3357
Sök

Nissan Micra -91a, motorn dör när den blir varm?

27 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Nissan Micra som inte vill fungera riktigt...

Årsmodellen är 1991, motorn är "stora" motorn på 1,2l. När bilen är kall så är den lite trögstartad ibland, men när den väl går igång så går den fint.... Tills den blir varm, och man kört ett tag. Vattentempen går aldrig över normal arbetstemp, och det går finfint att köra runt ett par minuter när motorn väl kommit upp i värme. Men efter 5-10min i normal arbetstemp så dör motorn på precis samma sätt som när man får soppatorsk - hostande, spruttande och sen död.
Har provat att byta tändspole, tändstift, soppapump och soppafilter. Kollade bränslenivåmätarn så man inte luras av den heller smile men ingenting hjälper.

Tomgången är f.ö. också inte så bra. Det är antingen att ställa tomgången på 2000+varv, eller dras med att bilen dör i varje korsning. Så fort man ska börja rulla bilen med 1an eller backen så måste man varva rätt mycket, annars dör motorn.

Vad kan det vara, någon som har något tips? Tänkte ju ha bilen som vinterbil, handbromsen är för perfekt för att stå inne i garaget hela vintern sad
Mvh, Mehdi! smile

836 Inlägg
Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 augusti 2008
#3
fördelar dooosan...

2slow

836 Inlägg
30 augusti 2008
#4
om det hade varit nåt me tändsystemet så hade väl ändå inte bilen reagerat på värme eller?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 augusti 2008
#5
finns det sprickor i fördelardosan så blir dom större av värme varpå bilen kan dö på grund av att  den slutar tända som den ska....

jävlas lmm så är det från du startar den kall och går illa som fan så fort du varvar lite
Senast redigerat av azid (30 augusti 2008)

2slow

836 Inlägg
30 augusti 2008
#6
ja men han säjer just att bilen går dåligt även vid starta på tomgång...har aldrig hört talas om nån bil som dör när den blir varm för att fördelar locket har nån spricka...om den bara blir större o större då borde väl inte bilen starta? (bara frågosam smile)


288 Inlägg
30 augusti 2008
#7
en teori är: du har fel på en tempgivare till insprutningen. Gissar hejvilt, men det gör alla andra här också. Fast då brukar man inte få full temp innan den lägger av, utan runt 50grader innan den stannar.

Eller kanske lite dåligt med ström till spolen, som lägger av när värmen kommer. Kan då var fel i tändlåset
Senast redigerat av BiggerDigger (30 augusti 2008)

27 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#8
Lmm låter ju lite knasigt eftersom det är en gammal ful hederlig luftburk och förgasare som sitter på smile Fördelardosan och sprickor i den låter ju som en ganska vild teori, dock så enkel att kika på så det skadar ju inte att kolla!

Kan det vara så enkelt att det är skit i förgasarn? Då tycker man ju den borde gå lite när som helst, oavsett varm eller kall... Blir rätt förvirrad av symtomen, men kom gärna med fler förslag!

mvh smile

836 Inlägg
31 augusti 2008
#9
visste inte det var en förgasar motor du snacka om big_smilebig_smile


27 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#10
Vaknade upp med en teori i huvudet i morse:

Kom ihåg att när jag köpte bilen förra veckan så kollade jag kylarvattnet, där det ovanpå vattenytan flöt runt små oljedroppar... Säg att topplockspackningen kan ha gått. Olja tränger in i vattenkanalerna lite då och då, därav oljedropparna på vattenytan.
När man kör runt med bilen kall, och varken olja och vatten har kommit upp i rätt temp/tryck så går bilen finfint. Men när motorn blir varm, vattentrycket ökar och så även oljetrycket, så kanske olja och/eller vatten trycker sig in i någon/några av cylindrarna? Och därmed förstör för förbränningen i cylindrarna. Motorn blir kraftlös, för att tillslut dö.

Är det logiskt, eller har jag missat något? Kom som sagt gärna med förslag och tankar smile
mvh

Bessewisser
556 Inlägg
1 september 2008
#11
Ja har du olja i vattnet så har du ett problem smile Har du också vatten i oljan?

Byt toppackningen kostar runt 1 000 spänn för en hel sats och det kan det vara värt

//SkyNard

How low


Sök