Mossan1 skrev:
Var det minusgrader då?
Går den när det blivit plusgrader?
Is I förgasaren och bränslesystemen var en vanlig sak när förgasarmotorer var vanliga. Då kunde en varm motor stanna, men starta igen efter 15min för det tinade av motorns värme.
Men var proppen i röret eller tanken fick man invänta tö eller varmgarage.
Vatten i bensinen är vanligast på 98 oktan har jag mätkt, troligen för den används avsevärt mindre.
Har felsökt några fyrhjulingar och snöslunga nu, där felet varit just bränslet. Färskt från macken men värdelöst.
På förgasarmotorer med mekanisk pump brukar jag lossa bränsleslangen vid förgasaren, sätta en kopp under och be någon köra startmotorn.
Det ska pumpa på ganska bra och inget fjuttande.
Kommer inget/dåligt är det:
Pumpen, Filtret, bränsleröret eller Pickup röret med ev filter i tanken.
Ta bränslet i en ljus behållare och lys sen ner i koppen. Ser du som "bubblor" på botten eller är det grumligt av strimmor är det sannolikt mycket vatten.