2023
Sök

Bilen går att inte att starta när slutsteget är inkopplat?

Studerande
463 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Tjenare,

Har ett konstigt problem med slutsteget i min Alfa Romeo 156. Bilen fungerar utmärkt när jag inte har pluskabeln till slutsteget ansluten till batteriet. Även slutsteget fungerar fint när bilen är avstängd och pluskabeln är ansluten.

MEN när jag ska starta bilen och jag har slutsteget ikopplat så är motorn stendöd, det är bara startmotorn som går (misstänker att det är något med insprutningen eller tändningen som slutar fungera). När bilen går på tomgång och jag sätter pluskabeln till steget på batteriet så dör motorn direkt.

Både motor och slutsteg fungerar alltså men inte samtidigt!

Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? Jag är helt utan ideer hmm

Bil: Alfa Romeo 156 ts
Slutsteg: Hifonics Zeus 5ch
Strömkabel: 50 mm2
Batteri: Varta 62AH från 2006

MVH,

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

1 534 Inlägg
30 maj 2008
Säker på att du kopplat allt rätt?

1 058 Inlägg
30 maj 2008
nåt lurt... prova att ta bort remote kabeln. om samma fel uppträder utan remotekabeln så är det ju nåt som VERKLIGEN spökar..

PoLoud =D

Studerande
463 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Tackar för svaren!

Ska kolla remoten imorron, det var faktiskt lite krångel med att få den att fungera som det skulle...

558 Inlägg
31 maj 2008
Hur är steget jordat?. Låter ju eventuellt som jordfel till databoxar när du kopplar i slutsteget.

Studerande
463 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
744tic skrev:
Hur är steget jordat?. Låter ju eventuellt som jordfel till databoxar när du kopplar i slutsteget.

Jag skruvade fast jorden i samma bult som håller fast lastöglorna i bagaget. Slipade plåtrent innan jag satte dit den. Ska testa att flytta den till bulten till bältet istället, det är väl där man brukar sätta den?

Studerande
463 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Går det att dra en kort sladd från batterianslutningen på slutsteget till remoten för att kolla att det inte är det som är problemet?

733 Inlägg
31 maj 2008
response skrev:
Går det att dra en kort sladd från batterianslutningen på slutsteget till remoten för att kolla att det inte är det som är problemet?

Ja det kan du.

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
31 maj 2008
response skrev:
Jag skruvade fast jorden i samma bult som håller fast lastöglorna i bagaget. Slipade plåtrent innan jag satte dit den. Ska testa att flytta den till bulten till bältet istället, det är väl där man brukar sätta den?

Ja, den bilbältesbulten brukar vara ett säkert ställe. Men egentligen ska det inte ha någon större betydelse vart du jordar steget där bak, så länge som plåtytan är plåtren och kraftig. Insprutning och databoxar borde väl ha sina jordpunkter framme i bilen, då ska ju inte stegets nuvarande jordpunkt påverka rimligtvis.

Eftersom det händer även när steget bara är anslutet (och inte ens igång, väl?) så handlar det inte om någon stor strömförbrukning heller.

78 Inlägg
1 juni 2008
Testa att dra en jordkabel direkt till batteriet(provisoriskt för att se att det är uteslutet. annars låter de ju som att batteriet kanske är kasst? fast som dröne skrev, är det inte ens på så stämmer inte det hlr.

Studerande
463 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Jag tror att jag vet vad felet är nu.

Provade först att koppla om remoten för att se att det inte var den som spökar, ingen skillnad. Sedan så kopplade jag ur batterikabeln från slutsteget och satte andra ändan mot batteriet och då det slog gnistor. Det verkar alltså vara en liten kortslutning på batterikabeln... Jag tycker att det är lite skumt att slutsteget fungerar ändå, men jag ska iaf ta bort den igen (suck) och se så att den inte är skadad.

Tackar för hjälpen, återkommer snart med resultat!

Studerande
463 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Problem solved!
Det var kortis på strömkablen, hade legat för nära ngt remhjul i motorrummet. Lite eltejp och några decimeter robotslang senare så var det löst. smile

33 Inlägg
4 juni 2008
Tänkte precist frågat om du dragit det så det inte ligger och skaver mot något smile

Bra att du fick till det iaf !
lycka till.

Matteias_p

Sök