2445
Sök

Oljan över 7000mil gammal!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
3 oktober 2008
#41
Känns som alla ska göra så mycket överkurs. Töm ut den gammla oljan när bilen är varmkörd låt stå och rinna nån timme och sen på med ett nytt filter och i med ny fin olja. har den gått tills nu så går den nog lite till utan nån engine flusch.

Bilar håller för med än vad man tror.

16 197 Inlägg
3 oktober 2008
#42
olja e som soppa.. de fyller man på när de e "slut".. den byter man inte.. hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sothora <3
1 201 Inlägg
3 oktober 2008
#43
torpis skrev:
Ni som snackar att diesel smöljer bra och jämför med dieselpumpar...   KOM IGEN NU!  det är ju precis lika dumt som att hävda att man skall koppla ur sin ABS för bästa bromssträcka.

En motor är inte gjord för att smörjas med diesel, lagren förstör man illa kvickt om man gör på det viset ni rekomenderar!!!   bara tanken att slå i diesel i motorn... vet ni hur en motor ser ut inuti?? har ni funderat på var resterande olja tar vägen när ni byter olja och bara får i 4 liter när instruktionsboken säger 5.4liter??   Det ligger alltså nu 1.4liter diesel i eran motor som ni inte får ur...  vad händer med den tänkte ni?

Om man inte bytt olja på 7000mil och inte har några problem, varför i hela friden rekomendera stackarn att tanka motorn full av diesel...  jesus.

diesel är fettlösande så det är ingen bra ide!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

252 Inlägg
3 oktober 2008
#44
köp en sak som heter Omega 917 och kör det ca 10 minuter innan oljebytet! det tar bort allt skit och gammal fastbränd olja!

// chrille

Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 34&p=1
"Flest prylar när han dör vinner!"

Olika
907 Inlägg
3 oktober 2008
#45
lillinde skrev:
köp en sak som heter Omega 917 och kör det ca 10 minuter innan oljebytet! det tar bort allt skit och gammal fastbränd olja!

// chrille

Kanske inte 917 men däremot 907.
http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html
917 fungerar utmärkt på läckande styrväxlar etc.

Mvh
Fredrik

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 oktober 2008
#46
Mercedesturbodiesel skrev:
diesel är fettlösande så det är ingen bra ide!

Meningen var just att lösa upp gammalt fett (olja) som slaggat fast...

En grogg med hälften hälften olja/diesel och åka ett litet tag. Sen byta en eller 2 ggr mot skitolja och sen köra på lite vettigare olja...

Kommer vara väldigt lite diesel kvar sen och smörjningen kommer fungera som vanligt igen...


4 001 Inlägg
3 oktober 2008
#47
bumpe skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
diesel är fettlösande så det är ingen bra ide!

Meningen var just att lösa upp gammalt fett (olja) som slaggat fast...

En grogg med hälften hälften olja/diesel och åka ett litet tag. Sen byta en eller 2 ggr mot skitolja och sen köra på lite vettigare olja...

Kommer vara väldigt lite diesel kvar sen och smörjningen kommer fungera som vanligt igen...

USCH NEJ FY!!!! Diesel använder man antingen i tanken på en dieselbil eller när man rengör en motor man har nerriven inte i en ihopsatt motor som varit dåligt skött.

Byt olja & filter och kör 500 mil & byt sedan olja och filter igen sen är det bara att sköta servicen som man ska göra och tänk på att köpa kvalitetsolja!

OBS inte helsyntet OBS

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

431 Inlägg
3 oktober 2008
#48
kolvas skrev:
bumpe skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
diesel är fettlösande så det är ingen bra ide!

Meningen var just att lösa upp gammalt fett (olja) som slaggat fast...

En grogg med hälften hälften olja/diesel och åka ett litet tag. Sen byta en eller 2 ggr mot skitolja och sen köra på lite vettigare olja...

Kommer vara väldigt lite diesel kvar sen och smörjningen kommer fungera som vanligt igen...

USCH NEJ FY!!!! Diesel använder man antingen i tanken på en dieselbil eller när man rengör en motor man har nerriven inte i en ihopsatt motor som varit dåligt skött.

Byt olja & filter och kör 500 mil & byt sedan olja och filter igen sen är det bara att sköta servicen som man ska göra och tänk på att köpa kvalitetsolja!

OBS inte helsyntet OBS

Varför inte helsyntet olja då?

Jag skulle kört en CRC engineflush.. Sen byta olja o filter..
Senast redigerat av Natural (3 oktober 2008)

4 001 Inlägg
3 oktober 2008
#49
Natural skrev:
Varför inte helsyntet olja då?

Jag skulle kört en CRC engineflush.. Sen byta olja o filter..

enkelt, en motor som blivit så illa behandlad förtjänar inte helsyntet...

nej, skämt åsido, det är onödigt att lägga ut pengarna på helsyntet på en motor som fått gå 7000mil på samma olja...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mekaniker
472 Inlägg
3 oktober 2008
#50
Många olika åsikter. Vissa är vettiga och vissa är mindre vettiga. Jag funderade när jag läste tråden på hur många som vet vad Olja är och vad Diesel är, samt hur många som vet hur en motor fungerar..

Oljor är ett kapitel i sig. Två Oljor som har samma viskositet kan skilja sig väldigt mycket och skall även därför undvikas att blandas.

Alla som har åsikter om att hälla Diesel i motorn kanske ska fundera på vad Diesel kommer ifrån..?
Diesel är smörjande och är den vätskan som är närmst Olja man kan komma. I ett rafneraderi tar man olika vätskor i olika skikt. Längst ner har du Tjära, sen kommer Råolja, sen Diesel, sen Fotogen, sen Bensin väldigt enkelt förklarat. Orkar inte skriva en hel uppsats. Mvh

BMW-tok

95 Inlägg
3 oktober 2008
#51
jag har en liten sak som ja måste påpeka..alla säger att biltemas oljor e skit! Då skulle ja vilja veta varför ni tycker den e skit..öven om det står biltema på etiketten så betyder det inte att det är nån piss olja!! Alla som säljer oljor måste fylla vissa krav på sina produkter om det e motor eller växellåds oljor. Hur vet ni att det inte e castrols olja som biltema köper in sen bara bytar etiketten?!
Bara ett litet påpekande...


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 oktober 2008
#52
kolvas skrev:
tänk på att köpa kvalitetsolja!
OBS inte helsyntet OBS

Alltså ganska dyr mineralolja...
kolvas skrev:
det är onödigt att lägga ut pengarna på helsyntet på en motor som fått gå 7000mil på samma olja...

Alltså köpa billig skitolja och åka med ist...

Duktigt bristfälliga argument om du frågar mig...


204 Inlägg
3 oktober 2008
#53
jonTe skrev:
jorre83 skrev:
en varning är att bilen kan börja läcka olja när du spolar rent då den gamla oljan och skiten som sitter fast kan täta motorn

Så man skall inte byta olja då alltså rollwink
Det är inte skit som tätar en motor utan packningar.
Läcker motorn behöver man byta packning, det beror inte på att motorn är "för ren".

mvh Jonas

tror att du missförstod han, om du har en gammal motor som har gåt mycket och då slår i helsyntetisk olja när du har kört med mineral olja förut så kommer syntet oljan rensa upp all sot och annan skit som har bildats runt ventiler och annat så då kan det börja skramla om motor


204 Inlägg
3 oktober 2008
#54
Matz-The-Man skrev:
jonTe skrev:
jorre83 skrev:
en varning är att bilen kan börja läcka olja när du spolar rent då den gamla oljan och skiten som sitter fast kan täta motorn

Så man skall inte byta olja då alltså rollwink
Det är inte skit som tätar en motor utan packningar.
Läcker motorn behöver man byta packning, det beror inte på att motorn är "för ren".

mvh Jonas

tror att du missförstod han, om du har en gammal motor som har gåt mycket och då slår i helsyntetisk olja när du har kört med mineral olja förut så kommer syntet oljan rensa upp all sot och annan skit som har bildats runt ventiler och annat så då kan det börja skramla om motor

får be om ursäkt läste lite fel:)


288 Inlägg
3 oktober 2008
#55
BMWKimmo skrev:
Många olika åsikter. Vissa är vettiga och vissa är mindre vettiga. Jag funderade när jag läste tråden på hur många som vet vad Olja är och vad Diesel är, samt hur många som vet hur en motor fungerar..

Oljor är ett kapitel i sig. Två Oljor som har samma viskositet kan skilja sig väldigt mycket och skall även därför undvikas att blandas.

Alla som har åsikter om att hälla Diesel i motorn kanske ska fundera på vad Diesel kommer ifrån..?
Diesel är smörjande och är den vätskan som är närmst Olja man kan komma. I ett rafneraderi tar man olika vätskor i olika skikt. Längst ner har du Tjära, sen kommer Råolja, sen Diesel, sen Fotogen, sen Bensin väldigt enkelt förklarat. Orkar inte skriva en hel uppsats. Mvh

Riktigt. Men Häll ändå inte diesel i en motor. En bekant gjorde det på sin Dodge med 318 motor, och den fick han köra på 80/90 växellåds olja tills den rasa rätt fort efter det.

Om jag säger så att den gick bättre före rengörning med diesel än efter. Så ni kan ju chansa, men den smarte lär sig av andras misstag

4 637 Inlägg
15 oktober 2008
#56
azid skrev:
EmilHammarlund skrev:
Oscarr skrev:
Ni som inte byter olja så ofta är ju miljövänliga iaf smile

Nej, eftersom det är känt att en dålig servad motor drar mer bränsle och släpper ut mer skit. Dessutom blir en dåligt skött motor sliten i förtid och då kan man inte göra något annat än att byta motor så att den ska bli mindre miljöfarlig igen.

ok sliten i förtid? själv har jag inte sett många audi 100 c4or från 92-93 som rullat över 40k på våra vägar men min farsas stånkar på fast han inte bytt olja och filter på över 12k mil sen hur pass billigt den går kan jag inte utala mig om men varför skulle den spy ut mer skit än nån annan bil? sitter katt på den som alla andra bilar efter 89 och det är mer miljö vänligt att köra en bil länge än att byta till en ny

En dålig servad motor slits i förtid och ju mer sliten en motor är desto mer släpper den ut. Och gammal olja är inte lika effektiv som en färsk och även det borde påverka förbrukningen, att oljan blir lite segare utan att vara märkbart seg. Detta får man t o m lära sig långt innan man läser om detta på trafikskolan. (Och även om en olja ser ut som ny så är den sliten efter en viss tid.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 oktober 2008)

3 Inlägg
15 oktober 2008
#57
Hej
Prova att fylla på med Diesel i stället för olja och starta några gånger så det får pumpa runt för Dieseln har en bra renande efekt och där finns även olja som smörjer motorn.
Pee.
Goldcom skrev:
Hjälpte idag till att polera en god väns bil och tänkte att jag ju kunde kolla oljestickan bara för att se så allt såg bra ut. Till min förskräckelse var den helt svart av gammal seg olja och efter rengöring visade det sig att det inte fanns kvar någon fräsch olja i bilen.

Kollade serviceboken och senast bilen servades var för 6 år och 7100 mil sedan!
Tycker det är otroligt att bilen fortfarande rullar men frågan är nu vad man ska göra åt eländet?

Hade nog varit bra med en engine flush men tyvärr verkar det inte finnas någon som gör detta i Jönköping enligt http://www.engineflush.biz/verk.asp . Frågan är om man ska slå på några liter olja och våga köra till linköping/växjö/göteborg eller om man helt enkelt bara ska byta oljan några gånger hos holmgrens? Eller någon som känner till någon billigare men bra verkstad i Jönköping?

Bilen är en Toyota.....

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 oktober 2008
#58
EmilHammarlund skrev:
azid skrev:
EmilHammarlund skrev:

Nej, eftersom det är känt att en dålig servad motor drar mer bränsle och släpper ut mer skit. Dessutom blir en dåligt skött motor sliten i förtid och då kan man inte göra något annat än att byta motor så att den ska bli mindre miljöfarlig igen.

ok sliten i förtid? själv har jag inte sett många audi 100 c4or från 92-93 som rullat över 40k på våra vägar men min farsas stånkar på fast han inte bytt olja och filter på över 12k mil sen hur pass billigt den går kan jag inte utala mig om men varför skulle den spy ut mer skit än nån annan bil? sitter katt på den som alla andra bilar efter 89 och det är mer miljö vänligt att köra en bil länge än att byta till en ny

En dålig servad motor slits i förtid och ju mer sliten en motor är desto mer släpper den ut. Och gammal olja är inte lika effektiv som en färsk och även det borde påverka förbrukningen, att oljan blir lite segare utan att vara märkbart seg. Detta får man t o m lära sig långt innan man läser om detta på trafikskolan.

ähhh petiteser är små mängder du bråkar om....

jasså det får man lära sig...

2slow

Biltokig
870 Inlägg
15 oktober 2008
#59
azid skrev:
EmilHammarlund skrev:
azid skrev:

ok sliten i förtid? själv har jag inte sett många audi 100 c4or från 92-93 som rullat över 40k på våra vägar men min farsas stånkar på fast han inte bytt olja och filter på över 12k mil sen hur pass billigt den går kan jag inte utala mig om men varför skulle den spy ut mer skit än nån annan bil? sitter katt på den som alla andra bilar efter 89 och det är mer miljö vänligt att köra en bil länge än att byta till en ny

En dålig servad motor slits i förtid och ju mer sliten en motor är desto mer släpper den ut. Och gammal olja är inte lika effektiv som en färsk och även det borde påverka förbrukningen, att oljan blir lite segare utan att vara märkbart seg. Detta får man t o m lära sig långt innan man läser om detta på trafikskolan.

ähhh petiteser är små mängder du bråkar om....

jasså det får man lära sig...

petitesser kan du kalla det om du vill... finns väldigt många motorer som rasat på just detta vis!
Och du har aldrig hört skillnad mellan en motor i väldigt fint skick och sen en annan precis likadan motor i sämre skick?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 oktober 2008
#60
ja det får jag... men varför rasar den inte då om det inte är bra? sen vem bryr sig i vilket skick motorn är i då den gått en bra bit över 40k mil då får man vara glad att den går bara

2slow


Sök