3852
Sök

vad är en varvtalsregulator

110 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000
då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?

Precis...  det används mest på strippen där man vill ha stabila repor och kunna köra väldigt jämt.

brukar man inte varva ut fullt då?

1 867 Inlägg
7 september 2008
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
men vad är anledningen till att man ska begränsa varvtalet till 5000 rpm istället för 7000
då kan man ju lika gärna ligga still på 5000 rpm utan att ge mer gas?

Precis...  det används mest på strippen där man vill ha stabila repor och kunna köra väldigt jämt.

I starten vill man inte ha så mycket varv för det spinner bara, men man vill ändå kunna hålla stumt och bygga laddtryck, därav launch control.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

110 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Koop skrev:
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:

I starten vill man inte ha så mycket varv för det spinner bara, men man vill ändå kunna hålla stumt och bygga laddtryck, därav launch control.

okej det hajjar jag men det jag inte förstod var att man skulle begränsa varvtalet, exempel från 7000 5000 rpm varför ska man göra det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2008
bil_alskaren skrev:
Koop skrev:
bil_alskaren skrev:

okej det hajjar jag men det jag inte förstod var att man skulle begränsa varvtalet, exempel från 7000 5000 rpm varför ska man göra det?

Som sagt, få samma varvtal varje gång.

Du vet de balla killarna som inte orkar bygga avgasrör utan frisk påhejjade på yatzy drar ett 4" ut genom skärmen... dessa trattar kan psyka ut vem som helst... att veta att startvarvet är rätt är guld när man står på startlinjen,  i synnerhet om nån tratt står där helt utan avgassystem coh överröstar allt annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
tack

Sök