4178
Sök

Hur ska jag spela högt i en Golf II?

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Hallå.

Jag vill spela riktigt högt i en golf II -90. Vad för basar borde jag ha? storlek och antal? slutstegseffekt mellan 4500 watt rms och 6000 watt rms.

Jag ska spela MUSIK högt som fan. minst 150 db i snitt smile

Någon som kan tipsa?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
10 september 2008
spela 150 me musik e INTE lätt.. framförallt måste du har ett tokigt bra framsystem..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
10 september 2008
thulle1 skrev:
Hallå.

Jag vill spela riktigt högt i en golf II -90. Vad för basar borde jag ha? storlek och antal? slutstegseffekt mellan 4500 watt rms och 6000 watt rms.

Någon som kan tipsa?

M.v.h. Emil

Ojoj..varför sikta så högt som 150dB?

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
Hallå.

Någon som kan tipsa?

M.v.h. Emil

Ojoj..varför sikta så högt som 150dB?

annars duger det ente... börjar få dålig hörsel ju så får kompensera det med att spela högre :p nä men över 150 strecket hade varit härligt... någon som har något tips? vad borde lådan/lådorna vara avstämda till för att spela högt i musik?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
spela 150 me musik e INTE lätt.. framförallt måste du har ett tokigt bra framsystem..

det behöver man men jag tycker ente att 148 db ska va så svårt att komma upp i med en slutstegs effekt på 6 kw till basen/basarna + slutsteg till framsystemet...men 148 är långt från 150

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 911 Inlägg
10 september 2008
Först och främst, ut med baksätet. In med 4-8 batterier, cirka 5-6000w power och 2x12" som pallar lite smisk utan att lukta brända kalsonger.

Har själv spelat 152.8 i en golf med musik, men det lät _inte_ bra.
(om man nu kan kalla refrängen i listen to your heart med roxette för musik wink )

Mitt recept på den tiden
4st sinus live sl-a1500
2st Ground Zero Nuclear SPL12
1st Digital Designs C2a
1st kit med DLS 7x10" högtalare i dörrarna fram.
6st Optima yellowtop
Prislapp: 25.000kr (exkl batterier)

150+, men som sagt, det lät rumpa rent musikalist, min klockradio lät bättre.
Senast redigerat av Decibel (10 september 2008)

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Först och främst, ut med baksätet. In med 4-8 batterier, cirka 5-6000w power och 2x12" som pallar lite smisk utan att lukta brända kalsonger.

Har själv spelat 152.8 i en golf med musik, men det lät _inte_ bra.
(om man nu kan kalla refrängen i listen to your heart med roxette för musik wink )

Mitt recept på den tiden
4st sinus live sl-a1500
2st Ground Zero Nuclear SPL12
1st Digital Designs C2a
1st kit med DLS 7x10" högtalare i dörrarna fram.
6st Optima yellowtop
Prislapp: 25.000kr (exkl batterier)

150+, men som sagt, det lät rumpa rent musikalist, min klockradio lät bättre.

det roliga med detta bygget är att det ska låta bra..... men vad menar du med att det inte lät bra? var det p.g.a. stegen? eller själva kombinationen av allt? eller det kan inte höras bra med såna ljud?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 911 Inlägg
10 september 2008
150dB är förskräckligt högt, det går inte ens beskriva, man sitter inte kvar i bilen många sekunder.
Jag blev utmattad av att ens sitta i bilen under mätningarna med dubbla hörselsskydd, o de va 3-10 sekunder per gång.

150dB, och det ska låta bra... Du kommer revolutionera bilstereobranschen om du lyckas med det, att ens uppnå 150 är en liten bragd i sig, men att göra det där det låter bra, glöm det.

16 197 Inlägg
10 september 2008
de e svårt å få de å låta bra id 150 db.. för de e HÖGT.

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
150dB är förskräckligt högt, det går inte ens beskriva, man sitter inte kvar i bilen många sekunder.
Jag blev utmattad av att ens sitta i bilen under mätningarna med dubbla hörselsskydd, o de va 3-10 sekunder per gång.

150dB, och det ska låta bra... Du kommer revolutionera bilstereobranschen om du lyckas med det, att ens uppnå 150 är en liten bragd i sig, men att göra det där det låter bra, glöm det.

okej men jag tänker göra några försök innan jag ger upp :p förresten vad var lådorna avstämda till i golfen?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
10 september 2008
thulle1 skrev:
Decibel skrev:

okej men jag tänker göra några försök innan jag ger upp :p förresten vad var lådorna avstämda till i golfen?

M.v.h. Emil

ska du spela musik så måste du stämma av den någorlunda djupt annars kommer de låta BAJS..

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
okej men hur djupt menar du?  många låtar peakar väl inte så jävla djupt eller? med tanke på att golfen peakar väl inte så djupt..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
10 september 2008
thulle1 skrev:
okej men hur djupt menar du?  många låtar peakar väl inte så jävla djupt eller? med tanke på att golfen peakar väl inte så djupt..

M.v.h. Emil

men ska du spela musik så e de väl en bra idee å kunna spela lite blandad musik å inte bara bygga en låda som peekar där cupen peekar för de kommer låta illa... men högt vid just den frekvensen..

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
ja det är sant..  vad hade du använt för basar? 10", 12" eller möjligtvis 15"?tjänar man mer db på att ha fler basar eller mindre basar? ex 4 st 15" eller 6 st 12"?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
10 september 2008
thulle1 skrev:
ja det är sant..  vad hade du använt för basar? 10", 12" eller möjligtvis 15"?tjänar man mer db på att ha fler basar eller mindre basar? ex 4 st 15" eller 6 st 12"?

M.v.h. Emil

få basar som tål MYCKE effekt/misshandel är bättre för ju fler basar du har ju lättare e de å få en massa problem (ja har ju 40 basar i min bil å de e lite knepigt å justera in allt)

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
40 är lagom :p vad för basar rekommenderar du då? om vi bara ska ha två stycken exempelvis och de ska få 3 kw vars

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
10 september 2008
Nu har både Decibel och Evilaudio MYCKE mera erfarenhet än mej..Men att bara sitta i bilen vid runt 140+dB en längre stund är inte kul (eller hälsovänligt). Jag skulle inte gärna åka runt och spela musik i min bil för fulla muggar..
Sedan som Evilaudio skriver, få basar med mycke effekt, det är väl det som är "lättast" att få det att funka.
Att sedan kanske stämma av högre än 40-45hz är ingen höjdare. Min SPL låda funkar till musik, men den är ändå avstämd till 46hz och man saknar lite i botten, ganska mycke, om man jämför med min SQ låda som funkar bra ner till runt 30hz.. (vilket mera känns än hörs)

16 197 Inlägg
10 september 2008
nee sitta i 150 db e INGE kul.. å framförallt inte utan hörselskydd.

6 851 Inlägg
10 september 2008
thulle1 skrev:
40 är lagom :p vad för basar rekommenderar du då? om vi bara ska ha två stycken exempelvis och de ska få 3 kw vars

M.v.h. Emil

Hade vart kul om du hade 1x15" bas och spelar 150dB..
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2255
Den kan kanske funka till ditt mål, men det kommer nog inte va kul att lyssna på musik i din bil..

733 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
jag tyckte det var ganska härligt att sitta i min bil på vallåkra när jag körde freestyle... visserligen är det topp-värdet de tar men det blev ändå 147,6 i MUSIK! med en bas, visserluigen 18" :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök