2800
Sök

Diskanterna i bilen knastrar

18 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Slängde i dag in ett nytt slutsteg och bas i bilen. Vid provlyssningen av ljudet så märkte jag att mina diskanter hade börjat knastra (i alla volymer, förutom 0), och så har det aldrig hänt förut. Kan tillägga att de låter hur bra som helst när man vrider på nyckeln, men så fort man startar bilen så börjar det spraka och knastra i diskanterna. Vad ska man göra för att få bort detta irriterande knaster?

// Mikke

1 785 Inlägg
9 september 2008
Mikke_740 skrev:
Slängde i dag in ett nytt slutsteg och bas i bilen. Vid provlyssningen av ljudet så märkte jag att mina diskanter hade börjat knastra (i alla volymer, förutom 0), och så har det aldrig hänt förut. Kan tillägga att de låter hur bra som helst när man vrider på nyckeln, men så fort man startar bilen så börjar det spraka och knastra i diskanterna. Vad ska man göra för att få bort detta irriterande knaster?

// Mikke

Prova att koppla ur remote till steget så steget inte startar och se om störningarna fortfarande finns

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

18 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Prova att koppla ur remote till steget så steget inte startar och se om störningarna fortfarande finns

Diskanterna är kopplade till slutsteget via ett ljudfilter (eller vad det heter), så då stängdes de av när jag kopplade ur remote. Men störningarna försvann iaf wink Har du något förslag på vad det kan vara? Det låter hur bra som helst när man vrider på nyckeln, men så fort man startar bilen och åker med den så knastrar diskanterna som tusan :S

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
Låter som att dina lågnivåkablar kan snappa upp störningar, prova att dra en kabel på UTSIDAN bilen tillfälligt och se om störningarna förvinner då.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
9 september 2008
Om dom är tysta på volym noll så är det knappast störningar som plockas upp av lågnivåkablarna utan en störning som har sitt ursprung i stereon.
Om det är knastrande ljud så är det heller knappast generatorrelaterade störningar utan låter för mig mera som kapacitiva urladdningar i lågnivåkretsarna i stereon.

Men som ensamme räven skrev så börja med att dra en provisorisk och se vad som händer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 241 Inlägg
9 september 2008
Sharky skrev:
Om dom är tysta på volym noll så är det knappast störningar som plockas upp av lågnivåkablarna utan en störning som har sitt ursprung i stereon.
Om det är knastrande ljud så är det heller knappast generatorrelaterade störningar utan låter för mig mera som kapacitiva urladdningar i lågnivåkretsarna i stereon.

Men som ensamme räven skrev så börja med att dra en provisorisk och se vad som händer.

/Göran

Det har du rätt i....dock framgår det inte om knasstret finns vid volymen på noll.
Däremot att knastret kommer då han har startat motorn...därav min teori om att kablarna tar upp störningar.

10 287 Inlägg
9 september 2008
Det är JAG som är gammal och närsynt...trodde jag.....tongue

OP skrev:

/Göran

Lonefox skrev:
Det har du rätt i....dock framgår det inte om knasstret finns vid volymen på noll.
Däremot att knastret kommer då han har startat motorn...därav min teori om att kablarna tar upp störningar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 241 Inlägg
10 september 2008
Sharky skrev:
Det är JAG som är gammal och närsynt...trodde jag.....tongue

OP skrev:

/Göran

Lonefox skrev:

Ja jo...närsynt har jag vart hela livet.. Vad är din ursäkt? wink

Avstängd
122 Inlägg
10 september 2008
tråkigt med sådana störningar, testa med ett annat steg annars så byter du bara kablar till några som är lite bättre isolerade från störningar.. finns felet fortfarande kvar så har du nått tråkigt fel med stereon, typ nån jordpunkt som måste lödas om

18 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Jag tackar för alla svar smile
Det visade sig sen att stereon delvis hade gått sönder, p.g.a. dålig jordning :S Så det fick bli en ny sådan smile

Sök