2845
Sök

Låter era Audi A3 som diesel vid start?

141 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag tycker att min audi a3, 1,8T 8L -00, låter som en diesel vid start, inte alls det där sköna mjuka ljudet av en bensinare. Startar med 5 knackningar och sen ett rossel som dieslar har.
Låter alla så eller något galet? Känns inte alls kul.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
1 september 2008
#2
dags för olje byte ?

bytte på a4an i helgen och den blev HELT tyst !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

SSS -12
3 217 Inlägg
1 september 2008
#3
Har hört talas om det förut! Och det var också en A3:a, min A4 är tyst som döden vid start...!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
1 september 2008
#4
Japp, min låter också så. Efter några sekunder blir den tyst när den fått upp lite oljetryck. Detta ska vara helt normalt vad jag hört smile


4 586 Inlägg
1 september 2008
#5
Boren skrev:
Tjena!
Jag tycker att min audi a3, 1,8T 8L -00, låter som en diesel vid start, inte alls det där sköna mjuka ljudet av en bensinare. Startar med 5 knackningar och sen ett rossel som dieslar har.
Låter alla så eller något galet? Känns inte alls kul.
du kanske håller på att få en tät motor mkt vanligt på 1.8t har du kört på longlife eller slarvat med oljebyten så kör en invändigmotortvätt. en på jobbet körde longlife tills bilen gått 10.000 sedan var det nästan risk för haveri pga av för täta kanaler


4 586 Inlägg
1 september 2008
#6
ja 1.8t har både kamkedja och rem ifall spännaren skulle vara dårlig till kedjan så rasslar det hela tiden

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/218720_gv2y1a.jpg
Senast redigerat av jorre83 (1 september 2008)


Skaune
1 september 2008
#7
kan vara som jorre säger med kanalerna, men annarts prova en olja med lägre visko.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 september 2008
#8
Kan de inte bara vara ventilstyrningen då? Dvs inget farligt utan att den ställer in ventilerna (knattrar då) eftersom de e så kortvarigt


Tyskstuk.se
630 Inlägg
1 september 2008
#9
Eller så är det så att 1.8t motorerna låter som en diesel i början smile nu vet jag dock inte om din motor låter mer än normalt


Norrlänning
1 453 Inlägg
1 september 2008
#10
De är hydrauliska lyftare, och innan den hunnit byggt upp rätt oljetryck så tickar den rejält.. har exakt samma på min, 2 första sekunderna så äre som en diesel.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Skaune
1 september 2008
#11
Ellertz skrev:
De är hydrauliska lyftare, och innan den hunnit byggt upp rätt oljetryck så tickar den rejält.. har exakt samma på min, 2 första sekunderna så äre som en diesel.
Om oljan är mer lättflytande (lägre viskotal) vid kallstart så kan problemet ju minska, dock ingen garanti.

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 september 2008
#12
Axor skrev:
Ellertz skrev:
De är hydrauliska lyftare, och innan den hunnit byggt upp rätt oljetryck så tickar den rejält.. har exakt samma på min, 2 första sekunderna så äre som en diesel.
Om oljan är mer lättflytande (lägre viskotal) vid kallstart så kan problemet ju minska, dock ingen garanti.
mm de kan ju spela roll, men dock ytterst lite... men de flesta bilar rekomenderas ju 0w40 så smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 september 2008
#13
Känner en som har golf med samma motor... Både hans förra och hans nuvarande låter som en diesel precis när han startar, för att 1-2 skunder senare gå helt tyst å fint...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

157 Inlägg
1 september 2008
#14
gör min audi 100 2.0 E med  90 årmodel   är vid starten   det är lyftarna  men slutar när man får bra oljetryck   brukar funka som dom andra här säger  byt olja så försvinner det ett tag

audi 100

141 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#15
Inte hela världen om det bara "låter" som en diesel vid start. Enda som oroar mig är om något är galet. Nae den är fullservad med longlife och mellanservice mellan varje longlife. Får väll göra en ny liten service, olja, stift, filter, tvätt osv.
Tack för svaren, nu vet jag att det inte bara är min bil

4 586 Inlägg
2 september 2008
#16
kör på 1000-1500 mils service intervaller istället för longlife


Norrlänning
1 453 Inlägg
3 september 2008
#17
Boren skrev:
Inte hela världen om det bara "låter" som en diesel vid start. Enda som oroar mig är om något är galet. Nae den är fullservad med longlife och mellanservice mellan varje longlife. Får väll göra en ny liten service, olja, stift, filter, tvätt osv.
Tack för svaren, nu vet jag att det inte bara är min bil
Longlife? är inte de 3000 mil eller nått? Testa byt lite oftare ist, olja är inte så dyrt så de är värt att köra för länge smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Avstängd
367 Inlägg
3 september 2008
#18
använd inte LONGLIFE OLJA . häll i riktig 5/40 helsyntet av bra märke tex Castrol eller Mobil1. Genom att använda en tunn olja med t.ex 0W eller 5W viskositet mildrar du kallstarterna betydligt eftersom dessa tunnare oljor snabbare når ut till slitagepunkterna.  byt två gånger per år eller var 1000e mil med orginal filter köpt från Audi

MVH Beyond

Rally Knatte
179 Inlägg
3 september 2008
#19
Jag har en polare som har en Audi A3 2.0T 06-a och den låter också som en diesel när han startar den, men det är helt normalt enligt honom.

-Axan-

Avstängd
233 Inlägg
3 september 2008
#20
Mina skoda låter som en diesel hela tiden, kanske är för att jag har mindre än hälften så mycket motorolja som det ska vara, eller helt enkelt för att det är en skoda.

Blå saab 9-3 turba


Sök