2406
Sök

Steget får bara 3-4v?

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare.

Gjorde en tråd häromdagen där jag behövde hjälp med att koppla in steg+låda till min Saab 900 -95.

Kompisen hjälpte mig och jobbet var klart på ett par timmar.
Jaha tänkte jag, det gick ju smidigt.

Men när vi skulle testa allt funkade det inte neutral

Nu har vi hållt på och felsökt några dagar och förstår verkligen inte vad som är felet.
Nu mätte vi upp och kollade om allt får kontakt osv.

Det låg på 12v hela vägen, ända fram till ingången för strömmen i steget, där vi bara hade runt 3-4v...?
Hur fasen kommer det sig?

Jag tror knappast att det är steget det är fel på dels för att det funkade fint för förra ägaren, och dels för att vi testade kompisens steg i min bil häromdan. Då mätte vi visserligen inte upp strömmen men, det borde ju vara samma sak där..?

Säkringen på strömkabeln sitter cirka 2dm ifrån steget, kan det vara den lilla biten det är fel på? Chansen är väl minimal att det skulle vara så, eller?
Precis innan säkringen har vi ström iaf.

Eller vad tror folket det kan vara för fel? Nåt speciellt jag borde kolla?

Tack på förhand iaf. smile

Mvh Freddy

685 Inlägg
31 augusti 2008
Du kan ju alltid mäta mellan säkringen och steget för säkerhets skull. man vet aldrig smile

21 761 Inlägg
31 augusti 2008
Freddyy skrev:
Säkringen på strömkabeln sitter cirka 2dm ifrån steget, kan det vara den lilla biten det är fel på? Chansen är väl minimal att det skulle vara så, eller?

Visst kan man tycka att chansen är liten, men en säkringshållare är inte alltför sällan en felkälla faktiskt.

Jag håller med Snoogiloo helt, mät spänningen mellan säkring och steg.

205 Inlägg
31 augusti 2008
Säkringen 2dm ifrån steget? Det sitter väl en säkring framme vid batteriet? smile
Jag säger precis som olagbg, kontrollera jordninge.

Har du +12V precis innan säkringen? Testa byt säkringen?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Det borde vara jordat där den sitter, finns det något sätt att kolla det eller måste jag helt enkelt byta plats på jordningen?

Timebandit: Nae? Måste ju ha en säkring på strömkabeln?yikes

21 761 Inlägg
31 augusti 2008
Freddyy skrev:
Det borde vara jordat där den sitter, finns det något sätt att kolla det eller måste jag helt enkelt byta plats på jordningen?

När du mätte att det fanns 12V innan säkringen, vart satte du minusmätpinnen då?

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
I chassit. smile

21 761 Inlägg
31 augusti 2008
Okej, eftersom du ändå fick fram 12V så betyder det att på just det stället så verkar mätpinnarna ha tillräckligt bra kontakt.

Då fortsätter du att ha minusmätpinnen i chassit och sedan sätter du pluspinnen på stegets plusanslutning, om det visar 12V så innebär det att stegets jordkontakt inte är bra (eftersom du antagligen höll minuspinnen på stegets jord när du mätte 3-4V). Men om spänningen visar 3-4V så är det dålig kontakt mellan säkringshållaren och steget. smile

Jägermeister
910 Inlägg
31 augusti 2008
Freddyy skrev:

Timebandit: Nae? Måste ju ha en säkring på strömkabeln?yikes

Men den säkringen ska ju sitta så nära batteriets plus som möjligt, inte så nära steget som möjligt...

Om du nu inte har ett fördelningsblock med säkringshållare men då ska du ändå ha en säkring vid batteriet för själva pluskabeln.

Det kan ju vara säkringen som är defekt, har haft samma problem jag med tidigare, bytte bara säkring, kan ju helt enkelt vara ett så litet fel.

Annars äre väl som alla andra oxå säger jordningen som spökar..
Senast redigerat av gemini78 (31 augusti 2008)

En gång är ingen gång...

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Okey, där ser man. Trodde inte det spelade någon större roll vart säkringen satt tongue

Ska kolla på det nån dag nu. Tack för alla tips iaf! smile

C(^^,)
453 Inlägg
31 augusti 2008
Kolla också så att säkringen e 100% hel!
Steget kan starta endå pga det är ström i Remoten & jorden sitter i smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 augusti 2008
Freddyy skrev:
Okey, där ser man. Trodde inte det spelade någon större roll vart säkringen satt tongue

Ska kolla på det nån dag nu. Tack för alla tips iaf! smile

Det är inte steget man säkrar av utan kabeln.

Dock finns det steg som saknar intern säkring och då måste man således ha två säkringar längs kabeln, en vid batteriet och en så nära steget som möjligt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök