3542
Sök

Turbo konvertering Polo GTI - tips ?

Professionell amatör
451 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Färdig med senaste projektet och funderar nu vad man ska hitta på..

Kom att tänka på mammas Polo GTI -97 som bara står där hemma till ingen nytta, och fick för mig att den skulle gå riktigt bra med en liten stressfläkt smile

Grejen e att jag e en sk hobbymekare och har ingen tidigare erfarenhet av turbokonvertering. Någon som kan förklara vad jag behöver och om det är värt arbetet eller om jag ska leta annat projekt...?

Tack förresten till alla er som kan och tar er tiden att svara nybörjare på våra frågor !
Senast redigerat av Grimling (1 september 2008)

AUDI - Four rings to rule them all

183 Inlägg
1 september 2008
#2
jadu.

Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda

fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.


761 Inlägg
2 september 2008
#3
Sen när duger inte sökfunktionen? Förmodligen den 250:ende frågan om turbokonvertering det sista halvåret.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

10 287 Inlägg
2 september 2008
#4
Hej Grimling,

Hade du tänkt bygga busbil eller något som skall hålla och gå att använda till vardags?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

282 Inlägg
2 september 2008
#5
ett tips är att köpa en turbo bil istället kommer bli bra dyrt om du ska bygga om en polo.


Professionell amatör
451 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#6
Markus_MR2 skrev:
Sen när duger inte sökfunktionen? Förmodligen den 250:ende frågan om turbokonvertering det sista halvåret.

Sorry tänkte kanske att en polo inte e riktigt samma sak som bmw eller volvo som de flesta frågorna handlar om..

AUDI - Four rings to rule them all

Professionell amatör
451 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#7
Det vad väl tänkt att kunna fungera någorlunda till vardags, motorn ligger ju på 100hp nu, 1,4 liters med 16v..

kan inget om sådant här men jag ska ju inte ladda 2 kilo direkt hehe bara få lite roligare skjuts i bilen wink

antar att jag,som markus_mr2 uttrycker sig, får kika lite på vad andra har gjort smile

AUDI - Four rings to rule them all

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2008
#8
Grimling skrev:
Det vad väl tänkt att kunna fungera någorlunda till vardags, motorn ligger ju på 100hp nu, 1,4 liters med 16v..

kan inget om sådant här men jag ska ju inte ladda 2 kilo direkt hehe bara få lite roligare skjuts i bilen wink

antar att jag,som markus_mr2 uttrycker sig, får kika lite på vad andra har gjort smile

kolla på yatzy, finns en förbannat smart och trevlig kille som heter Rydh-945, han har turbokonverterat bussmotorn och kört på bromsbänk. (gav trevlig effekt)  kolla hans tråd... smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

144 Inlägg
15 juni 2015
#9
Väcker gammal tråd.
Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen.
Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.

jadu.

Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda

fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.

Är allt detta nödvändigt?
Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo?
Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge?
Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där.
Mvh


338 Inlägg
15 juni 2015
#10
AccelGR skrev:
Väcker gammal tråd.
Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen.
Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.

jadu.

Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda

fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.

Är allt detta nödvändigt?
Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo?
Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge?
Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där.
Mvh

0.5bar laddtryck borde ge ca 130-150hk (rätt inställd/chippad/mappad) (om det är 100hk org)
Vad som behövs bytas i/på bilen/motorn beror på hur mycket orginal delarna pallar (såklart)

jag har tyvär ingen aning hur mycket sakerna klarar i dem där bilarna


Det jag skulle gissa på (0.5bar) möjligtvis spridare och koppling (beror på körning/skick).
Jag tycker att kolvar,vevstakar och växellåda måste klara sig vid sådana små effektuttag, annars är det jävligt klent byggt (beror ju på hur man kör/växlar också)

EDIT avgasrör "behöver" bytas också, gärna sportkatt för bättre flöde
Senast redigerat av sweeken (15 juni 2015)

144 Inlägg
16 juni 2015
#11
sweeken skrev:
AccelGR skrev:
Väcker gammal tråd.
Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen.
Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.

jadu.

Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda

fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.

Är allt detta nödvändigt?
Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo?
Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge?
Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där.
Mvh

0.5bar laddtryck borde ge ca 130-150hk (rätt inställd/chippad/mappad) (om det är 100hk org)
Vad som behövs bytas i/på bilen/motorn beror på hur mycket orginal delarna pallar (såklart)

jag har tyvär ingen aning hur mycket sakerna klarar i dem där bilarna


Det jag skulle gissa på (0.5bar) möjligtvis spridare och koppling (beror på körning/skick).
Jag tycker att kolvar,vevstakar och växellåda måste klara sig vid sådana små effektuttag, annars är det jävligt klent byggt (beror ju på hur man kör/växlar också)

EDIT avgasrör "behöver" bytas också, gärna sportkatt för bättre flöde

Tack för bra svar.
130-150 hk har jag också hört, de skulle göra mycket i lilla polon. Stämmer att det är 100 hk orginal (101). Men rätt inställningar/mappning/chipping,  vad innebär det, orginal fungerar inte? Vad skulle det kunna kosta att göra något av dessa och hur? Antar att det inte går att köpa färdigt chip då de inte tillverkades med turbo.
Mvh Axel


1 215 Inlägg
16 juni 2015
#12
Hur vore det med en kompressor annars? Då behöver du inte göra åverkan på grenrör och oljetillförsel/retur.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

144 Inlägg
18 juni 2015
#13
Pavva skrev:
Hur vore det med en kompressor annars? Då behöver du inte göra åverkan på grenrör och oljetillförsel/retur.

Jag har inte funderat något på kompressor, framför allt för att jag inte vet hur den fungerar? Vad skulle det kunna kosta att montera kompressor och är det lättare än att montera turbo? Drivs den av kamremmen?
Senast redigerat av AccelGR (23 juni 2015)


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
23 juni 2015
#15
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.

är väll en 1.4 16v på 100hk i den där.  lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.

men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
24 juni 2015
#16
Growe skrev:
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.

är väll en 1.4 16v på 100hk i den där.  lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.

men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.

Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?

Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 juni 2015
#17
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?
Senast redigerat av LeafBox (24 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 juni 2015
#18
AccelGR skrev:
Growe skrev:
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.

är väll en 1.4 16v på 100hk i den där.  lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.

men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.

Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?

Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?

problemet att du kommer få kompromissa en del om du labbar med bränsletrycket.  med ett tillskots sprut har du dels när den ska starta tex vid 0.2bars ladd och sen har man även bränslemängd i 1000varvs intervaller så det är inget perfekt sätt heller men lambda regleringen bör klara av att ställa ner original spridarna eller öka dom tillräckligt för att hålla ett vättigt lambda värde

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
24 juni 2015
#19
LeafBox skrev:
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?

Yes smile


144 Inlägg
24 juni 2015
#20
Growe skrev:
AccelGR skrev:
Growe skrev:
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.

är väll en 1.4 16v på 100hk i den där.  lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.

men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.

Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?

Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?

problemet att du kommer få kompromissa en del om du labbar med bränsletrycket.  med ett tillskots sprut har du dels när den ska starta tex vid 0.2bars ladd och sen har man även bränslemängd i 1000varvs intervaller så det är inget perfekt sätt heller men lambda regleringen bör klara av att ställa ner original spridarna eller öka dom tillräckligt för att hålla ett vättigt lambda värde

Okej det låter vettigt. Jag hade på känn att det var något enklare med extra spridare istället då de flesta verkar köra med de. 1000-varvsintervaller? Känner att jag ställer många frågor nu roll



Sök