gott resultat.

Sierra-döbel

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
4 maj 2008
#33
till 99% är det membranet som sitter under övre kåpan på förgasaren

riv inget annat innan du bytt det och fyllt på med atf olja

kåpan sitter med 3skruvar och sen är det bara att dra upp så ser du hur membranet sitter fast dit med det sätt ihop och häll på atf olja och tuta och kör


det är den stora gummi tjosanen i biltemas renoveringssats som kallas membran

vet inte riktigt varför du inte bytt den ännu då det inte bara är jag som skriver det som förslag

är standard fel på dessa förgasare och dom beter sig väldigt märkligt tex toppar 30km/h orkar inte varva osv


alltså där det gula locket sitter monterat det är den kopan som ska skruvas bort

tar några minuter att byta dessutom rör inget annat innan du bytt den

att renovera en förgasare utan riktig gas mätare att ställa förgasaren med kommer bara förstöra istället för att göra någon nytta
Senast redigerat av Growe (4 maj 2008)

Kör fort så hinner inget hända...

272 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#34
Tack för svaret, membranet och alla andra packningar är nu bytta, förgasaren är 100% rengjord och bilen spinner som en katt igen, UNDERBART känns det att det funkar, jag som trodde det var något allvarligt, så var det ett problem som kostade mig en halv dag och 100kr big_smile

Dessutom har jag nog gett bilen en extra liten knuff genom tändstift/tändkablar/förgasarrengöring/bränslefilter/oljefilter/ny olja för helvete vad den accelererade kraftigare än vad den någonsin gjort.

Härligt med all hjälp underbart med en liten "online-jour" som dessutom verkar jobba dygnet runt big_smile

Sierra-döbel


Sök