4464
Sök

Söker någon, som är riktigt duktig på felsökning

10 287 Inlägg
2 juni 2008
#21
Om man har en jord till slutsteget som glappar (eller på annat sätt är undermålig) så tar strömmen den väg som finns tillgänglig - dvs via signaljorden baklänges genom stereon. Och genom att denna signaljord en tunn ledare på ett kretskort inuti stereon som kommer att fungera som en säkring och brinna av.

/Göran

SkyNard skrev:
Lånar tråden för att fråga hur en signaljord kan gå sönder?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 juni 2008
#22
Detta är högst olämpligt eftersom om du har dålig jord så riskerar du att knäcka den nya stereon mer eller mindre direkt.

/Göran


Ph0enix skrev:
men vi bytade till helt ny stereo och de lät likadant.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 juni 2008
#23
Man kan se det så här:

- Vi anser att referensen i bilen är batteriet (högst vettig och normal ansats - men vi lämnar problem med flera batterier därhän just nu).

- Från batteriet går det flera plus-kablar: till stereon går en och till slutsteget en annan etc. I varje kabel kommer man att få spänningsfall som varierar beroende på hur grov kabeln är , hur lång den är och hur mycket ström som flyter. Därför så kommer man att tappa olika mycket "plusspänning" från batteriet till olika förbrukare.

- För minus på batteriet så kan man göra precis samma utredning. Det går olika minuskablar och det är jordat i olika ställen på karossen för olika förbrukare så man kommer på samma sätt som för plussen att tappa olika mycket "minus-spänning" från batteriet till olika förbrukare.

Detta "tappande av minusspänning" leder till att det som definieras som Jord = Minus kommer att ha olika spänning = Potential hos olika förbrukare. Stereons minus = jord kan vara så att den har tappat 0.1 Volt från batteriets minus och stegets minus = jord kan vara så att den har tappat tex 0.3 Volt från batteriet. Då kommer man att ha olika spänning mellan stereons jord och stegets jord.


rickard10735 skrev:
Om man har slutsteg stereo och andra källor jordade på olika ställen i bilen sa kan det uppstå olika mycket minus vid varje källa
Okej vet att det låter lite konstigt men tänk så här istället om jag tar en + ledning från batteriet och mäter den mot - på stereon får då säger vi 12,0 volt om jag sen mäter med samma + kabel mot - på slutsteget så får jag kanske 11,8 volt

Utjämnarkabel kan förvisso ändra potentialbilden men för att den skall signifikat utjämna så måste den ha väsentligt lägre impedans än karossen vilket är svårt att uppnå.

rickard10735 skrev:
Detta problem hade jag löste detta med en utjämnandekabel mellan dom olika - punkterna
ett lätt och enkelt sätt att kolla om det är det som strular

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#24
Jag tror med stor sanolikhet att det är antennen som är problem nu när du säger de, låter så jäkla självklart. För där finns ingen.. (längre). Ska kolla upp det direkt. Har ni nån idé var man kan jorda antellkabeln?

/Niklas

Toyota Celica Phoenix Reign of fire

214 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#25
så nu har jag testat ta bort antennsladden helt, hände ingenting.
testade jorda om stereon från ISo, hände ingenting.

får jag inte sålt den nu snart kommer jag väl få riva ut allting igen o börja om på ruta 1.
tradigt men vad ska man göra, hittar ingen lösning på problemet.

Toyota Celica Phoenix Reign of fire


Sök