3291
Sök

Spacers + lagen?

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
Allright, då har man lärt sig något idag också. smile Men jag tror hur som hälst inte att det är några problem om du besiktar utan spacers. På gatorna är ju inte risken stor att nån snut kollar efter spacer's iallafall. tongue

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

9 108 Inlägg
19 maj 2008
Nej dom brukar inte bry sig om spacers på besiktningen, hade 15mm på var sida bak på min förra bil och besiktningsgubbarna tyckte bara det var fräckt att 275or fick plats också wink

I det här fallet räcker det dock som sagt att köpa bultar med flytande kona. Det blir billigare än spacers i slutändan smile

124 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Någon som vet hur många mm dom specialbultarna klarar av att ändra?  Tänkte mest på Chrysler fälgar som  är  5 / 114,3   så det är ju 4,3 mm

409 Inlägg
21 maj 2008
jag besiktigade golfen 2 ggr med 9mm på var sida utan probs iaf!

1 785 Inlägg
22 maj 2008
Inga problem såläng spårvidden inte ändras mer än ett visst mått. Om jag inte minns fel så är det 5 eller 10mm.

Men jag tror inte det kommer att bli några problem sålänge du har fälgarna innanför skärmkanten lär ingen klaga. Skulle lagen följas så skulle ingen få ha andra däck och fälg storlekar än vad som står i Registeringsbeviset till fordonet. En hel branch skulle krasha... Inte många regbevis det står t ex 205/55 17" i

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

16 197 Inlägg
22 maj 2008
huvudorsaken till att man får nerslag för att man har spacer är för att om du har en spcer som inte styr i navet (på bilen samt fälgen så vilar hela bilens vitk på bultarna å inte på själva navet som de e tänkt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

124 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Jo det har du ju rätt i smile

här är annonsen på fälgen http://www.blocket.se/vi/16044443.htm?ca=14_s

Bara jag som tycker att nav hålet ser väldigt litet ut? eller är det någon standard så att alla är lika stora?

726 Inlägg
24 maj 2008
Pickisen skrev:
Hej,

Jag har hittat ett par jättefina fälgar jag vill ha på min 9-3.

Men det är 5/112 mönster på fälgarna (saab = 5/110) , så du skulle man kunna använda spacers för att få den dimensionen?

Men jag är lite osöker på vad lagen säger om spacers och sånt, så jag undrar är det något sätt man kan lösa situationen på ett lagligt sätt?

mvh Wigge

kör på reglerbara bultar.. finns ju sån med kona som reglerar bultmönstret 2 millimeter

124 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Navhålet på Chryslerfälgarna är större än saabs, finns det något sätt att fixa detta? typ distanser som man kanske kan sätta i fälgar som gör hålet mindre?

392 Inlägg
27 maj 2008
Pickisen skrev:
Navhålet på Chryslerfälgarna är större än saabs, finns det något sätt att fixa detta? typ distanser som man kanske kan sätta i fälgar som gör hålet mindre?

Navringar, finns på vilken däckverkstad som helst,, har dom inte som passar går du bara till en lokal svarvare så fixar han ringar som passar.

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

16 197 Inlägg
28 maj 2008
sir_daniel skrev:
någon som har länken till lagtexten ang. spacers?

har försökt hitta de men har inte lyckats, sad   men har mailat vv om de å hoppas man får svar. smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 197 Inlägg
28 maj 2008
sir_daniel skrev:
det låter bra smile

har ju bara 30mm spacer per fälg på datsun tongue

själv kör man braid fälgar på nya bygget.. sååå skönt å slippa spacers smile   men de går ju inte å besita iaf för spårvidden e ju helt åt helvete..HAHA

16 197 Inlägg
28 maj 2008
sir_daniel skrev:
hehe.... då är ju problemet kvar ändå örjan wink

men de e nog svårt å besikta en bil me fälgar som har ett ET på -26 bak å e 11,5" breda...wink

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
28 maj 2008
hehe.... kan bli lite kinkigt...

"nejdå den hade dessa fälgar från fabrik big_smile "

Sök