3959
Sök

Fått problem med Skatteverket. Lite allmänna frågor

C(^^,)
453 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Hej!
Skatteverket ringde mig förra veckan. den 1e sept.
O han berättade att jag har en skuld hos dom x antal kroner.
Men. Min fråga är ju Varför det inte kommit några brev om detta?
Jag har inte fått några papper eller liknande!
Kan tillägga att jag är egen företagare! O betalt skatt varenda månad!
Sen ringde jag dom idag! Då var skulden på XXL kroner! Hur sjutton kan skulden bli högre på 1 vecka ? Vi pratar om nästan 17 tusen högre!
Jag förstår ingenting nu! Är totalt värdelös när det gäller skatt osv. Revisorn fått sköta allt!
O revisorn har inte heller sagt till mig,
Allt skulle varit inbetalt den 6 (lägg tanke till att den 6e var en Lördag)
Så antar att jag flyger till kronofodgen nu. Men jag tycker att det är ganska så dåligt att jag får reda på sånt här 1 vecka innan sista inbetalningsdagen :S
Senast redigerat av HKS (8 september 2008)

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 september 2008
boka ett möte med skattekontoret och släpa med din revisor dit..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

133 Inlägg
8 september 2008
Vad säger skatteverket när du ifrågasätter dom?
Kan mer eller mindre inget om det heller. Men revisorn borde veta, och vad säger denne nu i efterhand?

If you don't live for something, you'll die for nothing

2 911 Inlägg
8 september 2008
HKS skrev:
Hej!
Sen ringde jag dom idag! Då var skulden på XXL kroner! Hur sjutton kan skulden bli högre på 1 vecka ? Vi pratar om nästan 17 tusen högre!
Jag förstår ingenting nu! Är totalt värdelös när det gäller skatt osv. Revisorn fått sköta allt!
Så antar att jag flyger till kronofodgen nu. Men jag tycker att det är ganska så dåligt att jag får reda på sånt här 1 vecka innan sista inbetalningsdagen :S

Antagligen har dom gjort en upptaxering av dig, d.v.s. du har gjort avdrag för kanske en dator direkt från kontot när den egentligen ska spridas på 3år i bokföringen, då kan dom smälla till på de diffande två åren.

Kan också var sköntaxering, att dom GISSAR att du tjänat mer än du bokfört.
Första du ska göra är att överklaga taxeringen, sen börja nysta i vad dom taxerat upp dig på.
Grejjen med skatteverket är att dom behöver inte ha bevis för att upptaxera dig, dom kan gissa och det är upp till DIG att bevisa motsatsen.

Är själv i samma sits, fast för mig handlar det om miljoner, så i know the feeling, men, överklaga först, sen red ut vad dom larvar sig om.
Iochmed överklagandet stoppas det hela och dom skickar inget till KFM, du får 10 eller 14 dagar på dig att inkomma med material gällande varför du anser att deras upptaxering är fel.

En anledning till att det ökat 17k på en vecka kan bero på att dom utreder dig, d.v.s. revision, och att deras utredning kommer längre och längre i din bokföring så dom påför belopp löpande.

Fråga gärna om du har fler funderingar, jag har bråkat med skatteverket om precis detta sedan 2004...

Rebel with a cause
224 Inlägg
8 september 2008
Ett tips till dig som egen företagare är att bli lite nyfiken på ekonomi... Inget ont menat.

22 Inlägg
8 september 2008
heltsonika skrev:
Ett tips till dig som egen företagare är att bli lite nyfiken på ekonomi... Inget ont menat.

Tyvärr låter det enklare än vad det är.. inte ens skatteverket har någon praxis att följa gällande lagstiftningen.

För andra året i rad har jag fått problem med SKV.
Detta efter att ha ringt SKV´s telefonsupport och frågat hur man skall deklarera och bokföra vissa poster..

Dom har alltså svarat, -Ja, så kan du göra på mina frågor, för att senare neka avdraget och ge mig skattetillägg.

Till HKS: överklaga överklaga överklaga! Ring och fråga vad som händer och varför, begär kopior på breven.
tillsist prata med revisorn.

Lycka till!

In a perfect world i would be a goat.,

Rebel with a cause
224 Inlägg
8 september 2008
theodon skrev:
heltsonika skrev:

Tyvärr låter det enklare än vad det är.. inte ens skatteverket har någon praxis att följa gällande lagstiftningen.

Detta efter att ha ringt SKV´s telefonsupport och frågat hur man skall deklarera och bokföra vissa poster..

Dom har alltså svarat, -Ja, så kan du göra på mina frågor, för att senare neka avdraget och ge mig skattetillägg.

Till HKS: överklaga överklaga överklaga! Ring och fråga vad som händer och varför, begär kopior på breven.

Lycka till!

Visst kan många skattefrågor vara svåra men att som egen företagare lägga allt ansvar på någon annan och sedan gråta för att man är skyldig någon pengar tycker jag är oansvarligt och inte speciellt seriöst.

105 Inlägg
8 september 2008
Decibel skrev:
HKS skrev:
Hej!

Antagligen har dom gjort en upptaxering av dig, d.v.s. du har gjort avdrag för kanske en dator direkt från kontot när den egentligen ska spridas på 3år i bokföringen, då kan dom smälla till på de diffande två åren.

Första du ska göra är att överklaga taxeringen, sen börja nysta i vad dom taxerat upp dig på.
Grejjen med skatteverket är att dom behöver inte ha bevis för att upptaxera dig, dom kan gissa och det är upp till DIG att bevisa motsatsen.

Är själv i samma sits, fast för mig handlar det om miljoner, så i know the feeling, men, överklaga först, sen red ut vad dom larvar sig om.
Iochmed överklagandet stoppas det hela och dom skickar inget till KFM, du får 10 eller 14 dagar på dig att inkomma med material gällande varför du anser att deras upptaxering är fel.

En anledning till att det ökat 17k på en vecka kan bero på att dom utreder dig, d.v.s. revision, och att deras utredning kommer längre och längre i din bokföring så dom påför belopp löpande.

Fråga gärna om du har fler funderingar, jag har bråkat med skatteverket om precis detta sedan 2004...

Aj fan! Tror vi har en som verkligen vet vad man snackar om. Håller med till 100%! Överklaga o ta papper på allting. Boka möte o ta med revisorn!

C(^^,)
453 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
heltsonika skrev:
theodon skrev:
heltsonika skrev:

Lycka till!

Visst kan många skattefrågor vara svåra men att som egen företagare lägga allt ansvar på någon annan och sedan gråta för att man är skyldig någon pengar tycker jag är oansvarligt och inte speciellt seriöst.

Har inte lagt skuld på någon annan då företaget är mitt!
Dock så har ju skatteverket gjort felet att varken varna mig eller nått.

C(^^,)
453 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
HKS skrev:
Hej!

Decibel:
Jag tackar dig för dina tips o råd! Lite mer kött på benen hur dom fungerar nu.
Ska ta ett möte med revisor & skattverket o begära papper på allt.
Fattar inte hur det kan gå så fel till.
Revisorn sa den summan & skattverket säger en som e dubbelt så högre.
Nej jag har ingen data eller liknande på företagets namn. Har köp dom privat. Men sen hur det klassas vet ja ju inte eftersom företaget & jag är samma person.
Sen har jag ju inte tjänat 1 krona mer än va jag bokfört typ neutral
Men ska ta i med hårdhandskarna & fråga va det är som e på gång. Förstår inte bara hur F*N jag kan ha sånna skulder när jag betalar 10-15 lax på bara skatt i månaden.
Men jag hojtar till i tråden igen imorgon hur det går osv. Ska försöka sammordna ett möte imon.
Senast redigerat av HKS (8 september 2008)

Rebel with a cause
224 Inlägg
8 september 2008
Du måste skilja på företagets inköp och dina privata. Har du köpt en dator privat så ska du inte ta in det i företagets bokföring (Du ville kanske dra momsen? wink.

Nu är det omöjligt att svara på vad som gått galet. Om skulden ökar 17k på en vecka måste det blivit ett riktigt allvarligt fel! Antingen har det blivit fel i uppgifterna till Skatteverket (vilket kan rättas till och skulden avskrivs) eller så har din revisor klantat sig hårt. (Missade Decibels inlägg innan och han har rätt i att det kan handla om en pågående revision).

Även om du betalar 10-15k i skatt varje månad så betyder inte det så mycket... Man betalar inte skatt godtyckligt precis wink

Om sedan revisorn säger en sak och sanningen säger en annan skulle få mig att fundera på läget...
Senast redigerat av heltsonika (8 september 2008)

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
8 september 2008
Ni skrämmer mig.. ^^
Nu blir jag ju rädd, har ju eget företag yikes
Nä tror jag klarar mig, syrran bokför osv åt mig smile

Men ge inte upp! Det är allt jag kan säga till dig!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

3 059 Inlägg
9 september 2008
Det första du ska göra är ju att byta revisor.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 september 2008
Vad är det för företag?

Skatten kanske är ok men momsen brukar spöka rejält. Där hamnar jag på ca 100 papp om året back som jag måste lägga till då jag tjärnat så mycket utan att ha några kostnader alls att kvitta momsen på. Det är ju sånt läge man ska köpa momsad leksak.

Jag har lärt mig att revisorn får sköta pappren då jag är rätt kass på sånt. Fick precis hem papper igår från skatteverket vilket resulterade i att jag lyckats betalt in MER i skatt & moms än skattepliktigt belopp på hela 2008. Vilket innebär att allt jag tjänat och lite till under 2008 har betalts in till skatteverket.

Pinsamt att det tog 8 månader innan jag kom på det, men å andra sidan hade det vart fräckt att låta det gå året ut och få en årslön tillbaka på skatten vid midsommar. Så hädan efter så går jag inga egna belsut utan överlämnar allt på revisorn.

En sak är säker, skatteverket är en j**la tomteverkstad, de har nog inte den bästa kollen heller, De gånger jag pratat med dem så slutar det med att man sitter å pratar med en surkärring som inte fattar att det finns annat än asfalt när man har frågor om jordbruk och skog mm.

Hoppas det löser sig och du får rätt. Alltid tjatigt när man känner sig jagad trots man sköter allt och försöker vara ärlig.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Medlem 34530
908 Inlägg
9 september 2008
Tycker det är för jävligt,varför kan de inte jaga de företag som inte sköter sig, utan de företag som försöker sköta sig. De granskas och straffas för minsta fel.

Man börjar ju undra om det verkligen lönar sig att vara ärlig mad

Till HKS, det mesta har ju sagts, det enda jag kan tillägga är: STÅ PÅ DIG!!

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Sök