2375
Sök

Syrgas istället för Lustgas?

86 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
#1
Provade för många år sen att bara hålla svetsmunstycket vid insuget på min gamla Opel när den gick på tomgång. Hade bara syrgas på och den ökade rätt rejält i varv på tomgång! Har funderat lite på detta och undrar om nån har funderingar: Skulle man inte kunna använda sig av syrgas i stället för lustgas? Eller blir det för hög förbränningstemperatur med skadade kolvar o ventiler om man använder syrgas. Lustgasen består ju av en kväveatom och två syreatomer (NO2) och reagerar inte så häftigt som syre vid förbränning, eller?

Avstängd
185 Inlägg
14 februari 2006
#2
syrgasen exploderar mer, men det som kan ha gjort att du har fått et högra varv är för att du trycker in det, samt att det var kallare än den vanliga luften..

86 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
#3
Nä, tryckte inte in syrgasen utan höll bara munstycket vid luftfiltret.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
14 februari 2006
#4
EbbeW skrev:
Provade för många år sen att bara hålla svetsmunstycket vid insuget på min gamla Opel när den gick på tomgång. Hade bara syrgas på och den ökade rätt rejält i varv på tomgång! Har funderat lite på detta och undrar om nån har funderingar: Skulle man inte kunna använda sig av syrgas i stället för lustgas? Eller blir det för hög förbränningstemperatur med skadade kolvar o ventiler om man använder syrgas. Lustgasen består ju av en kväveatom och två syreatomer (NO2) och reagerar inte så häftigt som syre vid förbränning, eller?

Syrgas till svets innehåller med syre än de som finns i luften vilket gjorde att din bil ökade på tomgång.
Det är samma sak som när man kör på höga berg eller ner på jorden eller hur man ska förklara de.
På ett högt berg går bilen sämre pga att luften är så tunn, medans den är fetare neranför berget.
De du gjorde var att tillsätta fetare luft.
Din teori skulle kunna fungera, men jag tror inte de skulle ha samma effekt som lustgas.
Lustgasen frigör syre med en enorm kraft.

Ma kanske hade kunnat kompensera de båda flaskorna. en flaska syrgas å en flaska lustgas? tongue

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

86 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
#5
Nån som har en gammal kärra att prova syrgasinsprut på ? :-)
Syrgasen är ju mycket billigare än en lustgastub!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
14 februari 2006
#6
Har en for sierra som vi kan testa på.  big_smile

Men den gick dock igenom med blankt papper....

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

12 086 Inlägg
14 februari 2006
#7
Är inte lustgas N20? Det är dessutom omöjligt att ha en stabil molekyl med 1 kväve och 2 syre.

86 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
#8
Jårå, N20 ska det vara! Satt väl och sov den kemilektionen:-)

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
#9
JapMax skrev:
Är inte lustgas N20? Det är dessutom omöjligt att ha en stabil molekyl med 1 kväve och 2 syre.

Låter som en riktig kemist.. tongue

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
14 februari 2006
#10
dessvärre är det totalt förbjudet att ha lustgas i bilen....till och med att bara ha det i bilen är olagligt.. pga vid eventuell olycka så kan tuben explodera.... komprimerad luft = KABOOOOOM när det kommer ut i det fria

Team Insane Racing

Dieseldoktor
112 Inlägg
14 februari 2006
#11
jag har faktiskt provat detta på en moped!! satte fast en syrgasflaska modell liten på pakethållaren och drog en slang från regulatorn på flaskan till en magnetventil sen från magnetventilen till insugningsröret, efter förgasaren. och strömmen till magnetventilen snodde jag från tutan så när man tryckte på tut-knappen så öppnade den. och det funkade faktiskt riktigt bra, det blev en märkbar skillnad på toppfarten och acclerationen på höga varv, och jag hade av cylindern flera gånger (för att topplockspackningen ville gå sönder) och det var inga synliga/kännbara slitageskador på kolv, vevstakslager och vev/ramlager. det var bara topplockspackningen som tog stryk. men gasen tog ju snabbt slut också, så det är ju inte ekonomiskt motiverat. jag antar att lustgas inte kräver lika stor mängd och ger mer effektökning därför är det väl billigare med lustgas.


29 Inlägg
14 februari 2006
#12
Syrgas borde la bli bättre fart i  det innehåller ju 100% syre (fick höra de av en brandman ida) Medans lystgas "bara" innerhåller 76%... ??

Avstängd
185 Inlägg
14 februari 2006
#13
Malm3n skrev:
dessvärre är det totalt förbjudet att ha lustgas i bilen....till och med att bara ha det i bilen är olagligt.. pga vid eventuell olycka så kan tuben explodera.... komprimerad luft = KABOOOOOM när det kommer ut i det fria

ha ha ha ha ha ha.... asg, då det inte är olagligt...
man LQ klassar flaskan, räkna på adr poäng så ser du att man inte behöver ha tillstånd för den.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 februari 2006
#14
som ovan ja. I en vanölig bil får man framföra viss mängd av olika saker som vanlig privat person. det är när de handlar om stora mängder det blir olagligt och man måste införskaffa sig ADR.

Så då menar du Malm3n   att 10LB lustgas är helt olagligt i att transportera i bilen medans en 200 bars 40L flaska acetylen är helt okay?

                         ----------------------------------------------------------------------

Vad är Lustgas?

..en lågtempererad gasblandning av kväve och syre molekyler.
..2 kväve atomer och 1 syre atom.
..36% syre i vikt.
..inte brandfarlig av sig själv.
..lagrad som komprimerad vätska.
..utförlig i 2 sorter, U.S.P (Dinitrogenoxid) och Nitrous Plus:
  ¤U.S.P är en medecinskt använd lustgas som används av tex tandläkare och finns i vissa     
    matprodukter som tex vispgrädde på burk. U.S.P är inte tillgänglig för privatpersoner.
  ¤Nitrous Plus är tillgänglig för privat personer och har som skillnad från U.S.P små mängder
    av svavel dioxid tillsatt för att förhindra person användande och beroende.
  ¤Nitrous Plus är framtaget för motor bruk och användande inom motorsport.
 
Nitrous Plus gör att..

..insuget på din motor håller lägre temperatur.
..producerar ett lätt övertryck i ditt insug.
..ökar syrehalten i intags luften till din motor. (vanlig luft inehåller endast 22% syre i vikt)
..ökar verknings graden då förbränning sker i cylinderna.


   detta är dock något jag vet en hel del om fire_wizard   smile
Senast redigerat av Lucifer84 (15 februari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 februari 2006
#15
det här med att det är olagligt läste jag i en nyinföskaffad bok som just handlar om styling och lustgas och allt sådan.. stod där att det va olagligt...

----------------------------------------------------

Citat dirket ur boken...

" det är olagligt att använda lustgas på vägarna, det är till och med olagligt att ha systemet inkopplat i bilen. Du måste sätta på en NOS etikett bak på bilen. de ser balla ut, med det talar oxkså om att alla an anländer till en olycksplatsatt du har komprimerad gas i bilen... vilket är explosivt"

Team Insane Racing

81 Inlägg
15 februari 2006
#16
Malm3n skrev:
det här med att det är olagligt läste jag i en nyinföskaffad bok som just handlar om styling och lustgas och allt sådan.. stod där att det va olagligt...

----------------------------------------------------

Citat dirket ur boken...

" det är olagligt att använda lustgas på vägarna, det är till och med olagligt att ha systemet inkopplat i bilen. Du måste sätta på en NOS etikett bak på bilen. de ser balla ut, med det talar oxkså om att alla an anländer till en olycksplatsatt du har komprimerad gas i bilen... vilket är explosivt"

Som du själv skriver så är det olagligt att ha det inkopplat, inte att ha det i bilen. Men det har väl rimligtvis med effekthöjningen att göra. För det är väl fortfarande inte fri effekthöjning på besikningspliktiga fordon i svenska vagnsparken, inte sant?!?!? :-D

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Avstängd
185 Inlägg
15 februari 2006
#17
Malm3n skrev:
det här med att det är olagligt läste jag i en nyinföskaffad bok som just handlar om styling och lustgas och allt sådan.. stod där att det va olagligt...

----------------------------------------------------

Citat dirket ur boken...

" det är olagligt att använda lustgas på vägarna, det är till och med olagligt att ha systemet inkopplat i bilen. Du måste sätta på en NOS etikett bak på bilen. de ser balla ut, med det talar oxkså om att alla an anländer till en olycksplatsatt du har komprimerad gas i bilen... vilket är explosivt"

lilla gubben, återkom när du har ADR o du vet vad LQ klassa är, kan ge dig en ledtråd "limited quantity".

vad som står i deras böcker o vad som är lagligt är två olika saker..

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
15 februari 2006
#18
men, alltså, syre som förbränns blir ju mycket varmare än lustgas.. eftersom att lustgas innehåller kväve så blir det en kylande effekt i förhållande till rent syre.. nackdelen med rent syre som (EFFEKTÖKANDE) är att temperaturen blir för hög i cylinderloppen, dvs kolvar och ringar tar smällen och dessutom kan blocken spricka.. det är testat på 70talet i topfuel bilar. kanske 60talet oxå..

Direktör
305 Inlägg
15 februari 2006
#19
Där med adr sa du en sann sak.... men även som det tidigare stod så är inte bilen typad för den effekt höjningen så det blir en så kallad dubbel macka smile

Speed limit are only for pussy

1 741 Inlägg
15 februari 2006
#20
men bes verkar inte bry sig om man har det i bilen. känner endel som har kört igenom med det inkopplat bara man inte har gasen aktiverad då men besiktigar så är det ju inte olagligt. tuben stängd.

(en liten jämförelse som kanske inte alls är likadan men en turbo kan man ju ställa upp laddtrycket så kommer man ju åxå förbi gränsvärdena. big_smile )

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.


Sök