Okej, hej igen, nu har jag varit på biltema, laddat upp med ny olja, nytt oljefilter samt bytt lilla bränslefiltret (det med grön markeringsram) utöver detta har även nya tändstift och tändkablar monterats.
Nu till det tråkiga: INGEN skillnad, ända som hände var att jag numera har svartrök och nu går bilen ännu segare och kommer oftast inte ens upp till 3000 varv.
Så jag funderar på de slutliga 2 lösningarna, skruva isär min pierburger eller vad fan den hette och gå igenom med biltemas reparationssats:
Slanga ur hela tanken och gå igenom den och försöka blåsa rent med tryckluft eller något liknande. Jag har även inhandlat ett stort bränslefilter som ajg ej ännu funnit på bilen, så var detta ska placeras är fortfarande ett mysterium för mig, vore hemskt bra med lite hjälp.
Så slutgiltigt en checklista på vad som är gjort och vad bilen uppvisar för symptom:
Bytt/Genomgått:
*Oljebyte 10W40 - ej syntetisk
*Oljefilter bytt
*Litet Bränslefilter bytt (gröna markeringsramen tidigare bild)
*Luftfilter genomgått
*Tändstift bytta
*Tändkablar bytta
*Fördelarlock genomgått
*Helt påfylld med 95oktanigt efter att jag ahde kört den med 20% E85 ett tag, (farsan trodde etanolen skapade problem)
Symptom:
*Orkeslös vid motstånd (ex uppförsbackar)
*Svart rök
*Passerar ej 3000 varv (ibland vid branta nedförsbackar)
*GÅr ned i varv vid stillasstående (måste kompensera med gas när jag står stilla)
*Kommer ej över 25 km/h vid full gas på platt mark (1a växeln)
*Vid första uppstart efter oljebyte så spydde avgassystemet ut lite bensin
Några tankar:
*Nån cylinder är död?
*Förgasarmembran?
*Grovfiltret i tanken?
*Fördelarlocket kanske inte fungerar korrekt, trots att det såg ok ut?
*Tändspolen?
*Övriga delar i tändingen sönder?
*Vatten eller trams i tanken? (var några idioter som slangade bilen för ett tag sedan)
-dock så hade detta hänt en gång innan men försvann efter lite körning.
Och åter igen vill ajg tacka för allt engagemang som ni visat på hittils, fantastiskt att man kan få hjälp av er istället för att lämna iväg den och betala flera hundra i timmen för kafferast osv