3832
Sök

Behöver tips och råd angående inkoppling av ljudet i bilen

50 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hallå! Tänkte installera lite billjud och då behöver jag lite hjälp med att reda ut ett par saker. Postar en bild på hur jag har tänkt att det ska vara, sen får ni gärna komma med synpunkter och råd på om något ska ändras osv. Detta avser endast bakre delen av anläggningen, det som sitter fram kommer att drivas av HU'n tills vidare. Har en fråga angående MDS Powerblock också. Tänkte beställa detta: http://www.mds.se/?artnr=9951, men är osäker på om 16mm2 är för liten kabelarea för ingången. Det som redan är draget från början är nämligen 16mm2 strömkabel, RCA och remote, och för att slippa dra något mer fram i bilen så tänkte jag använda mig av ett powerblock för att dela upp det på dom båda stegen. Stegen är som ni ser på bilden "endast" på 20A styck så är ju inga kraftverk jag ska köra direkt. smile Så om ni vet av nåt litet och behändigt powerblock för runt 16mm2 så får ni mer än gärna länka till det, om inte det jag valt funkar dvs. wink

http://img264.imageshack.us/img264/6807/billjudfa2.th.jpg

Ni får ursäkta mina paint skills, hade lite bråttom tongue

1 727 Inlägg
26 maj 2008
Det funkar, skala, anslut, känn på kabeln om den sitter, annars gör om.

Du kan ju koppla in alla kablar på "ut" sidan vid dom 4 små hålen, du MÅSTE ju inte
använda det stora hålet.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

50 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Det funkar, skala, anslut, känn på kabeln om den sitter, annars gör om.

Du kan ju koppla in alla kablar på "ut" sidan vid dom 4 små hålen, du MÅSTE ju inte
använda det stora hålet.

Nä, är ju sant cool

21 761 Inlägg
26 maj 2008
Ja, 16mm2 kabel ska fungera till de där stegen. Fast om du tänker sätta dit ett till eller byta ut något av stegen till ett större så kan det behövas en grövre kabel.

Du skriver att "det som sitter fram kommer att drivas av HU'n tills vidare", då tolkar jag det som att du har planer i bakhuvudet att fixa steg till de också i framtiden.

50 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, 16mm2 kabel ska fungera till de där stegen. Fast om du tänker sätta dit ett till eller byta ut något av stegen till ett större så kan det behövas en grövre kabel.

Du skriver att "det som sitter fram kommer att drivas av HU'n tills vidare", då tolkar jag det som att du har planer i bakhuvudet att fixa steg till de också i framtiden.

Det är korrekt tongue Men då är det mest troligt att jag gör mig av med mina 2-kanalare och skaffar ett 4-kanalssteg samt ett monoblock för basen, men när den dagen kommer så kommer strömkabeln att bytas ut till en något kraftigare smile Har en sak till som jag funderar över, nämligen hur det skulle bli att koppla både min bas (en liten JBL GT2 8") samt mina 6x9or till samma steg (Ett 2-kanals jensen road gear), eller rättare sagt hur det ska kopplas isåfall. Har nämligen inte fått mitt GP2 och de övriga grejjerna än, och ska iväg på en liten roadtrip imorgon så då skulle det vara roligt med lite bättre ljud i hatthyllan också smile. Hur skulle det bli om jag kopplar 6x9orna som vanligt på varsin kanal, och sedan kopplar basen på L+ samt R- på steget? Steget är bryggbart mellan dessa och jag undrar bara om högtalarna/steget kan ta stryk av att man kopplar så här?
Senast redigerat av sensan (26 maj 2008)

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 maj 2008
sensan skrev:
Drönirettab skrev:

Det är korrekt tongue Men då är det mest troligt att jag gör mig av med mina 2-kanalare och skaffar ett 4-kanalssteg samt ett monoblock för basen, men när den dagen kommer så kommer strömkabeln att bytas ut till en något kraftigare smile Har en sak till som jag funderar över, nämligen hur det skulle bli att koppla både min bas (en liten JBL GT2 8") samt mina 6x9or till samma steg (Ett 2-kanals jensen road gear), eller rättare sagt hur det ska kopplas isåfall. Har nämligen inte fått mitt GP2 och de övriga grejjerna än, och ska iväg på en liten roadtrip imorgon så då skulle det vara roligt med lite bättre ljud i hatthyllan också smile. Hur skulle det bli om jag kopplar 6x9orna som vanligt på varsin kanal, och sedan kopplar basen på L+ samt R- på steget? Steget är bryggbart mellan dessa och jag undrar bara om högtalarna/steget kan ta stryk av att man kopplar så här?

Om steget klarar simultankoppling så kan du koppla som tänkt, alltså 6x9" som vanligt per kanal och sen koppla 8'an enligt brygg..
Tyvärr så lastas steget lite väl hårt med en 4ohms bas i brygg med 6x9'orna och sen låter en bas inget vidare när man spelar fullregister i den...

Men vill du ändå testa så håll lite koll på steget så att det inte blir överhettat pga den hårda lasten..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök