2878
Sök

Slutsteg sönder?:(

12 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej, nu e det så att jag tror mitt slutsteg har pajjat. Anledningen tror jag är att det antingen har blivit fuktskadat, eller så har jag kortslutit det (råkade nudda själva steget med skruvmejslen när jag spännde fast sladden till batteriet så det kom massa gnistor o sånt:/). Så mina frågor är; hur fuktömtåliga är dem och kan man fixa det? o den andra frågan är, om det har kortslutits kan man fixxa det då?tongue

Egen företagare
864 Inlägg
6 maj 2008
#2
allt går att laga, om du kotslutit det så borde säkringen gått. fuktskada kan man lämna till en ex tv reperatör eller nått sånt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

75 Inlägg
6 maj 2008
#3
Har du kollat säkringen som sitter på + kabeln? jag råkade tappa jord kabeln på + kabeln när jag skulle skuva fast den, då kom det också gnistor men steget klarade sig det var bara säkringen som rök. Angående fukten så har mitt klarat sig bra i bagaget, trots lite frost på det och lite vatten. Sen kan det ju vara olika från olika fall såklart, men får hoppas du har samma tur som jag.

12 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#4
Okej, menar ni säkringar på sladden då lr i steget?tongue ganska ny på detta:cool:

75 Inlägg
6 maj 2008
#5
Säkringen på den röda + kabeln som går från batteriet till steget. Men kolla den i steget också bara för o vara säker.

28 Inlägg
8 maj 2008
#6
Kolla säkringarna. Kolla även jorden hur bra den är, utan den går inte steget igång! Mät och kolla så att den får 12V


10 287 Inlägg
8 maj 2008
#7
Installationsordning:

Först jord, sedan plusmatning med borttagen säkring vid batteriet. När plusmatningen är iskruvad i steget och man har dubbelkollat att allt sitter som det ska och att inga kardeler hamnade utanför - först då, och inte tidigare, sätter man i säkringen framme vid batteriet.

/Göran
aka Gubbjäveln med pekpinnen

ottar skrev:
jag råkade tappa jord kabeln på + kabeln när jag skulle skuva fast den, då kom det också gnistor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
8 maj 2008
#8
dr_pepper_90 skrev:
Kolla säkringarna. Kolla även jorden hur bra den är, utan den går inte steget igång! Mät och kolla så att den får 12V

hur kollar man jorden? vet bara hur man kollar spänningen, om man får mindre än 12V då är det batteriet som är för dåligt. om man inte får nå spänning alls, då finns det inte någon jord. förstår inte vad alla tänker med, är det jord så är det, annars är det inte någon jord alls. hur har du satt fast jorden, sitter den mot renslipad plåt, fastskruvad?

28 Inlägg
9 maj 2008
#9
tjossanmannen skrev:
dr_pepper_90 skrev:
Kolla säkringarna. Kolla även jorden hur bra den är, utan den går inte steget igång! Mät och kolla så att den får 12V

hur kollar man jorden? vet bara hur man kollar spänningen, om man får mindre än 12V då är det batteriet som är för dåligt. om man inte får nå spänning alls, då finns det inte någon jord. förstår inte vad alla tänker med, är det jord så är det, annars är det inte någon jord alls. hur har du satt fast jorden, sitter den mot renslipad plåt, fastskruvad?

Jag har satt fast min jord i en skruv vid baklampekåpan.. Jag vet inte vad apparaten heter som man mäter spänning o de med, men då tar du iaf + delen o håller mot jorden och - mot strömkabeln från batteriet. Den ska gärna visa typ 12,5 mV på displayen..


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 maj 2008
#10
dr_pepper_90 skrev:
tjossanmannen skrev:
dr_pepper_90 skrev:
Kolla säkringarna. Kolla även jorden hur bra den är, utan den går inte steget igång! Mät och kolla så att den får 12V

hur kollar man jorden? vet bara hur man kollar spänningen, om man får mindre än 12V då är det batteriet som är för dåligt. om man inte får nå spänning alls, då finns det inte någon jord. förstår inte vad alla tänker med, är det jord så är det, annars är det inte någon jord alls. hur har du satt fast jorden, sitter den mot renslipad plåt, fastskruvad?

Jag har satt fast min jord i en skruv vid baklampekåpan.. Jag vet inte vad apparaten heter som man mäter spänning o de med, men då tar du iaf + delen o håller mot jorden och - mot strömkabeln från batteriet. Den ska gärna visa typ 12,5 mV på displayen..

Nej, så gör man inte.

Man tar MULTIMETERN (som det heter) och sätter plus-proben (oftast röd) och sätter på Batteri plus på steget. Sen tar man minus-proben (den svarta) och sätter på jord på steget, och då skall det helst vara 12.5V (inte mV - för då har man en rätt ordentligt kass jordpunkt..)

MEn, man kan tyvärr ha en dålig jord utan att få nåt mätbart spänningsfall. Så det enkla svaret är; välj en redig plats, och se till att det är absolut plåtrent under.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök