2986
Sök

Vart sitter man Magnetventilen på 940

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#1
Ja... vart sitter magnetventilen på 940in ?


4 001 Inlägg
15 maj 2008
#2
vilken  magnetventil?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
vilken  magnetventil?

den som sitter på turbo motorn?

Det finns att köpa iaf till 940, men vet dock inte vart den sitter


bilbytarkung
196 Inlägg
15 maj 2008
#4
Zip skrev:
kolvas skrev:
vilken  magnetventil?

den som sitter på turbo motorn?

Det finns att köpa iaf till 940, men vet dock inte vart den sitter

har aldrig hört talas om nån magnetventil på 940

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#5
anderzohn skrev:
Zip skrev:
kolvas skrev:
vilken  magnetventil?

den som sitter på turbo motorn?

Det finns att köpa iaf till 940, men vet dock inte vart den sitter

har aldrig hört talas om nån magnetventil på 940

http://www.bildelsbasen.se/ ------> Volvo -----> 940 ------> Motor -----> Övrigt motor ----> sök på "Magnetventil" i Fritext
Senast redigerat av Zip (15 maj 2008)


10 287 Inlägg
15 maj 2008
#6
Länken funkar inte men på 940 sitter ingen magnetventil (taktventil) för laddtrycksstryning i orginal. Har man dock Turbo+ så sitter en magnetventil kopplad till Turbo+ enheten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Länken funkar inte men på 940 sitter ingen magnetventil (taktventil) för laddtrycksstryning i orginal. Har man dock Turbo+ så sitter en magnetventil kopplad till Turbo+ enheten.

/Göran

Sök på www.google.se ----> magnetventil 940 ----> 3dje träffen (Alla Övrigt Motor till Volvo 940 - Bildelsbasen.se)

okej. vet inte om jag har turbo+
Kan man kolla de ?

Du kanske kan hjälpa mig med detta?

Va på väg hem o bilen gick som vanligt. ställde av bilen o gick o la mig.
Nästa da när jag skulle använda bilen gick den som vanligt i ca 10 min tills jag stannde vid ett stoppljus. När jag började köra där ifrån så va bilen alldeles slö, o laddade ca 0.3 - 0.4 MAX! innan laddade den ca 1.

Stanndae på ett ställe o kollade så allt såg okej ut, och de gjorde det. åkte hemmåt.

Plockade loss tändstift, dump, kollade slangar o drog loss pysventilen o se om de blev någon skillnad, men de var de inte, provade oxå att byta till original styrbox.

satte tillbax allt o startade bilen, och drog ut lmm, o varvade upp den lite, började misstända men inget mer. sen när jag varva upp den för 2 eller 3 gången (utan lmm) så började bilen ladda som vanligt. Hoppade in o körde några meter. gick orent, men de va ladd. Efter ett par meter försvann laddet igen, o den laddade bara ca 0.3. satte tillbaka lmm, o varvade upp den, o jag hade ladd! började köra iväg, o efter några meter försvinner laddet igen, så den laddar bara 0.3 max
Senast redigerat av Zip (15 maj 2008)


10 287 Inlägg
15 maj 2008
#8
"MAGNETVENTIL PIERBURG"....

EGR.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
"MAGNETVENTIL PIERBURG"....

EGR.

/Göran

okej, kan de vara stopp i den?


-utan 940
1 728 Inlägg
15 maj 2008
#10
Turbo+ var standard 91 och kanske även 92, bara att följa slangarna från turbon och tryckklockan, ventilen sitter skruvad alldeles i närheten.

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#11
va ska jag göra men den då? :S


-utan 940
1 728 Inlägg
15 maj 2008
#12
Zip skrev:
va ska jag göra men den då? :S

Använder du den ihop med T16-turbon? Man brukar koppla bort Turbo+ och chippa när man byter ut grejer.

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#13
nej den e ju inte im kopplad.

Sharky  skrev ju att något om att EGR kanske gjorde att jag får konstigt ladd


1 002 Inlägg
16 maj 2008
#14
dra ur kontakten till ventilen och kolla om du får glt. får du det så är det magnetventilen som är trasig. Kontrollera även vakumslangarna efter sprickor motsvarande.

...

10 287 Inlägg
16 maj 2008
#15
Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev att magnetventilen är för EGR eftersom topic på tråden handlade om vad magnetventilen var till för.

Om du har en eftermonterad dump så har du sannolikt problemet där.

/Göran

P.S Turbo+ var aldrig orginal från FABRIK.

Zip skrev:
Sharky  skrev ju att något om att EGR kanske gjorde att jag får konstigt ladd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med-Lem.
94 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#16
har provat att dra ut pysventilen men ingen skillnad

men dumpen har jag fungerat skit länge... ? de borde ju komma nästan direkt när du monterar den?


Rapidoz
688 Inlägg
16 maj 2008
#17
öppen dump har en tendens att inte fungera på volvo..
vissa har fått det att lira fint men på många uppfattar bilen det som felvärden och går som en påse skit tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Med-Lem.
94 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#18
940turboplus skrev:
öppen dump har en tendens att inte fungera på volvo..
vissa har fått det att lira fint men på många uppfattar bilen det som felvärden och går som en påse skit tongue

haha oekj big_smile men de borde du la inte märka efter nåra hundra mils körning? hmm men men, volvo e ju volvo cool


1 002 Inlägg
16 maj 2008
#19
Det är väl laddet du har problem med.?
1. Dra ut kontakten till mv:n och se om du får glt.
2. kolla efter ev sprickor i vakumslangar.
3. byt tillbaka till orginal avlastningsventil.
4. åk in till en volvo verkstad.!

...


Sök