4266
Sök

9-5 Aero tappar laddtryck! 1,4 till 0,7 :S (Ändrad från 1,5)

265 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
#1
Tog en liten runda idag på ca 5 mil, när jag skulle köra om en bil märkte jag att något inte stod rätt till, accelerationen bara försvann. Har haft turbomätare som fungerat helt felfritt, sen finns de ju även en orginal som ni saabkillar vet smile.  Började testa mig fram och när det börjar gå undan (Turbon matar full, 3500varv+) så hände dessa saker.

-Den gick rätt upp till 1,5 bar i ca 2 sek sen droppa den rakt av till 07 bar och därifrån jobbade den sig sakta upp till 1.1 bar. ibland höll den sig kvar på 1.1, och ibland droppa den igen därifrån.
-Den gick upp på 1,1 bar och droppade även denna gång till ca 06-07 bar.

Så vid olika tillfällen hade jag alltså max 1,5 bar och som lägst 0,6 bar. Den tappar mao tryck :S

Bilen är helt orginal i motor förutom öppet filter. Inga varningslampor lyser.

Har för mig att T7 systemet kan överladda när det är varmt pga varmluft inte ger samma förbränning eller vad man skall säga, så rätta mig om jag har fel, men till 1,5?,bör jag även vara orolig att bilen laddar 1,5 och inte bara titta på varför den tappar tryck? Ni fattar vad jag menar hoppas jag. Det är iaf 26c där jag bor idag, gassande sol och inga moln.

Vart skall jag börja leta tror ni erfarna turboägare?

Mvh Robban
Senast redigerat av stukastini (31 maj 2008)

-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
#2
De ska kunna ladda upp till 1.3-1.4 när det är varmt vill jag minnas... Dock låter det som att din magnetventil är trasig. Laddtrycket brukar svaja upp och ner då...


265 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
De ska kunna ladda upp till 1.3-1.4 när det är varmt vill jag minnas... Dock låter det som att din magnetventil är trasig. Laddtrycket brukar svaja upp och ner då...

Får jag fråga vart den sitter?,hehe. Eller är det inget man tittar på hemma? (Har billyft och allehanda verktyg som kan behövas, mitt område är dock cross, jag är ganska bacis på bilar men håller på att lära mig wink )

-

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 maj 2008
#4
Ta bort det öppna filtret och ersätt med ett större "riktigt filter", löser nog inte problemet med laddtrycket men gör motorn gladare eftersom mindre skit kommer in wink

Magnetventilen sitter frammåt kylaren har jag för mig, tror den sitter lite till vänster om mitten om du står framför bilen och glor i motorrummet, det är en grej med flera utgångar där det sitter slangar.

Ser ut såhär:

http://speedparts.se/kat/parts/images_3/10,5290.jpg

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
#5
Sitter på röret mellan turbon och filtret...


265 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
#6
bumpe skrev:
Sitter på röret mellan turbon och filtret...

Tack.


Lämnade falmiljen hemma efter dagens utfykt och var nyss iväg och testade ordentligt. Så efter skitmånga vändor fram och tillbaka kan jag säga till 110% att den går ner till 07 bar nästan jämt. Nån gång 08, men inte 06. Och den är på max 1,4 bar inte 1,5 som jag trodde först. Tänkte om de kan ha nån betydelse främst att den faktiskt inte överskrider 1,4 bar.

Det var allt, tappar ibland, ibland inte. Från 1an till 5an blir det oftast 2 tapp, 3an 4an 5an, men man är ju inte så länge på 1an och 2an så kan ju vara det iof.

Det var allt för tillfället.
Senast redigerat av stukastini (31 maj 2008)

-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
#7
Om du lossar kontakten till magnetventilen, visar mätaren på 0.7 då? Låter väldigt mkt som en dålig MV...



Sök