3666
Sök

740 från 85, dog när jag körde, har startat med startgas men inget mer

1 Inlägg
Igår 11:27
Trådstartare
#1
Har en 740 från 85 med förgasarmotor, B230A. Det är förgasaren med gula locket. Jag körde som vanligt och helt plötsligt så gick varvtalen neråt och sen dog den, detta hände några gånger men den startade igen men sista gången dog den helt. När jag fick hem den testade jag med startgas för att få igång den, då gick den igång men tomgången var ojämn och den gick bara med choken fullt ute och jag fick även gasa med jämna mellanrum för att hålla igång bilen. Tankarna gick först till att den inte får tillräckligt med bensin och att det kan vara bränslepumpen det är fel på, jag har en mekanisk bränslepump. Eller slangar från och till bränslepumpen eller till förgasaren då den har stått länge före jag köpte den. Kan det vara något annat fel som ligger bakom detta? Kan jag kolla på nåt sätt ifall det är bränslepumpen det är fel på? Och ifall det skulle vara bränslepumpen är det bara att hitta en fungerande och byta ut hela pumpen?

4 476 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
Går att mäta bränsletrycket även på en förgasaren,så börja med det..

6 088 Inlägg
för 15 timmar sedan
#3
Om du har ett bränslefilter kan det vara värt att kolla också, det kan ha blivit rost eller gegg i tanken när bilen stod som sedan lossnat och täpper filtret lite av och till

3 253 Inlägg
för 4 timmar sedan
#4
Var det minusgrader då?
Går den när det blivit plusgrader?

Is I förgasaren och bränslesystemen var en vanlig sak när förgasarmotorer var vanliga.  Då kunde en varm motor stanna, men starta igen efter 15min för det tinade av motorns värme.
Men var proppen i röret eller tanken fick man invänta tö eller varmgarage.

Vatten i bensinen är vanligast på 98 oktan har jag mätkt, troligen för den används avsevärt mindre. 
Har felsökt några fyrhjulingar och snöslunga nu, där felet varit just bränslet. Färskt från macken men värdelöst.

På förgasarmotorer med mekanisk pump brukar jag lossa bränsleslangen vid förgasaren, sätta en kopp under och be någon köra startmotorn.
Det ska pumpa på ganska bra och inget fjuttande.

Kommer inget/dåligt är det:
Pumpen, Filtret, bränsleröret eller Pickup röret med ev filter i tanken.

Ta bränslet i en ljus behållare och lys sen ner i koppen. Ser du som "bubblor" på botten eller är det grumligt av strimmor är det sannolikt mycket vatten.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
för 4 timmar sedan
#5
Mossan1 skrev:
Var det minusgrader då?
Går den när det blivit plusgrader?

Is I förgasaren och bränslesystemen var en vanlig sak när förgasarmotorer var vanliga.  Då kunde en varm motor stanna, men starta igen efter 15min för det tinade av motorns värme.
Men var proppen i röret eller tanken fick man invänta tö eller varmgarage.

Vatten i bensinen är vanligast på 98 oktan har jag mätkt, troligen för den används avsevärt mindre. 
Har felsökt några fyrhjulingar och snöslunga nu, där felet varit just bränslet. Färskt från macken men värdelöst.

På förgasarmotorer med mekanisk pump brukar jag lossa bränsleslangen vid förgasaren, sätta en kopp under och be någon köra startmotorn.
Det ska pumpa på ganska bra och inget fjuttande.

Kommer inget/dåligt är det:
Pumpen, Filtret, bränsleröret eller Pickup röret med ev filter i tanken.

Ta bränslet i en ljus behållare och lys sen ner i koppen. Ser du som "bubblor" på botten eller är det grumligt av strimmor är det sannolikt mycket vatten.

Isprop idag är högst ovanligt just låga vi har etanol i bensin  samma som k-sprit
Bränsle pumpen är helt klart första jag skulle kolla   skulle oxå kola gummi membranet i förgasaren.
Senast redigerat av Growe (för 1 timme sedan)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök