2778
Sök

ska jag köpa saab 9000?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
6 maj 2008
#21
og900turbo skrev:
alexbenhard skrev:
Inget fel på saab 9000 växellådor?
Skärp er!! Finns väl ingen som har trimmat lite som inte rasat lådan!!
Jag har knäckt 4 lådor.

För övrigt är ett problem deras antispinn aka TCS som kan strula och det kan bli riktigt dyrt.
Rost kommer ju förr eller senare på alla bilar...
Finns mycket problem med Saab precis som andra bilar men det beror mycket på hur dom sköts.
I övrigt är Saab mycket trevliga bilar.

det är väl inge fel på lådorna ?!?!? det är nog hur man behandlar dom man ska tänka på . .

Det är inga bra lådor i gamla Saabar.
Jag låg i jämn fart på landsväg en gång så skar en låda.
Det är ju faktiskt folk som specialiserat sig på att renovera saab lådor, finns kanske en anledning...

176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#22
okej, då kikar ja efter rosten,bussningarna, och lådan smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 maj 2008
#23
and3r5son skrev:
tjabba vet inte om jag skulle göra ny tråd eller hur de ska göras menmen.

är i köpsvängarna å tänkte köpa en smått preppad 9000.
samtidigt vet jag att min gammle 740gl lever längre än jag själv kommer göra, men den börjar bli tråkig^^
hur stadiga är motorerna i saab? fick veta att oljereturen fucktar lite, är det början till nått större eller? och hur tidskrävande och dyr blir den historian.
vill veta all nyttig info smile

Kolla in "Darkace" här på garaget han säljer sin saab, som han bytte till sig från mig. Kan helt ärligt säga att det är en grym bil, som verkligen håller!

Sky´s the limit...

1 207 Inlägg
6 maj 2008
#24
Varför klagar alla på växellådorna?
Är ni verkligen så bortskämda att ni förväntar er att lådorna skall hålla när man tar ut ett par hundra hästkrafter och newtonmeter extra?
Det skall ingen växellåda klara - då är den felkonstruerad!
Om alla bilar skulle ha växellådor som stod pall för 500hk skulle det innebära att det skulle bli ett kraftigt överpris på bilarna pga. att det skulle gå åt väldigt mycket mer material/dyrare material - vilket i sin tur innebär att eventuella reparationskostnader blir höga.

Se bara på alla jänkefrälsta som resonerar "men min växellåda har inte pajat fastän jag har 600hk och börnar varje dag" bevisar bara det hela. Nu blir detta ett "dra-alla-över-en-kam-resonemang" men amerikanare har sällan varit bra på att dimensionera och att använda deras material till dess fulla potentialitet. Se bara på de stora v8'orna på 7-8 liter som knappt/sällan har många fler hästkrafter än en japansk motor på 3liter.

Nog om detta.

Jag anser att Saab 9000 är en bra bil. Dock en aningen dyr i drift om man trimmar den, eftersom den "inspirerar till ett aktivt körsätt" som man så fint säger. tongue Man sitter skönt i dem, de ligger på låga varv vid laglig motorvägskörning, det finns en uppsjö av trim etc.

1 217 Inlägg
6 maj 2008
#25
Faffelbach skrev:
ja försök att har ihjäl en m90 låda på en volvo lycka till .

Låna mig en bil med den lådan i.. jag lovar dig att jag kan piska ihjäl den inom 2 minuter!


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 maj 2008
#26
og900turbo skrev:
alexbenhard skrev:
Inget fel på saab 9000 växellådor?
Skärp er!! Finns väl ingen som har trimmat lite som inte rasat lådan!!
Jag har knäckt 4 lådor.

För övrigt är ett problem deras antispinn aka TCS som kan strula och det kan bli riktigt dyrt.
Rost kommer ju förr eller senare på alla bilar...
Finns mycket problem med Saab precis som andra bilar men det beror mycket på hur dom sköts.
I övrigt är Saab mycket trevliga bilar.

det är väl inge fel på lådorna ?!?!? det är nog hur man behandlar dom man ska tänka på . .

Till och med verkstäderna erkänner ju att lådorna i 9000 är klena. Om lådorna inte vore en svag punkt skulle det väl inte ens vara på tapeten i den här tråden.

Men nog om detta, har själv haft 2 st 9000 och det är riktigt härliga bilar med bra motorer, härlig komfort och fina vinteregenskaper. Tyvärr åt rosten upp båda mina hmm

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

176 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#27
tackar för alla svar smile en till fråga. jag ligger sällan å pressar en bil, ligger efter skyltarna, nog för att jag åxå för mina vansinnes färdar. men hur mkt ligger saaben i bränsle? kör ganska blandat, en vecka i stan den andra ute på landet^^ min 740 ligger strax över litern i stan, tänkte om de gick att få ner kostnaderna lite grann.

252 Inlägg
7 maj 2008
#28
Skulle inte växellådorna vara så skit i saab skulle jag själv köpt en!
Är det inte gamla 900an man måste lyfta hela motorn för att byta låda?


2 079 Inlägg
7 maj 2008
#29
min gamla 88 har snart gått 45tusen mil och den går bra, det knackar jättefint ifrån ventilerna med tongue
men det har man ju istället för radio då

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

956 Inlägg
7 maj 2008
#30
Kör man med insidan funkar det. Men kör man som en idiot och gasar och burnar och håller på så håller de ju klart inte. Men har man något innanför pannbenet som man kan tänka med så håller det.


Sök