4355
Sök

Felkoder på 850 automatlåda, hjälp!

23 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Hej alla kunniga automatare!
Nu har jag precis varit ut och felsökt lite koder på bilen min och jag har en volvo 850 t5. Det kom upp 2 felkoder på automatlådan och dom var;

3-2-2 - Fel utväxling för angiven fart.
3-1-3 - Felaktig signal från växellägesgivaren.

Vad innebär dessa fel? Hur allvarligt är det? Bilen kan ändå köras? Behöver hjälp nu eftersom jag själv inte är nån expert på dessa grejjer.

23 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Ingen?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 april 2008
Den senare med felaktig signal kan du lösa med att vicka på spaken fram och tillbaka.
Eventuellt ta bort den och spruta någon elektronikspray på kontakterna.

Första koden vet jag inte.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

23 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
Vicka på spaken? Vilken spak? Jag är extremt dålig på sånt här men ingen som kan skicka en bild på spaken som jag ska vicka på? Och hur allvarligt är dessa koder? Kan jag verkligen köra med den såhär?

1 171 Inlägg
24 april 2008
Växelväljaren/växelspaken. Det kan vara något glapp i den elektriska strömställaren/växlingsenheten eller vad det heter, den som berättar vilket läge spaken står i mha strömbrytare.

Kan jag verkligen köra med den såhär?

Hur beter den sig då? Blinkar den och kör bara på 3:ans växel?
Senast redigerat av zoopåse (24 april 2008)

23 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Ibland blinkar den till nån gång när jag startar den när det har varit kallt ute och så. Och ibland blinkar den för fullt och då går den knappt att köra, går inte över 3 tusen varv och går allmänt dåligt.

Tack hittills iaf men har fått ett förslag från en kunnig på volvo och han tyckte jag skulle börja med att byta växellådsoljan. Prövar med att stänga av felkoderna och sedan byta olja så får man se efter det om den fortsätter på detta vis.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 april 2008
Växelgivaren e nog bara å byta har bytt en hel massa sånna.

Det krävs egenligen ett specialverktyg för att ställa in den nya men kanske nån här har lyckats på nått annat sett

Prova att nollställa felkoderna och ut å kör så får du dom felkoderna som e mest aktuella att felsöka på.

Men det e alldrig dumt att byta olja på lådan se då till att flusha den ordentligt inte bara tappa ur den ur pluggen utan skölj genom hela lådan genom att lossa ena slangen på automat kylet starta motorn på tomgång å stanna när det börjarr komma luft fyll sedan på två liter och upprepa detta tills det kommer ren å fin olja ur den varmkör och kolla nivån sen

OBS det e bara 0,25 liter mellan min å max

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

769 Inlägg
14 maj 2008
Har det löst sig ? om inte så är min erfarenhet av bytet här nedan.

har bytt växellägesväljare på min v40 som har samma automatlåda som 850 bilarna, det där med specialverktyg vet jag inte, jag använde helt vanliga verktyg och det gick utan problem. Själva givaren kostar  en bit över tusenlappen hos volvo. Arbetstiden är väl en 2-3 timmar om man sakta och metodiskt demonterar samt monterar den nya. Var dock noga med att märka upp i vilket läge den gamla givaren satt och montera den nya i samma läge. Jag använde en spritpenna för att märka upp med.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

Sök