3573
Sök

Spacers + lagen?

124 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Hej,

Jag har hittat ett par jättefina fälgar jag vill ha på min 9-3.

Men det är 5/112 mönster på fälgarna (saab = 5/110) , så du skulle man kunna använda spacers för att få den dimensionen?

Men jag är lite osöker på vad lagen säger om spacers och sånt, så jag undrar är det något sätt man kan lösa situationen på ett lagligt sätt?

mvh Wigge
Senast redigerat av Pickisen (19 maj 2008)

16 197 Inlägg
19 maj 2008
hur mycke måste du ändra ditt ET då?  eftersom du måste byta bultmönster så skulle ja rekomendera en spacer som är minst 22mm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

124 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Nu känner man sig proffsig... hmm   Vad är ET?

KHRacing
19 maj 2008
Lagen säger nej

392 Inlägg
19 maj 2008
Inpressning, hög ET = fälgen kmr längre in, låg et= fälgen kmr längre ut (sett från navet) skulle tro att din bil har ET 41 orginal, sen får du även tänka på hur bred fälgen är..

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
Lagen säger JO, sålänge fälgen inte sticker utanför skärmarna. Jag har frågat på besiktningen <-

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

4 767 Inlägg
19 maj 2008
Du kan ha den bultcikeln om du använder hjulbultar med flytande kona. Vet flera på STCS-forumet som gjort så.
Sen måste ju ET och andra dimentioner stämma också.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Rörpulare
1 453 Inlägg
19 maj 2008
Pickisen skrev:
Hej,

Men det är 5/112 mönster på fälgarna (saab = 5/110) , så du skulle man kunna använda spacers för att få den dimensionen?

Men jag är lite osöker på vad lagen säger om spacers och sånt, så jag undrar är det något sätt man kan lösa situationen på ett lagligt sätt?

mvh Wigge

Och va ska lagen göra? montera av däcken för att se om du har spacer plattor? så länge däcken inte rör sig utanför skärmarna så de blir olagligt på de sättet finns de inga anspråk alls att du ska ha spacers monterade? eller...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

124 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Okej, så att man får ändra bultmönster med hjälp av spacers, bara inte fälgarna sticker utanför skärmarna.

Dom här fälgarna hade jag tänkt mig.

http://www.blocket.se/vi/16445105.htm?ca=14_s

16 197 Inlägg
19 maj 2008
E30Tompa skrev:
Pickisen skrev:
Hej,

mvh Wigge

Och va ska lagen göra? montera av däcken för att se om du har spacer plattor? så länge däcken inte rör sig utanför skärmarna så de blir olagligt på de sättet finns de inga anspråk alls att du ska ha spacers monterade? eller...

spacerplattor syns ju fast man har fälgen på.. sen får man ju inte ändra spårvidden på en bil mer än 10 mm.

124 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Alltså är det hjulbultar med flytande kona som jag ska ha.

Var kan man köpa sånna trevliga bultar? Och hur mycket kan dom tänkas kosta? Kanske någon som har en bild så man vet vad man ska köpa?

16 197 Inlägg
19 maj 2008
17"?? e inte de lite litet...hehe

392 Inlägg
19 maj 2008
Fixa med flytande kona så slipper du spacers, det handlar om 2 mm och då funkar det, fårga vilken däckverkstad som finns, hittar du inget kan jag skicka till dig, jobbar själv på däckföretag o vi har sånt
Senast redigerat av sEAMP (19 maj 2008)

124 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Nice, vad har ni för pris på .. typ 20 st ? (4x5)

392 Inlägg
19 maj 2008
kan kolla upp det, tror dom ligger på 20 kr styck kan nog fixa billigare

KHRacing
19 maj 2008
TFkarlsson skrev:
Lagen säger JO, sålänge fälgen inte sticker utanför skärmarna. Jag har frågat på besiktningen <-

Eftersom din bil inte är typgodkänd med spacers så får du heller inte ha dem monterade på bilen vid färd på allmän väg.

Skulle inte heller tro att det går att regga om med spacers oavsett tjocklek.
mvh k

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
KHRacing skrev:
TFkarlsson skrev:

Eftersom din bil inte är typgodkänd med spacers så får du heller inte ha dem monterade på bilen vid färd på allmän väg.

Skulle inte heller tro att det går att regga om med spacers oavsett tjocklek.
mvh k

Javisst ja, hans bil lät vara typgodkänd, det frågade jag icke om. My bad. Men chansen att dom bryr sig lär vara lika liten för det.

KHRacing
19 maj 2008
TFkarlsson skrev:
Javisst ja, hans bil lät vara typgodkänd, det frågade jag icke om. My bad. Men chansen att dom bryr sig lär vara lika liten för det.

Jag tror tvärtom faktiskt, ser de spacers så får man en 2.a är min gissning.

typgodkännandet sträcker sig från 1976 & framåt :-)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
KHRacing skrev:
TFkarlsson skrev:

Jag tror tvärtom faktiskt, ser de spacers så får man en 2.a är min gissning.

typgodkännandet sträcker sig från 1976 & framåt :-)

Wtf, jag besiktade min vita sierra med spacer's. Det var då jag frågade. Han sa att det var lugnt sålänge fälgen inte sticker utanför skärmarna. Var han kass tro?

KHRacing
19 maj 2008
TFkarlsson skrev:
Wtf, jag besiktade min vita sierra med spacer's. Det var då jag frågade. Han sa att det var lugnt sålänge fälgen inte sticker utanför skärmarna. Var han kass tro?

tror jag absolut inte han var (kanske i magen :-)

men om du frågar 10 besgubbar samma fråga så får du 2-4 olika svar.

Samma sak om du ringer SBP-Tekniska, olika gubbar, olika svar, trots att de sitter o läser texterna med reglerna framför sig.

Typgodkännande från 1976

Helfordonsgodkännandet kom första gången på mitten utav 90-talet men olika år för olika modeller/tillverkare.

Sök