3907
Sök

vad är en varvtalsregulator

110 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
Jag kan tänka mig att det är varvtalsregulatorn som gör att varvstoppet finns men hur fungerar den vart sitter den och kan man pilla och leka med den för att höja varvtalsstoppet, hur fungerar den?

956 Inlägg
3 september 2008
#2
Normalt brukar man ta bort den när man chippar en bil.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

8 251 Inlägg
3 september 2008
#3
Finsn ju egentligen 2 typer, maknisk och elektronik. De mekaniska består av fjäderbelastade vikter i fördelaren som man kan ta bort helt eller manipulera för att kunna varva mer. Elektriska styrs antingen av styrboxen eller en egen vald maximal gräns. Hur man gör får att få bort/ändra spärren beror på vilken bil man har. I båda fallen så bryts tändningen för att hindra att motorn fortsätter varva.

Sen är det inte alla bilar som har varvstopp heller eftersom själva konstruktionen av motorn endats tillåter ett visst varvtal utan att ha nån av ovan nämnda anordningar.


110 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#4
Men är det en dosa som sitter i styrboxen eller sitter den som ett chip i styrboxen?

105 Inlägg
4 september 2008
#5
Den "nya" varianten där det sitter i boxen är det en del av programvaran (mappen), därför ändras eller tas det bort när man chippar den beroende på vilket chip man köper. Den "äldre" varianten sitter det i rotorn innanför fördelaren som via en fjäder och en vikt känner av när det varvar för mycket och då kortsluter en eller flera cylindrar så att motorn inte varvar mer.

Mvh Jocke

110 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#6
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
#7
bil_alskaren skrev:
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?

Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm.   ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på.  Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.

en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an

helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?

Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm.   ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på.  Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.

en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an

helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.

okej men vad är anledningen till att det säljs sånna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=370
går denna att använda i bilar eller är det till andra saker?
Senast redigerat av bil_alskaren (5 september 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
#9
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?

Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm.   ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på.  Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.

en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an

helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.

okej men vad är anledningen till att det säljs sånna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=370
går denna att använda i bilar eller är det till andra saker?

Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start...  fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen   "typ"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#10
Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start...  fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen   "typ"

menar du att det är som launch control?

ProWanker
211 Inlägg
5 september 2008
#11
stod vell det i infon om prudukten?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 september 2008
#12
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
så på dom flesta allra nya bilarna med elektronisk insprutning har man alltså inte en varvtalsregulator utan varvtalsstoppet sitter i programvaran i styrboxen?

Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm.   ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på.  Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.

en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an

helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.

okej men vad är anledningen till att det säljs sånna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=370
går denna att använda i bilar eller är det till andra saker?

Det är väll främst till epa-traktorer tex roll
Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

8 251 Inlägg
5 september 2008
#13
bil_alskaren skrev:
Om du temporärt vill ändra ditt varvstopp, exempelvis vid start...  fullgas 5500rpm, släpp koppling och håll kvar knappen tills du har grepp, släpp knappen och motorn kn nu varva till 7000rpm igen   "typ"

menar du att det är som launch control?

Det blir ju en enkel variant av launchcontrol.


811 Inlägg
5 september 2008
#14
Varvtalsregulator=Gaspedal

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
#15
kwansa skrev:
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:

Ja, datorn känner av när du närmar dig för högt varvtal och stänger helt eller delvis av tändning eller bränsle tills du inte överstiger max rpm.   ...och det är inget man tar bort när man chippar som någon gissade på.  Det är ett fåtal bilmodeller där man höjer varvstoppet en smula.

en bil som tex går 90km/h vid max varvtal på 2:an kommer med högre varvstopp nå 100km/h på 2:an

helt meningslöst om man inte gillar balla tider att posta på forumet.

okej men vad är anledningen till att det säljs sånna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=370
går denna att använda i bilar eller är det till andra saker?

Det är väll främst till epa-traktorer tex roll
Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.

Ja du har delvis rätt.

på min bil sänker jag även ändningen till nära 0 grader, håller varvet på 7500 och låter ungefär som en ak4 i automatläge.

hanmande efter en bekant idag som vinkade medblinkisen, jag dutta med helljuset och drog på launchen... 7500rpm och 1.2bar laddtryck rätt ut genom ändröret...  folk på trottoarn föll ner på knä och tog sig för hjärtat....     

gör dem så med din moppe också?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 september 2008
#16
ojsan, missade att det var launchkontroll wink jag svarade på vad en varvtalsregulator är smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

198 Inlägg
5 september 2008
#17
torpis skrev:
kwansa skrev:
bil_alskaren skrev:

okej men vad är anledningen till att det säljs sånna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=370
går denna att använda i bilar eller är det till andra saker?

Det är väll främst till epa-traktorer tex roll
Sådan hade jag till min moppe, med dosan avstäng gick den 90 med dosan på slagen var varvstoppet ner flyttat såpass långt så den inte gick mer än 40.

Ja du har delvis rätt.

på min bil sänker jag även ändningen till nära 0 grader, håller varvet på 7500 och låter ungefär som en ak4 i automatläge.

hanmande efter en bekant idag som vinkade medblinkisen, jag dutta med helljuset och drog på launchen... 7500rpm och 1.2bar laddtryck rätt ut genom ändröret...  folk på trottoarn föll ner på knä och tog sig för hjärtat....     

gör dem så med din moppe också?

Tur att det inte var en riktig motor, V8, för då hade dom inte hunnit ta sig för hjärtat utan dött direkt. wink

1332 - Överjävlig

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 september 2008
#18
hehe får ju göra så gott jag kan med min liter till slagvolym wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#19
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000
då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2008
#20
bil_alskaren skrev:
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000
då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?

Precis...  det används mest på strippen där man vill ha stabila repor och kunna köra väldigt jämt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök