2387
Sök

Syrgas istället för Lustgas?

Avstängd
21 Inlägg
16 februari 2006
#21
att mata på lustgas ger inte några hästar alls om man inte tillför extra bränsle!! det är soppan som ger effekten! Lustgasen ser bara till att motorn ska kunna förbränna bränslet.... Och att använda ren syrgas istället för lustgas var det dummaste jag hört! Motorn håller kanske 300 meter!
Kväven finns där av en orsak! Nämligen att hålla syret stabit upp till 800 grader!  skulle man ta enbart syre skulle man få en omedelbar explossion (expansion) ,vilket skulle förstöra motorn!

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!

10 287 Inlägg
16 februari 2006
#22
Prova med väteperoxid istället. Matas in via silvernozzlar i grenröret före en turbo.

Respons.. You bet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mr
267 Inlägg
16 februari 2006
#23
Sharky skrev:
Prova med väteperoxid istället. Matas in via silvernozzlar i grenröret före en turbo.

Respons.. You bet.

/Göran

Det lär vara ganska svårhanterligt väl? Väte är svårhanterligt, och har en otrolig effekt lagrad, och syret gör att man får en väldig förbränning, men hur pass säkert och lätt är det att använda och hantera?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

781 Inlägg
16 februari 2006
#24
startgas då?? vad innerhåller det? sprutar man startgas på en bil som är igång ökar ju varvet med?

Rörpulare
1 453 Inlägg
16 februari 2006
#25
Lucifer84 skrev:
EbbeW skrev:
Provade för många år sen att bara hålla svetsmunstycket vid insuget på min gamla Opel när den gick på tomgång. Hade bara syrgas på och den ökade rätt rejält i varv på tomgång! Har funderat lite på detta och undrar om nån har funderingar: Skulle man inte kunna använda sig av syrgas i stället för lustgas? Eller blir det för hög förbränningstemperatur med skadade kolvar o ventiler om man använder syrgas. Lustgasen består ju av en kväveatom och två syreatomer (NO2) och reagerar inte så häftigt som syre vid förbränning, eller?

Syrgas till svets innehåller med syre än de som finns i luften vilket gjorde att din bil ökade på tomgång.
Det är samma sak som när man kör på höga berg eller ner på jorden eller hur man ska förklara de.
På ett högt berg går bilen sämre pga att luften är så tunn, medans den är fetare neranför berget.
De du gjorde var att tillsätta fetare luft.
Din teori skulle kunna fungera, men jag tror inte de skulle ha samma effekt som lustgas.
Lustgasen frigör syre med en enorm kraft.

Ma kanske hade kunnat kompensera de båda flaskorna. en flaska syrgas å en flaska lustgas? tongue

Men ju högre upp du kmr blir bensinen mer och mer explosivt så de knaske blir plus minus noll fast då lär man ju vara riktigt högt uppe eftersom de e den planen flyplanen går efter:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

10 287 Inlägg
18 februari 2006
#26
Läs på om H2O2 här:

http://www.spaceuk.org/htp/htp.htm



/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bessewisser
556 Inlägg
18 februari 2006
#27
Hm det där med syrgas är nog kanske inte så dumt.. låt oss kolla tongue

2 C8H18 + 25 O2 → 16 CO2 + 18 H2O  (Balanserad förmel för förbränning med bensin och syre)

Som ni kan se behövs det 25 O2 för att förbränna 2 C8H18 (bensin)

Är det någon som vet hur det blir med N2O ?

How low


Sök