2983
Sök

Volvo 850 T5 spyr ur sig blårök

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 maj 2008
#21
vw_performance skrev:
figgesoft skrev:
lika mycket olja i avgashuset?

Du menar före och efter avgasturbinen?

Lagret kanske läcker lika mycket åt båda hållen?
Det kanske är värt att koppla på en slang med oljetryck.

Eller låna en likadan turbo av nån kompis o testa om även den blåryker.
(eller en liknande turbo.. räcker ju att du kör utan laddtryck (tomgång))

Du kan också testa att koppla från tändpsolar och spridare för att köra motorn på startmotorn en stund.
Tryck sedan ner en ståltråd i tändstiftsbrunnarna med en trasa för att se om någon cylinder är oljefylld.

det förstår du väl att inte oljan väljer att gå mot angaserna... roll oljan kommer med största sannolikhet innan turbon.

men jag hade rivit toppen av motorn innan jag lyft ur hela skiten. den ska ju ändå av om du ska byta kolvringar big_smile kan ju vara trasig topppackning, krökt ventil eller vafan som helst..

Johodå det kan den visst. När mina lager gick slut på audin började den blåryka som fan och jag hade olja i hela dp:n och ända fram till intercoolern så det kan mycket väl läcka åt båda hållen.

294 Inlägg
12 maj 2008
#22
Låter som att du har ett tråkigt problem.

jag hade liknande problem, tänkte först ventilstyrning då ventilerna låg och badade i olja när jag fick bort insug,
syntomen min motor fick var att den tappade effekt markant, och började kasta ur sig olja ur avgasröret, oljan hade direktkontakt med förbränningen.

öppnade toppen och fick se att en kolv var helt förstörd.
länkar till mitt galleri istället för att lägga bilderna här. blir så rörigt.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=327091

Lycka till.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#23
Turbomatte skrev:
vw_performance skrev:
figgesoft skrev:
lika mycket olja i avgashuset?

Du menar före och efter avgasturbinen?

Lagret kanske läcker lika mycket åt båda hållen?
Det kanske är värt att koppla på en slang med oljetryck.

Eller låna en likadan turbo av nån kompis o testa om även den blåryker.
(eller en liknande turbo.. räcker ju att du kör utan laddtryck (tomgång))

Du kan också testa att koppla från tändpsolar och spridare för att köra motorn på startmotorn en stund.
Tryck sedan ner en ståltråd i tändstiftsbrunnarna med en trasa för att se om någon cylinder är oljefylld.

det förstår du väl att inte oljan väljer att gå mot angaserna... roll oljan kommer med största sannolikhet innan turbon.

men jag hade rivit toppen av motorn innan jag lyft ur hela skiten. den ska ju ändå av om du ska byta kolvringar big_smile kan ju vara trasig topppackning, krökt ventil eller vafan som helst..

Johodå det kan den visst. När mina lager gick slut på audin började den blåryka som fan och jag hade olja i hela dp:n och ända fram till intercoolern så det kan mycket väl läcka åt båda hållen.

Har du olja i ic så läcker det inte på avgassidan utan på trycksidan. Vilket jag för länge sedan konstaterat att det inte gör..

Och nej, oljan kan inte färdas mot avgaserna, skulle de göra det hade nog bilen inte gått så bra tongue

Hojmek
748 Inlägg
12 maj 2008
#24
Kan ju även vara ventiltätningarna men den kanske ryker för mkt?
Senast redigerat av Bodegan (12 maj 2008)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#25
Bodegan skrev:
Kan ju även vara ventiltätningarna men den kanske ryker för mkt?

Jag tror den ryker för mkt för det. Har annnars varit inne på samma spår själv..

Men nu är det skit samma, motorn är halvvägs urlyft och ska få sig en totalrenovering samt h-profil stakar och fräst vevhusventilation.. Det var min tanke iaf, får se om pengarna räcker smile

Almännt tokig
481 Inlägg
12 maj 2008
#26
hur mycket har du laddat ? t5 är ju kända för klena stakar........ 1,4bar tar knäcken på dem om man segdrar med dem. då kanske inte kolvringarna tätar sen om staken är skev. men din beskrivninga av arbete bör lösa det.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#27
LoFET skrev:
hur mycket har du laddat ? t5 är ju kända för klena stakar........ 1,4bar tar knäcken på dem om man segdrar med dem. då kanske inte kolvringarna tätar sen om staken är skev. men din beskrivninga av arbete bör lösa det.

Laddat 1,25 bar. Bör inte vara stakarna, men man vet ju aldrig (bör ticka och gå konstigt då tycker jag). Håller på och river ur motorn nu i vilket fall, blir h-profilstakar och uppfräst vevhus när jag ändå håller på.
Samt nya lager, kolvringar, honade cylinderlopp, inslipade ventiler mm mm mm..
Lär bli bra när det är klart!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 maj 2008
#28
axelj skrev:
Turbomatte skrev:
vw_performance skrev:

det förstår du väl att inte oljan väljer att gå mot angaserna... roll oljan kommer med största sannolikhet innan turbon.

men jag hade rivit toppen av motorn innan jag lyft ur hela skiten. den ska ju ändå av om du ska byta kolvringar big_smile kan ju vara trasig topppackning, krökt ventil eller vafan som helst..

Johodå det kan den visst. När mina lager gick slut på audin började den blåryka som fan och jag hade olja i hela dp:n och ända fram till intercoolern så det kan mycket väl läcka åt båda hållen.

Har du olja i ic så läcker det inte på avgassidan utan på trycksidan. Vilket jag för länge sedan konstaterat att det inte gör..

Och nej, oljan kan inte färdas mot avgaserna, skulle de göra det hade nog bilen inte gått så bra tongue

Skrev ju det i dpn och mot intercooler dvs åt båda hållen och nej bilen gick inte spec bra.tongue bara att byta turbo och bilen gick som den skulle igen


Sök