Jag kan tänka mig att det är varvtalsregulatorn som gör att varvstoppet finns men hur fungerar den vart sitter den och kan man pilla och leka med den för att höja varvtalsstoppet, hur fungerar den?
Finsn ju egentligen 2 typer, maknisk och elektronik. De mekaniska består av fjäderbelastade vikter i fördelaren som man kan ta bort helt eller manipulera för att kunna varva mer. Elektriska styrs antingen av styrboxen eller en egen vald maximal gräns. Hur man gör får att få bort/ändra spärren beror på vilken bil man har. I båda fallen så bryts tändningen för att hindra att motorn fortsätter varva.
Sen är det inte alla bilar som har varvstopp heller eftersom själva konstruktionen av motorn endats tillåter ett visst varvtal utan att ha nån av ovan nämnda anordningar.
Den "nya" varianten där det sitter i boxen är det en del av programvaran (mappen), därför ändras eller tas det bort när man chippar den beroende på vilket chip man köper. Den "äldre" varianten sitter det i rotorn innanför fördelaren som via en fjäder och en vikt känner av när det varvar för mycket och då kortsluter en eller flera cylindrar så att motorn inte varvar mer.
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?
Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm. ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på. Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.
en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an
helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?
Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm. ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på. Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.
en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an
helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?
Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm. ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på. Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.
en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an
helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.
Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start... fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen "typ"
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start... fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen "typ"
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?
Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm. ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på. Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.
en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an
helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.
Det är väll främst till epa-traktorer tex Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start... fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen "typ"
Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm. ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på. Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.
en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an
helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.
Det är väll främst till epa-traktorer tex Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.
Ja du har delvis rätt.
på min bil sänker jag även ändningen till nära 0 grader, håller varvet på 7500 och låter ungefär som en ak4 i automatläge.
hanmande efter en bekant idag som vinkade medblinkisen, jag dutta med helljuset och drog på launchen... 7500rpm och 1.2bar laddtryck rätt ut genom ändröret... folk på trottoarn föll ner på knä och tog sig för hjärtat....
gör dem så med din moppe också?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Det är väll främst till epa-traktorer tex Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.
Ja du har delvis rätt.
på min bil sänker jag även ändningen till nära 0 grader, håller varvet på 7500 och låter ungefär som en ak4 i automatläge.
hanmande efter en bekant idag som vinkade medblinkisen, jag dutta med helljuset och drog på launchen... 7500rpm och 1.2bar laddtryck rätt ut genom ändröret... folk på trottoarn föll ner på knä och tog sig för hjärtat....
gör dem så med din moppe också?
Tur att det inte var en riktig motor, V8, för då hade dom inte hunnit ta sig för hjärtat utan dött direkt.
hehe får ju göra så gott jag kan med min liter till slagvolym
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000 då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000 då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?
Precis... det används mest på strippen där man vill ha stabila repor och kunna köra väldigt jämt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-