2363
Sök

740 trimmning?

28 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
Hade tänkt trimma en 740!!
Vilken motor är det som är bäst att fixa, men det ska vara 16v i alla fall.
Hade tänkt turbo konventera den, man bara 20-30 tusen på motorn.
vilka stakar och kolvar kan hålla högt tryck?
bra spridare, hälst ställbara om det finns för en billig penning?
Vill inte ha en som tokladdar, men en som man kan trycka på utan att kolvarna går genom huven??
Senast redigerat av Denjage (13 maj 2008)

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#2
740 16v kolvar håller

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 maj 2008
#3
Vad är det för ämne på tråden? 740 vil???
Sök i forumet, det finns säkert tio trådar som handlar om att trimma just 740.

MVH

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

7 100 Inlägg
13 maj 2008
#4
först och främst: ändra rubriken

sen för det andra:varför inte bara köpa en 740 tic från början och sen trimma tongue
Senast redigerat av bmx (13 maj 2008)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

28 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#5
rubriken är klar;)
jo men håller toppen på tick?
om man tar en större turbo och spridar?

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#6
ja dom håller riktigt bra wink

men du skrev innan att du ville ha 16v Turbo?

med tic är du ju nere på 8v

Någon kanske kan svara på en fråga jag har
Är det inte så att volvo har byggt 16v turbo på typ någon italiensk modell eller liknande?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 maj 2008
#7
finns 2 liters 16V turbo i 900 serien som gått på export till exem italien då de beskattar bilar över 2 liter hårt..

finns de väl säkert fler länder ..

tveksam om de finns som orginal i 700 serien men de kankse de finns nån av de nyare isf

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

10 287 Inlägg
13 maj 2008
#8
Jodå, både 204FT och 204GT fanns. (Dvs med respektive utan kat). Också i 740.

/Göran

940turboplus skrev:
Är det inte så att volvo har byggt 16v turbo på typ någon italiensk modell eller liknande?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 maj 2008
#9
Gt är det utan kat då?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

10 287 Inlägg
13 maj 2008
#10
Med tanke på att du knappast har hunnit bli speciellt erfaren på att trimma och modifiera motorer så skulle jag avråda från att turbokonvertera en 16V som första projekt.
En vanlig 740 turbo att modifiera är mera lagomt insteg.

/Göran

Denjage skrev:
Hade tänkt trimma en 740!!
Vilken motor är det som är bäst att fixa, men det ska vara 16v i alla fall.
Hade tänkt turbo konventera den, man bara 20-30 tusen på motorn.
vilka stakar och kolvar kan hålla högt tryck?
bra spridare, hälst ställbara om det finns för en billig penning?
Vill inte ha en som tokladdar, men en som man kan trycka på utan att kolvarna går genom huven??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#11
Sharky skrev:
Jodå, både 204FT och 204GT fanns. (Dvs med respektive utan kat). Också i 740.

/Göran

940turboplus skrev:
Är det inte så att volvo har byggt 16v turbo på typ någon italiensk modell eller liknande?


Vad säger besiktningen om dom bilarna?
fått höra olika om att SBP inte brukar låta dom passera och undrar varför?
är det dåligt med kunskap av deras kontrollanter eller är det avgasvärderna som
inte passerar svensklag?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 maj 2008
#12
940turboplus skrev:
Sharky skrev:
Jodå, både 204FT och 204GT fanns. (Dvs med respektive utan kat). Också i 740.

/Göran

940turboplus skrev:
Är det inte så att volvo har byggt 16v turbo på typ någon italiensk modell eller liknande?


Vad säger besiktningen om dom bilarna?
fått höra olika om att SBP inte brukar låta dom passera och undrar varför?
är det dåligt med kunskap av deras kontrollanter eller är det avgasvärderna som
inte passerar svensklag?

der bliar som är reggade med B204ft går ju såklart igenom bes,
men de som inte går igenom är turbokonverterade 16v motorer då avgas värdena inte stämmer iochmed att motorn är ändrad

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#13
Volvo__Mannen skrev:
940turboplus skrev:
Sharky skrev:
Jodå, både 204FT och 204GT fanns. (Dvs med respektive utan kat). Också i 740.

/Göran



Vad säger besiktningen om dom bilarna?
fått höra olika om att SBP inte brukar låta dom passera och undrar varför?
är det dåligt med kunskap av deras kontrollanter eller är det avgasvärderna som
inte passerar svensklag?

der bliar som är reggade med B204ft går ju såklart igenom bes,
men de som inte går igenom är turbokonverterade 16v motorer då avgas värdena inte stämmer iochmed att motorn är ändrad

ah jo men har för mig att det funnits trådar där folk har kommenterat just detta att besiktingen inte tror på att det är en modell som volvo gjort med 16v turbo orginal och därav fått problem vid besiktning.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök