så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag
Oljetrycket har du ju samma även om motorn är kall eller varm
LazerHawke skrev:
hur lång tid tar det för oljan bli varm då??
räcker ju du kör några minuter så e motorn så varm att du kan bränna av dig händerna om så vore...
Då var det där med vatten-temperaturen igen, värmepaketet går via vattnet. När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag
Oljetrycket har du ju samma även om motorn är kall eller varm
LazerHawke skrev:
hur lång tid tar det för oljan bli varm då??
räcker ju du kör några minuter så e motorn så varm att du kan bränna av dig händerna om så vore...
Då var det där med vatten-temperaturen igen, värmepaketet går via vattnet. När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!
han menade nog om man vidrör motorn. men man ska väl köra lungt i 10-15 minuter vid vanlig ute temperatur sen kan man mata på ordentligt, allt är från bil till bil med.
så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag
Oljetrycket har du ju samma även om motorn är kall eller varm
LazerHawke skrev:
hur lång tid tar det för oljan bli varm då??
räcker ju du kör några minuter så e motorn så varm att du kan bränna av dig händerna om så vore...
Då var det där med vatten-temperaturen igen, värmepaketet går via vattnet. När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!
han menade nog om man vidrör motorn. men man ska väl köra lungt i 10-15 minuter vid vanlig ute temperatur sen kan man mata på ordentligt, allt är från bil till bil med.
15min?! Tycker jag bryr mig om min bil... Vattentemp. kommer upp till normalt efter kanske 500m körning på 1:an vid 1500rpm. Sedan håller jag den på 2500rpm(står i instruktionsboken) med toppar på knappt 4000rpm vid acc. Försöker vänta knappt 2 mil innan jag varvar över 4000rpm...
Har ingen oljetemp. mätare men kompressorn värmer ju både olja och insugsluft så motorn blir nog varm snabbt.
Tänker jag fel? Kan man veta när motorn är tillräckligt varm för att gasa utan oljetemp.?
så fort oljetrycket har lagt sig på rätt nivå (dvs oljan fått rätt temperatur) så brukar det dras mot varvstoppet.. så.. mer eller mindre varje dag
Oljetrycket har du ju samma även om motorn är kall eller varm
Då var det där med vatten-temperaturen igen, värmepaketet går via vattnet. När vattnet blivit varmt så du har värme i bilen, då kan du köra ungefär 3 gånger så lång tid som det tar för vattnet att bli varmt, innan oljan är varm!
han menade nog om man vidrör motorn. men man ska väl köra lungt i 10-15 minuter vid vanlig ute temperatur sen kan man mata på ordentligt, allt är från bil till bil med.
15min?! Tycker jag bryr mig om min bil... Vattentemp. kommer upp till normalt efter kanske 500m körning på 1:an vid 1500rpm. Sedan håller jag den på 2500rpm(står i instruktionsboken) med toppar på knappt 4000rpm vid acc. Försöker vänta knappt 2 mil innan jag varvar över 4000rpm...
Har ingen oljetemp. mätare men kompressorn värmer ju både olja och insugsluft så motorn blir nog varm snabbt.
Tänker jag fel? Kan man veta när motorn är tillräckligt varm för att gasa utan oljetemp.?
nej tycker du gör rätt. tror ändå ingen kör som formel1 bilar så de är nog rätt lugnt för dig.
Det beror på vart jag kör, är man bara inne i stan och åker så blir det ju inte alltför mycket gaspådrag (ja okej, om det är 70 väg så varvar jag lite på 2an iaf...) men åker man på lite större vägar så brukar det bli att man trycker på. Dock så händer det ju inte så grymt mycket än när man trycker på gasen, blir nog lite annat sen när man chippat 9-3an...
i princip varje gång man är ute å kör med bilen så gör man det nån gång åt minstone
()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
TCG: Det beror faktiskt MYCKET på hur temperaturen är i luften när du kör. Är det en varm dag så vaknar min oljetemp ganska omgående, men är det en kall kväll så tar det nån mil innan jag är uppe i vettiga temperaturer, vilket är ca 70 grader. Detta är på en 1.8l sugmotor, bör gå fortare med överladdning, men också viktigare att du har rätt temp.
Rekommenderar att köpa en tempmätare, en snygg på Biltema kostar ju 360 spänn eller nått.
Varje gång man är ute och kör och ibland ute och kör bara pga att gasa ur den Behöver inte vänta så länge då den blir varm på ca 30 sek - 1 min eller 500m - 1 km ungf.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
TCG: Det beror faktiskt MYCKET på hur temperaturen är i luften när du kör. Är det en varm dag så vaknar min oljetemp ganska omgående, men är det en kall kväll så tar det nån mil innan jag är uppe i vettiga temperaturer, vilket är ca 70 grader. Detta är på en 1.8l sugmotor, bör gå fortare med överladdning, men också viktigare att du har rätt temp.
Rekommenderar att köpa en tempmätare, en snygg på Biltema kostar ju 360 spänn eller nått.
Temp.mätare till oljan i växellådan eller någonstans i motorn? Var i motorn isåfall? Kompressorns olja kommer från under oljefiltrer vid en tryckgivare. Kanske kan koppla på något där?