3066
Sök

Låta fotografera sin bil - Hur mycket kostar det?

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Jag har nyss införskaffat en ny systemkamera (nikon D300) samt lite objektiv (tex nikon 70-200 2,8 vr). Jag skulle kunna tänka mig fota lite bilar åt folk som hobby. Jag är amatörfotograf sedan några år tillbaka.

Ni som har varit på en riktig "session" med en fotograf, hur mycket brukar dom ta ungefär för fotografering som resulterar i en färdig bunt med bilder åt kunden?

E30 325 Rösta gärna...

2 079 Inlägg
15 maj 2008
många gör det gratis, andra tar massor smile beror lite på

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Miklen
15 maj 2008
Normalt kanske dom debiterar 1200-1500/tim för ett riktigt jobb..

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Mackanol skrev:

Självfallet tänker jag inte fotografera folks bilar gratis med min 40000krs utrustning.. wink
Ett normalt pris per bild i andra sammanhang kan vara allt från 300kr och uppåt.

Endel låter ju ett proffs fota sina bilar, och jag undrar då hur mycket fotografen brukar ta.

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Miklen skrev:
Normalt kanske dom debiterar 1200-1500/tim för ett riktigt jobb..

Ah, vad brukar du ta ungefär och vad inkluderas i priset?
Vilken utrustning brukar du använda? Arrangerar du själva scenen själv eller väljer kunden ut ett ställe och sedan kommer du bara dit och fotar?

E30 325 Rösta gärna...

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
15 maj 2008
jag kör på gratis än så länge..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

4 554 Inlägg
15 maj 2008
ja kör med gratis, skoj å fota ju:P

fotointresserad
2 307 Inlägg
15 maj 2008
har för mig att det var en ganska lång och intressant tråd uppe om det här för nån månad sen där priser diskuterades och där det fanns många som verkade anse att det borde vara gratis (konstigt nog :S) men har för mig att priset dom flesta sa då ungefär var runt 500.. ska leta upp tråden så jag inte sitter och ljuger helt =P

Själv har jag gjort det gratis hela tiden men har på senaste tid börjat inse att något borde det vara värt för all tid man har lagt ner och så.. Fast i mitt fall är jag dålig på att ta betalt, hehe =P

EDIT: Hittade tråden, Runt 400 verkar dom ha sagt som ungefärligt pris.. Sen är det nog många som tar lite lägre med
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=77154
Senast redigerat av Norde (15 maj 2008)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
15 maj 2008
Skulle inte betala för att få den fotad. Man kan hitta bra folk som gärna fotar en fin bil gratis.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Fotograf
966 Inlägg
15 maj 2008
Jag anser mig inte i den nivån än för att ta betalt men jag har blivit erbjuden pengar för session.. Men jag fotar änsålänge bara åt mina homies.. for free..

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

puff
15 maj 2008
Tycker inte det spelar någon roll hur dyr utrustning man har, utan är bilden som avgör priset.
Mvh

Moderator+
1 081 Inlägg
15 maj 2008
Att fota och ta bra bilder så man blir uppmärksammad och får jobb där man får betalt är nog snarare rätt väg att gå. Finns många som gör det du vill göra gratis så varför ska dom välja dig?

Vad utmärker dig? Självklart är inte utrustning gratis, men jag hoppas inte du tänkt tjäna ihop till den på att fota bilar åt folk.

Vem jag?

Miklen
15 maj 2008
Utrustningen är inte allt.. den är snarare inget.. hjälper inte me värsta racingbilen om agda,blind å döv 89 ska köra den ett race.. Men iaf ja tar gärna emot "sponsring" men för det mesta så är det gratis för min del.. Har inte räknat så mycke men min utrustning har nog ett marknadsvärde på lite över 20K å den är inte särskilt "bra".. Men ta du betalt va du känner för..Du lär ju märka va du får för reaktioner..

3 113 Inlägg
15 maj 2008
gratis om jag inte blir världsbäst på fota såklart.. men just nu har jag det som en rolig hobby!

Semper Fi

1 436 Inlägg
15 maj 2008
Foddaren skrev:
Mackanol skrev:

Självfallet tänker jag inte fotografera folks bilar gratis med min 40000krs utrustning.. wink
Ett normalt pris per bild i andra sammanhang kan vara allt från 300kr och uppåt.

Endel låter ju ett proffs fota sina bilar, och jag undrar då hur mycket fotografen brukar ta.

Då är det tid att du visar lite bilder... de på din E30 var knappast nått att hänga i granen för dig mr. 40-tusen...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 maj 2008
roxe skrev:
Skulle inte betala för att få den fotad. Man kan hitta bra folk som gärna fotar en fin bil gratis.

Jo, precis.

Spelar ingen roll vilken utrustning man har eller hur mycket den kostar.
Det är bilderna man vill ha och kan man inte fota så spelar det ingen roll om man har en mobilkamera eller en för 40.000:-.

Kan man utmärka sig som fotograf och sticka ut från mängden så kan man börja ta betalt.
Innan dess är det inte värt det då det är för enkelt att hitta gratisfotare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Vilken lekskola det blev nu... Min ursprungliga frågeställning hittar ni i första inlägget i tråden.
Hursomhelst,
Ca 400kr har jag iallefall uppfattat att man kan ta som amatörfotograf för en session med ca 10-15 bra bilder. Det låter ganska rimligt med tanke på engagemanget kring det hela.

E30 325 Rösta gärna...

Miklen
15 maj 2008
Är "kunden" villig att betala det så visst.. det är inget skampris om man räknar in engagemang,bensinpengar å lite gnäll från tjejen.. Det är ju så olika.. Men som amatörfotograf kan man inte ställa krav på samma sätt.. Man kan ju få ersättning men att ta betalt per bild skulle ja inte göra i mitt läge som hobby/amatörfotograf jag är helt enkelt inte bra nog.

Men se till att skaffa dig en portfoliosida där du lägger upp lite bilder du tagit som du tycker speglar dina kunskaper å skriv lite om dig själv å jadajadajada.. Sånt ser alltid bra ut även om bilderna inte är så hundra så visar man att man försöker ta ett steg till.. Du kan ju kika på min übersimpla hemsida http://miklen.net t.ex ..  Den har ingen gnällt på än.. (ska uppdatera portfolion d e lite gamla bilder nu)
Senast redigerat av Miklen (15 maj 2008)

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Jo jag tittade på hemsidan din, tanken är ju att man ska lägga upp något liknande själv.

Självklart gör inte prylarna fotografen, men de är vad verktygen är för en mekaniker. Vad vore en mekaniker utan verktyg.

Hur gör ni med momsen? Måste man starta en enskild firma eller går det att lösa på något annat sätt om man kanske fotograferar för max ett par tusen kronor per år. Jag är inte så insatt i skattereglerna.

E30 325 Rösta gärna...

Sök