4511
Sök

Vilken bas har störst XMax värde?

1 785 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Ja undrar om någon vet vilken bas som har absolut längst slaglängd räknat XMax inte bara slaglängden

Frågan gäller 12" och 15" basar i vilken prisklass som helst

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

284 Inlägg
10 september 2008
ingen aning . men vet att dd har väldigt stor xmax på sina basar ca 80

733 Inlägg
10 september 2008
ziderbeat skrev:
ingen aning . men vet att dd har väldigt stor xmax på sina basar ca 80

det har de knappast i verkligheten... halvera det om du har en av deras värsta basar så kanske det stämmer :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 september 2008
RE Audio´s XXX serie (12"-18") har 54mm Xmax - (108mm peak to peak)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 september 2008
dbjanoz skrev:
Ja undrar om någon vet vilken bas som har absolut längst slaglängd räknat XMax inte bara slaglängden

Vad skall du med det till?

Xmax är bra att ha en del utav, men det finns andra saker som i de flest afall med elementen vi använder inte är bra..

DD är ett undantag i den bemärkelsen, för de använder underhängd talspole. (om jag minns rätt)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

trucken
563 Inlägg
10 september 2008
eclipse titanium probasar. 3.5" tum each way dvs 15 cm=) letar efter någon i staterna...i sverige finns dom inte

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 september 2008
apoteket00 skrev:
eclipse titanium probasar. 3.5" tum each way dvs 15 cm=) letar efter någon i staterna...i sverige finns dom inte

Så, det betyder att du får köpa en 15 eller 18tummare för att kunna spela lika högt som en normal 12.

Hur bra är det?

Jag tror inte på den XMAX siffran heller btw.

mvh Jonas

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 september 2008
jonash skrev:
apoteket00 skrev:

mvh Jonas

Inte jag heller.. Låter inte klokt någonstans.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 september 2008
Tokken skrev:
jonash skrev:
apoteket00 skrev:

mvh Jonas

Inte jag heller.. Låter inte klokt någonstans.

Surrounden för att hantera den slaglängden skulle ju stjäla typ halva konytan....verkar dumt. För att inte tala om den rörliga massa som det blir.

mvh Jonas

28 Inlägg
11 september 2008
apoteket00 skrev:

Snabbkollade lite.   1,75" one way= 3,5" peak tp peak

MVH  Frode
www.ljudgaragen.se
www.stetsom.se

www.stetsom.se
www.ljudgaragen.se
Bilstereo & HiFI butik sedan-1992

1 785 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
jonash skrev:
dbjanoz skrev:

Xmax är bra att ha en del utav, men det finns andra saker som i de flest afall med elementen vi använder inte är bra..

DD är ett undantag i den bemärkelsen, för de använder underhängd talspole. (om jag minns rätt)

mvh Jonas

Hehe jag är fullt medveten om detta. Tyckte bara att det var kul att ställa frågan och se om det finns någon med uttalad längsta Xmax i världen.

Från det ena till det andra så tycker jag att MTX Jackhammer basen är något av ett typisk amerikans vi är störst och bäst variant. För 100 000kr kronor som den kostar får man ganska många Kicker Solo X 8st faktiskt. + några omkoning satser

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 september 2008
dbjanoz skrev:
jonash skrev:
dbjanoz skrev:

mvh Jonas

Hehe jag är fullt medveten om detta. Tyckte bara att det var kul att ställa frågan och se om det finns någon med uttalad längsta Xmax i världen.

Från det ena till det andra så tycker jag att MTX Jackhammer basen är något av ett typisk amerikans vi är störst och bäst variant. För 100 000kr kronor som den kostar får man ganska många Kicker Solo X 8st faktiskt. + några omkoning satser

Jackhammern kan jag säga är det absolut sämsta jag nånsin hört i en bil. (jo, jag är en av få i landet som "hört" en)

Det må vara en viss "ballhetsfaktor" i det, men man spelar varken högt eller bra med en sån.

mvh Jonas

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 september 2008
jonash skrev:
dbjanoz skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Jackhammern kan jag säga är det absolut sämsta jag nånsin hört i en bil. (jo, jag är en av få i landet som "hört" en)

Det må vara en viss "ballhetsfaktor" i det, men man spelar varken högt eller bra med en sån.

mvh Jonas

Lyssnade oxå på en sådan för några år sedan....

Den är nog enbart byggd för att se fräckast ut om inte den jag lyssnade på ar helt fel installerad.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Fire And Silk
2 254 Inlägg
11 september 2008
JL Audio W7 13''

One-Way, Linear Excursion (Xmax)*:  1.25 in. / 32 mm

( Xmax specifications are derived via one-way voice coil overhang method with no correction factors applied.)
Det är väl inte så dåligt?

http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ries_id=10

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (11 september 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

trucken
563 Inlägg
11 september 2008
jonash skrev:
apoteket00 skrev:

Så, det betyder att du får köpa en 15 eller 18tummare för att kunna spela lika högt som en normal 12.

Hur bra är det?

mvh Jonas

jasså och detta är då ett skämt? dont thing so..och då  är det konstigt att jänkarna avgudar basen?
http://www.eclipse-web.com/sw9100/sw9152pro.html

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
vet att JL Audio har gjort någon serie med rätt hög Xmax om ja inte missfinner mig  hmm  ?

2 665 Inlägg
11 september 2008
Xmax linjär        (rörelse inom magnetfältet, viloläge till max åt ena hållet)
Xmax linjär P-P  ( som ovan fast åt båda håll)
Xmax                (max konrörelse innan det mekaniskt tar stopp, viloläge till max åt ena hållet)
Xmax P-P          ( som ovan fast åt båda håll)

Vilket pratar vi om??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 september 2008
Rickard-v skrev:
Xmax                (max konrörelse innan det mekaniskt tar stopp, viloläge till max åt ena hållet)
Xmax P-P          ( som ovan fast åt båda håll)

Kallas även Xmech beroende på vilken tillverkare du fårgar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

719 Inlägg
12 september 2008
apoteket00 skrev:
jonash skrev:
apoteket00 skrev:

Hur bra är det?

mvh Jonas

jasså och detta är då ett skämt? dont thing so..och då  är det konstigt att jänkarna avgudar basen?

står ju peak to peak på sidan vilket inne bär 3,5" eller 4" max.

live free, die young.

6 851 Inlägg
12 september 2008
Scratch skrev:
apoteket00 skrev:
jonash skrev:

Hur bra är det?

mvh Jonas

står ju peak to peak på sidan vilket inne bär 3,5" eller 4" max.

Japp som är ca:9-10cm

Sök