Färdig med senaste projektet och funderar nu vad man ska hitta på..
Kom att tänka på mammas Polo GTI -97 som bara står där hemma till ingen nytta, och fick för mig att den skulle gå riktigt bra med en liten stressfläkt
Grejen e att jag e en sk hobbymekare och har ingen tidigare erfarenhet av turbokonvertering. Någon som kan förklara vad jag behöver och om det är värt arbetet eller om jag ska leta annat projekt...?
Tack förresten till alla er som kan och tar er tiden att svara nybörjare på våra frågor !
Det vad väl tänkt att kunna fungera någorlunda till vardags, motorn ligger ju på 100hp nu, 1,4 liters med 16v..
kan inget om sådant här men jag ska ju inte ladda 2 kilo direkt hehe bara få lite roligare skjuts i bilen
antar att jag,som markus_mr2 uttrycker sig, får kika lite på vad andra har gjort
kolla på yatzy, finns en förbannat smart och trevlig kille som heter Rydh-945, han har turbokonverterat bussmotorn och kört på bromsbänk. (gav trevlig effekt) kolla hans tråd...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Väcker gammal tråd. Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen. Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.
jadu.
Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda
fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.
Är allt detta nödvändigt? Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo? Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge? Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där. Mvh
Väcker gammal tråd. Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen. Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.
jadu.
Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda
fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.
Är allt detta nödvändigt? Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo? Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge? Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där. Mvh
0.5bar laddtryck borde ge ca 130-150hk (rätt inställd/chippad/mappad) (om det är 100hk org) Vad som behövs bytas i/på bilen/motorn beror på hur mycket orginal delarna pallar (såklart)
jag har tyvär ingen aning hur mycket sakerna klarar i dem där bilarna
Det jag skulle gissa på (0.5bar) möjligtvis spridare och koppling (beror på körning/skick). Jag tycker att kolvar,vevstakar och växellåda måste klara sig vid sådana små effektuttag, annars är det jävligt klent byggt (beror ju på hur man kör/växlar också)
EDIT avgasrör "behöver" bytas också, gärna sportkatt för bättre flöde
Väcker gammal tråd. Jag kan inte mycket mer om turbos än att de ger bättre effekt, jag har samma motor som trådskaparen och vill turbokonvertera. Då jag tycker tråden inte fick något bättre svar frågar jag igen. Bilen är alltså en VW Polo GTI 1.4 16V.
jadu.
Vevstakar kolvar turbo grenrör spridare mappning(chip) annan koppling eventuellet annan växellåda
fast det beror ju på hur många hk du vill plocka ut.
Är allt detta nödvändigt? Vilka delar lär installeras för att bygga dit en turbo? Om jag skulle ha ett laddtryck på ca 0.5 bar, (ungefär) hur många hästar kan det ge? Tanken är att flytta batteri till skuffen och installera turbon där. Mvh
0.5bar laddtryck borde ge ca 130-150hk (rätt inställd/chippad/mappad) (om det är 100hk org) Vad som behövs bytas i/på bilen/motorn beror på hur mycket orginal delarna pallar (såklart)
jag har tyvär ingen aning hur mycket sakerna klarar i dem där bilarna
Det jag skulle gissa på (0.5bar) möjligtvis spridare och koppling (beror på körning/skick). Jag tycker att kolvar,vevstakar och växellåda måste klara sig vid sådana små effektuttag, annars är det jävligt klent byggt (beror ju på hur man kör/växlar också)
EDIT avgasrör "behöver" bytas också, gärna sportkatt för bättre flöde
Tack för bra svar. 130-150 hk har jag också hört, de skulle göra mycket i lilla polon. Stämmer att det är 100 hk orginal (101). Men rätt inställningar/mappning/chipping, vad innebär det, orginal fungerar inte? Vad skulle det kunna kosta att göra något av dessa och hur? Antar att det inte går att köpa färdigt chip då de inte tillverkades med turbo. Mvh Axel
Hur vore det med en kompressor annars? Då behöver du inte göra åverkan på grenrör och oljetillförsel/retur.
Jag har inte funderat något på kompressor, framför allt för att jag inte vet hur den fungerar? Vad skulle det kunna kosta att montera kompressor och är det lättare än att montera turbo? Drivs den av kamremmen?
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.
är väll en 1.4 16v på 100hk i den där. lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.
men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.
Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?
Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.
är väll en 1.4 16v på 100hk i den där. lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.
men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.
Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?
Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?
problemet att du kommer få kompromissa en del om du labbar med bränsletrycket. med ett tillskots sprut har du dels när den ska starta tex vid 0.2bars ladd och sen har man även bränslemängd i 1000varvs intervaller så det är inget perfekt sätt heller men lambda regleringen bör klara av att ställa ner original spridarna eller öka dom tillräckligt för att hålla ett vättigt lambda värde
håller man sig till vättigt ladd alltså inte över 0.5 så kommer det att hålla skapligt.
är väll en 1.4 16v på 100hk i den där. lådorna gillar säkert inte läget skit bra men kopplingen är det stora problemet.
men dit med ett litet agg och ett tillskotssprut och några extra spridare så är det bara att testa.
Tack för svar. Det stämmer, men koppling och låda borde kanske klara sig ganska bra så länge man inte växlar tätt inpå gaspådrag eller är det själva kraften som de kanske inte klarar?
Okej, då lutar det mot att det åker på ett litet turboaggregat, men är det nödvändigt med extra spridare vid 0.5 laddtryck? Pratade nyss med en kollega på jobbet, han trodde räckte med bränsletrycksregulator?
problemet att du kommer få kompromissa en del om du labbar med bränsletrycket. med ett tillskots sprut har du dels när den ska starta tex vid 0.2bars ladd och sen har man även bränslemängd i 1000varvs intervaller så det är inget perfekt sätt heller men lambda regleringen bör klara av att ställa ner original spridarna eller öka dom tillräckligt för att hålla ett vättigt lambda värde
Okej det låter vettigt. Jag hade på känn att det var något enklare med extra spridare istället då de flesta verkar köra med de. 1000-varvsintervaller? Känner att jag ställer många frågor nu