2399
Sök

Oljan över 7000mil gammal!

17 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Hjälpte idag till att polera en god väns bil och tänkte att jag ju kunde kolla oljestickan bara för att se så allt såg bra ut. Till min förskräckelse var den helt svart av gammal seg olja och efter rengöring visade det sig att det inte fanns kvar någon fräsch olja i bilen.

Kollade serviceboken och senast bilen servades var för 6 år och 7100 mil sedan!
Tycker det är otroligt att bilen fortfarande rullar men frågan är nu vad man ska göra åt eländet?

Hade nog varit bra med en engine flush men tyvärr verkar det inte finnas någon som gör detta i Jönköping enligt http://www.engineflush.biz/verk.asp . Frågan är om man ska slå på några liter olja och våga köra till linköping/växjö/göteborg eller om man helt enkelt bara ska byta oljan några gånger hos holmgrens? Eller någon som känner till någon billigare men bra verkstad i Jönköping?

Bilen är en Toyota.....

Hojmek
748 Inlägg
3 september 2008
bara för att det inte är stämplat i boken så kan den ju vara bytt hemma i garaget hos någon=)

17 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Känner ägaren väl och hon tyckte tiden gått så snabbt sedan förra servicen men efter lite tänkande kunde det nog vara 6 år sedan sa hon. Jag suckade bara men fick uppgiften att lösa problemet...

518 Inlägg
3 september 2008
"  spola " den ren med några snabba byten med nån billig Biltema olja tex.
byt olja , kör en sväng , byt olja , kör en sväng osv tills du är nöjd sen i med nån vettig olja.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Hojmek
748 Inlägg
3 september 2008
Goldcom skrev:
Känner ägaren väl och hon tyckte tiden gått så snabbt sedan förra servicen men efter lite tänkande kunde det nog vara 6 år sedan sa hon. Jag suckade bara men fick uppgiften att lösa problemet...

haha okej  rolig uppgift big_smile

Egen företagare
864 Inlägg
3 september 2008
skölj igenom motorn med diesel, fyll på motorn till sen är antingen helt full och sedan tappa tur efter ett tag så det får ligga i och verka ett tag, eller så fyller man på några liter och sedan startar motorn snabbt eller bara kör på startmotorn, upprepa detta några gånger, så är motorn fin innuti sen, och häll på ny olja och filter sen.
Har själv gjort så på några bilar jag haft och funkat jätte bra, kommer ut skapligt mycke skit som blivit i motorn smile hehe

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

89 Inlägg
3 september 2008
haha funkar la fint ändå? big_smile byt olja och låt de va?

Smålänning
7 883 Inlägg
3 september 2008
Frågan är bara hur m,an kan glömma serva bilen... roll

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 september 2008
lär nog ha fyllt på olja nån gång ibland.... farsan har inte bytt olja eller filter i sin audi på 12k mil. han har bara fyllt på när det behövts

2slow

Har alltid rätt!
689 Inlägg
3 september 2008
hehe, när vi ändå snackar om olja.. råkade tanka hydraul olja i motorn i fården för ett bra tag sen..

kör fortfarande med de big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Smålänning
7 883 Inlägg
3 september 2008
azid skrev:
lär nog ha fyllt på olja nån gång ibland.... farsan har inte bytt olja eller filter i sin audi på 12k mil. han har bara fyllt på när det behövts

Ovanligt dumt...

Varför inte byta? Så dyrt e de inte...

Inte konstigt att bilarna är slut när man köper dom om folk gör så mad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 299 Inlägg
3 september 2008
Köp olja från biltema, kör igenom 1 eller 2 ggr o fyll sen på me en sjysst olja, Castrol eller nåt till exempel.

Tror de räcker, o byta filter då såklart roll

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
3 september 2008
Toyota dör aldrig!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

2 668 Inlägg
3 september 2008
twin_cam skrev:
azid skrev:

Ovanligt dumt...

vem bryr sig om en gammal c4a? inte så att han tänka sälja iväg den då den börjar närma sig 50k mil han skrotar den nog med gott samvete...

bara för att reta dig lite extra ska jag berätta att han inte tvättat den en gång på dom 12k milen heller

2slow

Smålänning
7 883 Inlägg
3 september 2008
azid skrev:
twin_cam skrev:
azid skrev:

Ovanligt dumt...

vem bryr sig om en gammal c4a? inte så att han tänka sälja iväg den då den börjar närma sig 50k mil han skrotar den nog med gott samvete...

bara för att reta dig lite extra ska jag berätta att han inte tvättat den en gång på dom 12k milen heller

Om den är tvättad skiter jag i...

Det kan nästa ägare (om det skulle vara någon, vilket det väll inte blir i detta fallet) göra, men inte alla kan renovera en motor för att någon inte orkade byta oljan...

Vad spelar det för roll om man bryr sig om bilen? En oljeservice kostar runt 250 - 300 kr... Inte fan sket jag i min gamla bara för att jag inte skulle ha kvar den...

Men men, din bil... Skiter i vilket...

2 668 Inlägg
3 september 2008
twin_cam skrev:
azid skrev:
twin_cam skrev:

Ovanligt dumt...

Om den är tvättad skiter jag i...

Det kan nästa ägare (om det skulle vara någon, vilket det väll inte blir i detta fallet) göra, men inte alla kan renovera en motor för att någon inte orkade byta oljan...

Vad spelar det för roll om man bryr sig om bilen? En oljeservice kostar runt 250 - 300 kr... Inte fan sket jag i min gamla bara för att jag inte skulle ha kvar den...

Men men, din bil... Skiter i vilket...

tydligen skiter du inte i det då du blir så upprörd....

jag håller med honom varför byta olja nu och då? när det bevisligen inte behövs

han har sparat nån tusing som han kan köpa nått annat som behövs till bilen...

sen läääääs ordentligt var inte min bil jag pratade om

2slow

118 Inlägg
3 september 2008
snurbo_diesel skrev:
skölj igenom motorn med diesel, fyll på motorn till sen är antingen helt full och sedan tappa tur efter ett tag så det får ligga i och verka ett tag, eller så fyller man på några liter och sedan startar motorn snabbt eller bara kör på startmotorn, upprepa detta några gånger, så är motorn fin innuti sen, och häll på ny olja och filter sen.
Har själv gjort så på några bilar jag haft och funkat jätte bra, kommer ut skapligt mycke skit som blivit i motorn smile hehe

Och hur bra är det med ingen oljefilm mellan lager och kolv, cylinder ? metall mot metall direkt ju.. Isåfall låta det stå med diesel. Men starta med diesel hade jag aldrig gjort..
Senast redigerat av LeNNy_ (3 september 2008)

\m/(><)\m/
742 Inlägg
3 september 2008
azid skrev:
twin_cam skrev:
azid skrev:

Ovanligt dumt...

helt rätt.. en gammal DKW förtjänar inte nått annat tongue

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 september 2008
LeNNy_ skrev:
snurbo_diesel skrev:
skölj igenom motorn med diesel, fyll på motorn till sen är antingen helt full och sedan tappa tur efter  ett tag så det får ligga i och verka ett tag, eller så fyller man på några liter och sedan startar motorn snabbt eller bara kör på startmotorn, upprepa detta några gånger, så är motorn fin innuti sen, och häll på ny olja och filter sen.

Och hur bra är det med ingen oljefilm mellan lager och kolv, cylinder ? metall mot metall direkt ju.. Isåfall låta det stå med diesel. Men starta med diesel hade jag aldrig gjort..

diesel smörjer faktiskt jävligt bra....hur smörjs en dieselpump ?....

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 september 2008
Xuri skrev:
LeNNy_ skrev:
snurbo_diesel skrev:
skölj igenom motorn med diesel, fyll på motorn till sen är antingen helt full och sedan tappa tur efter  ett tag så det får ligga i och verka ett tag, eller så fyller man på några liter och sedan startar motorn snabbt eller bara kör på startmotorn, upprepa detta några gånger, så är motorn fin innuti sen, och häll på ny olja och filter sen.

diesel smörjer faktiskt jävligt bra....hur smörjs en dieselpump ?....

japp det gör det
och egentligen heter det inte bara diesel utan diesel-OLJA
då det är en hel del olja i diesel smile

Sök