Jag har en fråga gällande SaaB 9000... Jag och en kompis har en 95 turbo liggandes och vill byta ut den så att vi får in den i 9000 men då e det en anna kompis som sejer att det e nått slags styrdon som gör att man inte kan byta turbo på en 9000??? jag vill hjärna ha lite länkar elle sånt om hur det funkar att byta turbo och vad man behöver göra för att det ska funka ordentligt... tack för alla svar
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
ne det sitter en lätttryck i den nu så vill ha lite mer laddtryck + chippa ska ox göras:)
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
ne det sitter en lätttryck i den nu så vill ha lite mer laddtryck + chippa ska ox göras:)
chippar du den får du höjt laddtryck. Du får även en magnetventil med då.
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
ne det sitter en lätttryck i den nu så vill ha lite mer laddtryck + chippa ska ox göras:)
Turbon är densamma oavsett LTT eller FTT!
Det som skiljer är att FTT har en MV som styr laddtrycket. Styrboxen är en annan också..
// Tobbe
Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
ne det sitter en lätttryck i den nu så vill ha lite mer laddtryck + chippa ska ox göras:)
Turbon är densamma oavsett LTT eller FTT!
Det som skiljer är att FTT har en MV som styr laddtrycket. Styrboxen är en annan också..
// Tobbe
Precis så! Varför skrev inte ja det ?
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Klart det går... Han syftar nog på magnetventilen som styr laddtrycket men det är inget hinder. Men varför byta? Vill du har mer effekt är det chippning som gäller..
ne det sitter en lätttryck i den nu så vill ha lite mer laddtryck + chippa ska ox göras:)
Turbon är densamma oavsett LTT eller FTT!
Det som skiljer är att FTT har en MV som styr laddtrycket. Styrboxen är en annan också..
// Tobbe
så om jag skulle plocka en styrbox från en FTT så skulle den ladda som en FTT???
så om jag skulle plocka en styrbox från en FTT så skulle den ladda som en FTT???
Steg 1 för LTT-bilar innehåller allt som oftast just en magnetventil och en annan styrbox för att kunna reglera upp laddtrycket
// Tobbe
hehe SRY mn nu förstog inte jag så mkt alls:(
hehe ok, my bad..
De steg 1 som många trimfirmor säljer till bilar med LTT innehåller just det som skiljer LTT från FTT:
En MV och en styrbox.
Turbon är densamma som sagt. Men på LTT-bilarna så utnyttjas den inte lika mycket som på FTT.
Med hjälp av magnetventilen så 'lurar' man ju tryckklockan som reglerar laddtrycket via wastegaten. Man pyser ut delar av luften som annars skulle ha nått klockan och då öppnat wastegaten (sänkt laddtrycket) När inte luften når tryckklockan så kan du ju ladda på mera innan wastegaten öppnas
haha vet inte om det var detta du ville veta men.. aja.
Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Steg 1 för LTT-bilar innehåller allt som oftast just en magnetventil och en annan styrbox för att kunna reglera upp laddtrycket
// Tobbe
hehe SRY mn nu förstog inte jag så mkt alls:(
hehe ok, my bad..
De steg 1 som många trimfirmor säljer till bilar med LTT innehåller just det som skiljer LTT från FTT:
En MV och en styrbox.
Turbon är densamma som sagt. Men på LTT-bilarna så utnyttjas den inte lika mycket som på FTT.
Med hjälp av magnetventilen så 'lurar' man ju tryckklockan som reglerar laddtrycket via wastegaten. Man pyser ut delar av luften som annars skulle ha nått klockan och då öppnat wastegaten (sänkt laddtrycket) När inte luften når tryckklockan så kan du ju ladda på mera innan wastegaten öppnas
haha vet inte om det var detta du ville veta men.. aja.
THX nu har ja info så jag klarar mej ett tag iaf:)