HKS skrev:
Hej!
Skatteverket ringde mig förra veckan. den 1e sept.
O han berättade att jag har en skuld hos dom x antal kroner.
Men. Min fråga är ju Varför det inte kommit några brev om detta?
Jag har inte fått några papper eller liknande!
Kan tillägga att jag är egen företagare! O betalt skatt varenda månad!
Sen ringde jag dom idag! Då var skulden på XXL kroner! Hur sjutton kan skulden bli högre på 1 vecka ? Vi pratar om nästan 17 tusen högre!
Jag förstår ingenting nu! Är totalt värdelös när det gäller skatt osv. Revisorn fått sköta allt!
O revisorn har inte heller sagt till mig,
Allt skulle varit inbetalt den 6 (lägg tanke till att den 6e var en Lördag)
Så antar att jag flyger till kronofodgen nu. Men jag tycker att det är ganska så dåligt att jag får reda på sånt här 1 vecka innan sista inbetalningsdagen :S
Antagligen har dom gjort en upptaxering av dig, d.v.s. du har gjort avdrag för kanske en dator direkt från kontot när den egentligen ska spridas på 3år i bokföringen, då kan dom smälla till på de diffande två åren.
Kan också var sköntaxering, att dom GISSAR att du tjänat mer än du bokfört.
Första du ska göra är att överklaga taxeringen, sen börja nysta i vad dom taxerat upp dig på.
Grejjen med skatteverket är att dom behöver inte ha bevis för att upptaxera dig, dom kan gissa och det är upp till DIG att bevisa motsatsen.
Är själv i samma sits, fast för mig handlar det om miljoner, så i know the feeling, men, överklaga först, sen red ut vad dom larvar sig om.
Iochmed överklagandet stoppas det hela och dom skickar inget till KFM, du får 10 eller 14 dagar på dig att inkomma med material gällande varför du anser att deras upptaxering är fel.
En anledning till att det ökat 17k på en vecka kan bero på att dom utreder dig, d.v.s. revision, och att deras utredning kommer längre och längre i din bokföring så dom påför belopp löpande.
Fråga gärna om du har fler funderingar, jag har bråkat med skatteverket om precis detta sedan 2004...