2299
Sök

Vad heter bussningen på Länkarmen? (volvo 745)

24 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Tjena o heliga forum.
Fick en tvåa på "Länkarmsstag,lagring i länkarm fram höger, glapp"
Gick in med protokollet till mekonomen, då min personliga mekaniker jobbar konstiga tider och bad mig därför köpa det som behövdes.
Jag fick av dem:
08-80827 Mekonomen art nr
De sa att dessa är vanliga att de slits, men att det fanns en annan typ av bussning som kallades "Nedre, inre" som de tyvärr inte hade hemma.

Nu när jag kollade hemma så känns det som att jag även skulle behöva bussningen enligt bilden med pil. Vad kallas denna? Eller är det samma som ovan?

Jag vet att gudarna inte finns i himmelen, de finns här på Garaget!cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75705/363632_atakf3.jpg
Senast redigerat av morecore (2 juni 2008)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
2 juni 2008
De e ju bussningen till krängningshämmaren..

Benämns "stabilisatorstag" i mekonomens webkat, 183kr komplett..
Senast redigerat av turbotompa (2 juni 2008)

Egen företagare
864 Inlägg
2 juni 2008
det är krägningshämmaren, bara att byta, inte dyra heller.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

24 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Ok, men det fick jag ingen tvåa på hehe
Kan såklart byta, men jag trodde att detta var länkarmsbussning nedre/inre. Undrar vart den kan sitta då...

Egen företagare
864 Inlägg
2 juni 2008
det är bussningen som sitter i framvagnsbalken i länkarmen.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 688 Inlägg
2 juni 2008
Delen på bilden kostar 89 kr på biltema i alla fall, bytte till nya fräscha på min 740. Håller riktigt bra ännu smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

24 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Ok, ja bilden talar ju ganska för sig själv. Stämmer detta?
Förlåt att man inte vet vad delarna på en traktor heter, håller mig mest till 2-hjulingar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/75705/363677_1386iv.jpg

Egen företagare
864 Inlägg
2 juni 2008
nej, om man säger det som krägningshammaren är skruvad i nertill, det är länkarmen, följ den delen innåt mot motorn så sitter bussningen i änden där.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

24 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Aaaah ok! Så där krängningshämmaren är skruvad nertill, där sitter YTTRE länkarmsbussningarna?
(Alltså vid bulten lite till vänster om krängningshämmaren)

Egen företagare
864 Inlägg
2 juni 2008
japp stämmer bra smile

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

486 Inlägg
2 juni 2008
Det där är inte krängningshämmar bussningar. Det är nedre stabilisatorstags bussningen. Krängningshämmar bussningarna sitter bultade i rambalkarna.

Köp nya stabilisatorstag på Biltema som Losgard säger. Brukar nämnligen aldrig gå att få loss dom gamla stagen utan att dom går av vid muttern. Så det är ingen ide att bara byta bussningen.

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=56759

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

24 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Gött, tack för all hjälp! Nu vet jag vart jag ska kolla imon.

24 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Idag fick Mecken alla delar, Spindelled, styrled och länkarms-bussning.
Imon ska jag köpa nya stabilisator stag, sen så försvinner troligen klonkandet. Sen är det bara att besikta igen! big_smile

Dock efter besiktningen, har "nått" börjar brumma/knorra så att säga, när jag svänger stillaståendes på tex parkering. Servon, nått som kärvar, jag vet faktiskt inte.

Men ett evigt fel verkar återstå, och det är att det står Volvo fram på grillen wink

1 688 Inlägg
3 juni 2008
morecore skrev:
Idag fick Mecken alla delar, Spindelled, styrled och länkarms-bussning.
Imon ska jag köpa nya stabilisator stag, sen så försvinner troligen klonkandet. Sen är det bara att besikta igen! big_smile

Dock efter besiktningen, har "nått" börjar brumma/knorra så att säga, när jag svänger stillaståendes på tex parkering. Servon, nått som kärvar, jag vet faktiskt inte.

Men ett evigt fel verkar återstå, och det är att det står Volvo fram på grillen wink

Gjorde samma operation på min 740.
Styrleder, spindelleder, krägningshämmarens stabilisatorstag och nya fjädrar + dämpare runt om. Sänkfjädrar givetvis, monterade sen på 224/45 17" och det blev en liten gocart jämfört mot andra 740. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök