2385
Sök

Bilen går in i nödläge, hjälp med felkodning!

Lat och helgalkis
61 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
Har en Skoda Octavia RS1 som jag blir helt tokig på. När jag köpte den märkte jag att ibland tappa jag kraft i den, som tur är har jag laddtrycksmäter i den och upptäckte att den laddade endast 0.4 bar istället för 0.8 som den gjorde orginal.

Detta problem löste sig endast genom att jag stängde av bilen och starta den igen.

Detta fel har blivit ännu mera påtagligt efter V-tech fick sätta sina gaddar i den. (Går grymt bra för övrigt ) Då räcker det med att jag petar fullt på 1:an 2:an och när jag går ut på 3:an går den ner i vad jag antar är nödläge och laddar endast 0.4 bar igen.

Ett annat fel är att den tappar mellan 3000 rpm och kommer igen vid 4000 rpm. Gjorde en felsökning och fick fram detta.

17705P1297035
Anslutning laddare gaspjäll. Tryckfall.

Antar att det är ett gaspjäll som behöver bytas? Och är det även det som ställer till det i att den tappar mellan 3000 och 4000 rpm? Hade en Passat 1.8t som var chippad och jag vet att gaspjället behövdes bytas på men det var mera att den "pumpade" i trycket.


Lat och helgalkis
61 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet nått?


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 september 2008
#3
gasspjället borde inte påverka ditt laddtryck. låter mer som magnet ventil eller nånting som styr turbon. men om du har gjort en felsökning, varför sa dom inte felet? eller läste dom bara av felet? borde inte va nåt större problem tycker jag. PMa om du får mer problem. börja fundera ut vilka komponenter som styr din turbo med mera. och den där texten som du fick från felsökningen är inte så värst mycket att hurra för. men om den är chippad så kan detta uppkomma. den kan få för lite soppa lr luft.

-den satt som en fläskläpp-

Lat och helgalkis
61 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#4
Farsan har egen VAG firma och jag bad han kolla varför den gör så när den skulle in på service, men ah nånstanns mellan han och mecken så har han inte brytt sig om att fråga varför den kan gå så. Temp mätaren var paj och han mena på att det kunde då ha vart det som var felet.
Men jag hann bara sätta mig i bilen och dra på så hoppa den i nödläge på 3:an.

*edit* den ska in i januari, men jag vill ha det här löst innan dess!*
Senast redigerat av AppleandCoffe (11 september 2008)


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 september 2008
#5
förstår nu inte mycket. temp mätaren för vadå? det har ju verkligen inte nåt att göra med turbon isf. hmm gör en mer avancerad felsökning vettja. speciellt när din "big man" har egen VAG firma smile

-den satt som en fläskläpp-

Lat och helgalkis
61 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#6
Jo exakt, men jag är körkortslös fram tills januari då bilen ändå bara ska stå så ah därför prioretar han inte att ta in mig då som får kanske lite extra förmåner.
Skitsamma jag fick precis fram från skodaklubben att just den felkoden betyder att det är läckage mellan turbo och gaspjäll. Det låter som att det stämmer isånafall med att den svajjar till mellan 3000-4000.
Jag misstänker även att din teori om att den inte får tillräckligt med luft stämmer. Förra ägaren har gjort en helt kopiöst konstig lösning på t-korset och jag undrar om inte det kan vara ett problem.
Det är luften som går in till soppahuset?
V-tech tyckte att den inte såg helt korrekt ut så aah...

Nödläge vid 0.4 är igentligen stora problemet och enligt andra borde det stå i felkoderna att den har gått i det, iaf finnas i historiken. Och dom säger att det är just 0.4-0.45 bar som innebär safebla bla. Dock så gör det inte det.

Tänkt om man har köpt en måndags exemplar. Köpte bilen i december men fick stå fram tills slutet av mars, och vart av med körkortet 9 Maj, så jag har inte kunnat köra ett skit.,
Senast redigerat av AppleandCoffe (11 september 2008)


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 september 2008
#7
låter som du hittat felet. smile kika på tryckslangen mellan IC och turbo också. den brukar hoppa vid en skarv där det sitter som en låsring. fixade senast det felet på en skoda octavia rs idag. du kan se den skarven om du tar en ficklampa och tittar ner bakom motorn.

-den satt som en fläskläpp-

Lat och helgalkis
61 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#8
husmus skrev:
låter som du hittat felet. smile kika på tryckslangen mellan IC och turbo också. den brukar hoppa vid en skarv där det sitter som en låsring. fixade senast det felet på en skoda octavia rs idag. du kan se den skarven om du tar en ficklampa och tittar ner bakom motorn.

Perfekt, tack för det tipset!


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 september 2008
#9
no problem smile

-den satt som en fläskläpp-


Sök