4316
Sök

Byta till M47 låda istället för M46

skogstokig
341 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#1
Går det att byta till 5 växlad låda istället för att ha overdrive?


Driifter;)
1 630 Inlägg
8 maj 2008
#2
klart de går.. men du får byta kardan oxå

sen om det är 240 före 86 så kan de va svårt o få tag på en m47 med uttag för hastighetsmätare wiren då dessa lådor är relativt ovanliga

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

skogstokig
341 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#3
hmm ja du.. det är en 80a jag har.. och overdriven strular som fan.. tänkte om de gick att byta direkt utan problem... så man ska ha en låda före 86?


Driifter;)
1 630 Inlägg
8 maj 2008
#4
jo du behöver ju ha en m47 med uttag för wire i så fall..

annars går de ju ta en nyare och byta bakaxel och instrumenthus om man har mkt ork:D

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

skogstokig
341 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#5
Amazon_123GT skrev:
jo du behöver ju ha en m47 med uttag för wire i så fall..

annars går de ju ta en nyare och byta bakaxel och instrumenthus om man har mkt ork:D

ja och den ska sitta på samma sida som jag har de?..

HA! hehe de orkar jag inte göra nu iaf:P måste ha en 5e växel.. inte så roligt om man ska åka långt... 4an bara..tongue


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 maj 2008
#6
jag sålde en m47a med wire för 500 kr för 2 månaders sen ..hade rullat 8000 mil :p .....nä men att byta till 47 kan vara lite dumt då den lådan är klen av sig....få tag i en bättre beg 46:a istället...


Snabb =)
247 Inlägg
8 maj 2008
#7
som ovan säger m46 håller bättre, tror tillochmed att jag har en i garaget som ligger "skräpar".

Men om du promt vill ha m47 så är det iaf kardan, troligen kopplingen för skiljer ofta på splinsen annars ska det inte vara nå problem ja sen har dom nyare m47 hydraulisk koppling.


mvh enberg

Just real power no turbo shit =)

Smålänning
7 887 Inlägg
8 maj 2008
#8
Xuri skrev:
jag sålde en m47a med wire för 500 kr för 2 månaders sen ..hade rullat 8000 mil :p .....nä men att byta till 47 kan vara lite dumt då den lådan är klen av sig....få tag i en bättre beg 46:a istället...

Och det skulle spela någon roll i en 240?

Tycker det är väldigt mycket skitsnack om M47, den håller aldeles utmärkt på en GL-motor på 100 - 120 hk. Alla vill inte ha en stenålderslåda med fyra växlar och OD, även om den håller bättre.

Men om det är enklare att få itag i en M46 med uttag för hastighetsmätarwiren så kör på de, men tveka inte på en M47 om du hittar.

Har du felsökt OD:n på den låda du har?
Vet att reläerna kan ge sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 118 Inlägg
8 maj 2008
#9
bakaxeln går ju då före v-lådan på 240in.. iaf i min gamla.. twin_cam: magnetventilen kan strula litegrann med. M46an är snäppet starkare, men det är inte mkt som skiljer.. OD ansågs ju som lyx då bilarna kom wink

D.i.l.l.i.g.a.f

Smålänning
7 887 Inlägg
8 maj 2008
#10
NJ_ skrev:
bakaxeln går ju då före v-lådan på 240in.. iaf i min gamla.. twin_cam: magnetventilen kan strula litegrann med. M46an är snäppet starkare, men det är inte mkt som skiljer.. OD ansågs ju som lyx då bilarna kom wink

MAn skulle haft M47 med OD wink 6-växlat big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 118 Inlägg
8 maj 2008
#11
twin_cam skrev:
NJ_ skrev:
bakaxeln går ju då före v-lådan på 240in.. iaf i min gamla.. twin_cam: magnetventilen kan strula litegrann med. M46an är snäppet starkare, men det är inte mkt som skiljer.. OD ansågs ju som lyx då bilarna kom wink

MAn skulle haft M47 med OD wink 6-växlat big_smile

haha jo det vore fan nånting big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f

26 Inlägg
9 maj 2008
#12
M47 blir nog prima slipper du el skiten

skogstokig
341 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#13
twin_cam skrev:
Xuri skrev:
jag sålde en m47a med wire för 500 kr för 2 månaders sen ..hade rullat 8000 mil :p .....nä men att byta till 47 kan vara lite dumt då den lådan är klen av sig....få tag i en bättre beg 46:a istället...

Och det skulle spela någon roll i en 240?

Tycker det är väldigt mycket skitsnack om M47, den håller aldeles utmärkt på en GL-motor på 100 - 120 hk. Alla vill inte ha en stenålderslåda med fyra växlar och OD, även om den håller bättre.

Men om det är enklare att få itag i en M46 med uttag för hastighetsmätarwiren så kör på de, men tveka inte på en M47 om du hittar.

Har du felsökt OD:n på den låda du har?
Vet att reläerna kan ge sig.

jo jag har dwe bytt ut kablarna o sånt men de blir ingen skillnad


236 Inlägg
11 maj 2008
#14
Jag har OD lådan på min 745 glt 16v och jag tycker att den funkar utmärkt=)

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc


Sök