3720
Sök

Hur ofta brukar ni gasa ur eran bilar ordentligt?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2008
Låter bilen sträcka ut lite i princip varje gång jag kör och motorn hinner blir varm.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

482 Inlägg
7 september 2008
När jag är på riktigt "gasen i botten humör" tongue

Jodå... Så är det serru!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 september 2008
varje gång när man kör, vad ska man annars med en bil till? köra som en gammal kärring på väg till kyrkan? nej tack..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Muttley
7 september 2008
aldrig smile tycker att bilen är tråkig nu när man kör hoj.

så bilen är väl max på 4tusen varv när man kör. sparar soppa med.

hojjen däremot kan man varva lite mer, typ upp till rödmarkerat där vid 13 tusen varv när den är varm.

1 268 Inlägg
7 september 2008
hur lång tid tar det för oljan bli varm då??

räcker ju du kör några minuter så e motorn så varm att du kan bränna av dig händerna om så vore...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 september 2008
så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

vingåker
68 Inlägg
7 september 2008
Japp varje dag.

Drive Nice!

1 688 Inlägg
7 september 2008
myran skrev:
så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag wink

Oljetrycket har du ju samma även om motorn är kall eller varm wink

LazerHawke skrev:

räcker ju du kör några minuter så e motorn så varm att du kan bränna av dig händerna om så vore...

Då var det där med vatten-temperaturen igen, värmepaketet går via vattnet.
När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Muttley
7 september 2008
Losgard skrev:
myran skrev:

LazerHawke skrev:

När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!

han menade nog om man vidrör motorn. men man ska väl köra lungt i 10-15 minuter vid vanlig ute temperatur sen kan man mata på ordentligt, allt är från bil till bil med.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 september 2008
tkd_rille skrev:
Losgard skrev:
myran skrev:

LazerHawke skrev:

han menade nog om man vidrör motorn. men man ska väl köra lungt i 10-15 minuter vid vanlig ute temperatur sen kan man mata på ordentligt, allt är från bil till bil med.

15min?! Tycker jag bryr mig om min bil...  Vattentemp. kommer upp till normalt efter kanske 500m körning på 1:an vid 1500rpm. Sedan håller jag den på 2500rpm(står i instruktionsboken) med toppar på knappt 4000rpm vid acc.
Försöker vänta knappt 2 mil innan jag varvar över 4000rpm...

Har ingen oljetemp. mätare men kompressorn värmer ju både olja och insugsluft så motorn blir nog varm snabbt.

Tänker jag fel? Kan man veta när motorn är tillräckligt varm för att gasa utan oljetemp.?

Muttley
7 september 2008
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
Losgard skrev:
myran skrev:

15min?! Tycker jag bryr mig om min bil...  Vattentemp. kommer upp till normalt efter kanske 500m körning på 1:an vid 1500rpm. Sedan håller jag den på 2500rpm(står i instruktionsboken) med toppar på knappt 4000rpm vid acc.
Försöker vänta knappt 2 mil innan jag varvar över 4000rpm...

Har ingen oljetemp. mätare men kompressorn värmer ju både olja och insugsluft så motorn blir nog varm snabbt.

Tänker jag fel? Kan man veta när motorn är tillräckligt varm för att gasa utan oljetemp.?

nej tycker du gör rätt. tror ändå ingen kör som formel1 bilar så de är nog rätt lugnt för dig.

Gas Glad!
251 Inlägg
7 september 2008
varje dag så klart smile

Full Gas Spar Tid.. (",)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2008
Det beror på vart jag kör, är man bara inne i stan och åker så blir det ju inte alltför mycket gaspådrag (ja okej, om det är 70 väg så varvar jag lite på 2an iaf...) men åker man på lite större vägar så brukar det bli att man trycker på. smile Dock så händer det ju inte så grymt mycket än när man trycker på gasen, blir nog lite annat sen när man chippat 9-3an...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

597 Inlägg
7 september 2008
Varje dag visste inte ens att man kunde växla under 5000varv:P

Automationselektriker
213 Inlägg
7 september 2008
i princip varje gång man är ute å kör med bilen så gör man det nån gång åt minstone tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

1 827 Inlägg
7 september 2008
Varje gång jag använder bilen... 8400rpm smile

TCG: Det beror faktiskt MYCKET på hur temperaturen är i luften när du kör. Är det en varm dag så vaknar min oljetemp ganska omgående, men är det en kall kväll så tar det nån mil innan jag är uppe i vettiga temperaturer, vilket är ca 70 grader. Detta är på en 1.8l sugmotor, bör gå fortare med överladdning, men också viktigare att du har rätt temp.

Rekommenderar att köpa en tempmätare, en snygg på Biltema kostar ju 360 spänn eller nått. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Svetsare
3 150 Inlägg
7 september 2008
Varje gång man är ute och kör och ibland ute och kör bara pga att gasa ur den   smile     Behöver inte vänta så länge då den blir varm på ca 30 sek - 1 min eller 500m - 1 km    ungf. smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 september 2008
Eisenhut skrev:
Varje gång jag använder bilen... 8400rpm smile

TCG: Det beror faktiskt MYCKET på hur temperaturen är i luften när du kör. Är det en varm dag så vaknar min oljetemp ganska omgående, men är det en kall kväll så tar det nån mil innan jag är uppe i vettiga temperaturer, vilket är ca 70 grader. Detta är på en 1.8l sugmotor, bör gå fortare med överladdning, men också viktigare att du har rätt temp.

Rekommenderar att köpa en tempmätare, en snygg på Biltema kostar ju 360 spänn eller nått. smile

Temp.mätare till oljan i växellådan eller någonstans i motorn? Var i motorn isåfall? Kompressorns olja kommer från under oljefiltrer vid en tryckgivare. Kanske kan koppla på något där?

Sök