SAAB 9-5 aero.

Slayurz
25 maj 2008 · 10 Inlägg

Hejsan, först och främst så vet jag inte om det här är rätt disskusions forum att lägga upp denna tråden på, men jag provar.

Nu är det så här att jag har tröttnat på min toyota och vill ha en saab 9-5 aero.

Jag har hittat en 00a som gått 13000 mil.
Så min fråga är ju vad är dom vanliga felen som man ska se upp för?
Vad ska man kolla efter?

Jag är inte så kunnig på detta så behöver lite hjälp

Tack på förhand!

Larsson_Power Saabvilde!
25 maj 2008 · 1 708 Inlägg

Ett typiskt fel på de gamla 9-5orna är vevhusventilationen. Kolla med ägaren om det finns kvitton / om det är den nya vevhusventilationen. För annars kan du råka ut för något som heter "oil sludge". Och har du utor så ger kedjan upp. Och den kostar 17000:- att byta på en 9-5 på SAAB.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Kolla så att oljan har bytts med jämna mellanrum, typ 1000-1500 mil mellan bytena.

Kolla så att bilen är servad enligt intervallerna, både tid och mil gäller. Det får vara max ett år eller ett visst antal mil mellan service, vilket som nu råkar komma först (tror många glömmer bort det).

Kolla om uppgraderingen av vevhusventilationen är gjord.

Fredrik-79 brukar hoppa in i saab-trådar och slänga ut en massa info så dra iväg ett pm eller något till han så kan han nog säga fler saker som bör kollas.

EDIT:

Larsson_Power skrev:
Ett typiskt fel på de gamla 9-5orna är vevhusventilationen. Kolla med ägaren om det finns kvitton / om det är den nya vevhusventilationen. För annars kan du råka ut för något som heter "oil sludge". Och har du utor så ger kedjan upp. Och den kostar 17000:- att byta på en 9-5 på SAAB.

http://speedparts.se/shop/prod/res_moto … _kit.shtml

1290kr för balansaxelkedjan och 1190kr för kamkedjan, båda är *kompletta satser* med allt man behöver, 17k på Saab haha tongue

Men visst, jobbet kostar ju en del med om man inte kan byta själv.

Senast redigerat av TBOC_Razor (25 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Slayurz
25 maj 2008 · 10 Inlägg

Okej. Bilen som jag hittar är på en firma just nu, men det borde la gå att kolla ändå på något sätt. Får helt enkelt fråga dom tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang