2893
Sök

Grovt fel, bränt steg ?

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 september 2008
det kanske åskade den natten (:

Saab

Dåre
274 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
hehe det tror jag nog inte ;P
Men faktumet att det luktar bränt i hela bilen är väl ändå ett tecken på att steget har brunnit ?

Ät mig

125 Inlägg
11 september 2008
gå och köp en multimeter, kostar inte mycket och den är alltid bra att ha! ett måste när man kopplar stereo!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 september 2008
kan du inte kolla om kontakerna är lite brända eller sotiga, eller om det är inne i steget det "brunnit" kolla hur bil batteriet ser ut ? smile

Saab

Dåre
274 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Robban98422 skrev:
kan du inte kolla om kontakerna är lite brända eller sotiga, eller om det är inne i steget det "brunnit" kolla hur bil batteriet ser ut ? smile

inga sotiga kontakter, men om jag öppnat steget, gäller garantin då ? hm
batteriet är bra de med ! smile

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
twostroke skrev:
gå och köp en multimeter, kostar inte mycket och den är alltid bra att ha! ett måste när man kopplar stereo!

Jo jag vet smile Får göra det som sagt

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Nu var jag nere o talade ett par ord med den lokala bilstereo affären . De sa att steget var bränt och att det troligtvis inte skulle gälla garantin då de ända som skulle kunna göra ett sådant fel är att jorden är dålig ? :S

Ska försöka få tid att imorgon åka upp till BRL i kungenskurva o be dem skicka iväg det till service, vad tror ni de kommer fram till ? Tror ni att det kommer gå på garanti ?
Senast redigerat av Sanion (11 september 2008)

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
149.3 låter inte så troligt....

Mvh Tommy

149.8 var de tillomed ;D

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Hört att dålig jord kan vara felet som sagt .
Om - inte sitter på polen på batteriet så bra, alltså att ringen inte sitter så långt ner på polen har det någon betydelse ? Mindre kontaktyta alltså ..

Ät mig

273 Inlägg
12 september 2008
hade samma problem och det var jordfel.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

21 761 Inlägg
12 september 2008
Sanion skrev:
Om - inte sitter på polen på batteriet så bra, alltså att ringen inte sitter så långt ner på polen har det någon betydelse ? Mindre kontaktyta alltså ..

Det blir mindre kontaktyta, helt klart. Sedan beror det ju hur du menar med att ringen "inte sitter så långt ner", dvs om den sitter fast med bara typ 2-3mm av ringen eller med drygt halva ringen.

I vilket fall som helst så ska polskon sitta korrekt och det innebär att hela polskon ska klämma mot batteripolen, inte bara en del av polskon. Sedan behöver du inte fundera på den biten längre, enkelt. smile

Dåre
274 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sanion skrev:

Det blir mindre kontaktyta, helt klart. Sedan beror det ju hur du menar med att ringen "inte sitter så långt ner", dvs om den sitter fast med bara typ 2-3mm av ringen eller med drygt halva ringen.

I vilket fall som helst så ska polskon sitta korrekt och det innebär att hela polskon ska klämma mot batteripolen, inte bara en del av polskon. Sedan behöver du inte fundera på den biten längre, enkelt. smile

Jo de är klart , de ska jag ändå på . Men kan det ha bränt mitt steg då bilen stod avstängt och låst med avstängd stereo ? tongue Låter lite långsökt .

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
AudiTQ-90 skrev:

Hur uppstod jordfelet ?
Vill inte att detta sker igen med nästa steg !

Ät mig

273 Inlägg
13 september 2008
Sanion skrev:
AudiTQ-90 skrev:

Hur uppstod jordfelet ?

kopplade in allt , spelade samma dag till skolan , från skolan och en kvällsragg sen dan efter var allt stendött, protection lampan lyste en gång. Sen var det helt dött började mäta upp och upptäckte att jorden i karossen inte var nå vidare. fixade jorden och vips sen dess har det funkat problemfritt:)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

21 761 Inlägg
13 september 2008
AudiTQ-90: Klarade sig signaljorden till stereon?

I så fall hade du nog tur.

273 Inlägg
13 september 2008
Drönirettab skrev:
AudiTQ-90: Klarade sig signaljorden till stereon?

I så fall hade du nog tur.

du mena remoten ?

allt fungerar då, nåt ja borde kolla upp ?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Dåre
274 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
AudiTQ-90 skrev:
Sanion skrev:
AudiTQ-90 skrev:

Hur uppstod jordfelet ?

kopplade in allt , spelade samma dag till skolan , från skolan och en kvällsragg sen dan efter var allt stendött, protection lampan lyste en gång. Sen var det helt dött började mäta upp och upptäckte att jorden i karossen inte var nå vidare. fixade jorden och vips sen dess har det funkat problemfritt:)

Mitt doftade härligt bränt också .. tongue

Ät mig

273 Inlägg
13 september 2008
Sanion skrev:
AudiTQ-90 skrev:
Sanion skrev:

Hur uppstod jordfelet ?

Mitt doftade härligt bränt också .. tongue

haha:P

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

21 761 Inlägg
13 september 2008
AudiTQ-90 skrev:
du mena remoten ?

Nej, jag menar signaljorden i lågnivån. smile
När ett slutsteg får dålig jord så kan strömmen istället gå genom lågnivåkablarnas signaljord (skärm), då brukar signaljordens fastsättning inuti stereon brinna av pga den höga strömmen. Diverse störningar uppstår då, tex generatorljud och knäppningar i högtalarna när man byter låt på cd:n.

Dåre
274 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
AudiTQ-90 skrev:
du mena remoten ?

Nej, jag menar signaljorden i lågnivån. smile
När ett slutsteg får dålig jord så kan strömmen istället gå genom lågnivåkablarnas signaljord (skärm), då brukar signaljordens fastsättning inuti stereon brinna av pga den höga strömmen. Diverse störningar uppstår då, tex generatorljud och knäppningar i högtalarna när man byter låt på cd:n.

Vilket betyder att stereon är bara att kasta ? :S

Ät mig

Sök