Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)
såg att du ska skaffa styvare bussningar ? letar efter något liknande till min då bakvagnen glappar som fan har du nån hemside adress eller något där man kan beställa ? vill ha din skinn inredning
idag så blev det lite mek, tanken var att jag skulle komma ut vid 3 tiden då jag kom hem tidigt från jobbet. men huvudvärken var lite illa så jag tog mig en snabb tupplur och vakna kl 7, då kom 2 polare förbi o hälsa på en sväng i garaget och då tog jag och gick ut och mekade i 2-3 timmar
jag började med arbetet att ta ner bakaxeln för uppfräschning och bussningsbyte av de 4 bakvagnsbryggsbussningar som är lite slitna på bilen;)
en bild på underedet på bilen ganska bra skick med tanken på åldern lite rost på några fästen och några bultar.. men inge allvarligt började ialla fall med att ta ner avgassystemet efter katalysatorn
efter det så lossade jag kardanbultarna vid hardyskivan i bak, märkte även upp kardanen emot diffen så de kommer i rätt läge vid monteringen sedan
när jag skulle ta och lossa drivaxlarna så hade jag inte rätt storlek på torxen utan det är någon torx mellan t50 och t55, jag ska kika om jag kan låna med mig hem torx från jobbet över morgon dagen
en av bussningarna som ska bytas ut till delrin bussningar lite rostiga bultar och så också så det får bli nya det också sedan när jag har nere bakaxeln så ska jag göra rent allt och måla på sakerna så det blir snyggt
det var vad jag gjorde idag, imorgon ska det mekas på ordentligt planen är att ha bakaxeln bredvid bilen imorgon så jag kan börja fräscha upp allting
såg att du ska skaffa styvare bussningar ? letar efter något liknande till min då bakvagnen glappar som fan har du nån hemside adress eller något där man kan beställa ? vill ha din skinn inredning
jao de blir det, fast det blir egentillverkning av dom då det inte finns att köpa
såg att du ska skaffa styvare bussningar ? letar efter något liknande till min då bakvagnen glappar som fan har du nån hemside adress eller något där man kan beställa ? vill ha din skinn inredning
jao de blir det, fast det blir egentillverkning av dom då det inte finns att köpa
skinn är nice
mvh stångberg
aha tillverka ett par till mig me då samma som du ska byta där p åbilden mina är helt slut
såg att du ska skaffa styvare bussningar ? letar efter något liknande till min då bakvagnen glappar som fan har du nån hemside adress eller något där man kan beställa ? vill ha din skinn inredning
jao de blir det, fast det blir egentillverkning av dom då det inte finns att köpa
skinn är nice
mvh stångberg
aha tillverka ett par till mig me då samma som du ska byta där p åbilden mina är helt slut
har inte material te de tror jag, de kostar ju nästan 1000 kr för materialet bara
4kezon:
tycker de vart lugnt de sista dagarna men ser fram emot att gå igång nu
idag så fortsatte arbetet med bakvagnen, och målet idag var att ha bakaxeln borta från bilen men det var svårt att hinna med det kan jag säga. men jag fick ganska mycket gjort
började med en resa till biltema och inhandla ett bits kit med några speciella torxbits med 12 splinad skalle på, som behövs för att få bort drivaxlarna
får tacka breman för skjutsen till biltema och hjälpen i garaget, även för den trevliga pratstunden drivaxlarna gick bort väldigt smärtfritt faktiskt satt ju ganska hårt men inte så farligt
sedan tog jag bort bromsoken och bromsskivorna för att sedan kunna komma åt alla stag som behövs lossas för att få ner hela subframen
viktigt att hålla ordning sortera rätt alla skruv och brickor har även börjat med att så fort jag är klar med en sak på bilen så går jag tillbaka med alla verktyg och tar med de jag behöver för nästa sak. detta gör arbetet mycket lättare och de förblir städat i garaget vilket är gött som fan:)
hängde upp drivaxlarna i subframen så att diffen skulle komma ner lätt och smidigt. sedan låssade jag alla skruvar och ställde under en domkraft och vilade diffen på. sedan skruva ja ur allt och lyfte med handkraft bort den gick hyffsat snabbt och smidigt det här också
behöver lite kärlek ska slipa ner rosten och måla på den, ska även byta olja i den denna får klara säsongen om jag inte hittar något kap under tiden
märks om inte annat att bilen gått på saltade vägar, går hårt åt diffen då.. men lite slipning och lite färg så ska den se helt okej ut
när diffen var nere så bestämde jag mig för att riva ut bagaget igen då jag behöver komma åt stötdämpar uppfästningen, när jag ska ta ner subframen. då jag ändå snart ska byta te H&R cup kitet
imorgon ska jag montera bort stötdämpare och fjädrar och förhoppningsvis hela subframen det borde jag klara av tycker jag
fortsatte med arbetet med bakaxeln idag, vissa stag satt som fan men det var inte allt för blodigt ändå . allting är klart för att lyfta ner bryggan imorgon på kvällen
tog tag i att få bort handbromsen och handbroms vajrarna samt lossa på alla kablar /slangar som sitter fast i karossen men fästa i bryggan sedan började jag demontera ner stagen
stagen på högersida borttagna och det är klart på högersidan
andra sidan klar förutom att ta bort fjädern ska göra det imorgon då jag inte vill få gnistbildningar efter som jag spillde lite bensin precis bredvid efter att jag var tvungen att tömma tanken för att kunna ta bort bryggan..
fick ta bort bensin slangen till pumparna och plugga igen den för att kunna ta bort bryggan då den är dragen igenom bryggan...
tog även en liten paus när jag hade gjort klart höger sidan och gjorde mig en ny jordkabel i highflex kabel med ordentliga kabel skor, de e så gött när det blir snyggt med kablar slut på krympslang dock ;/
det var allt för idag, imorgon ska bryggan bara lyftas ner och börja fräschas upp. förhoppningsvis så kan jag börja svarva ut bussningarna imorgon;) annars så får ja vänta några dagar med det...
ordentliga ritningar är gjorda på bussningarna idag iaf
fortsatte med arbetet med bakaxeln idag, vissa stag satt som fan men det var inte allt för blodigt ändå . allting är klart för att lyfta ner bryggan imorgon på kvällen
http://www1.garaget.org/gallery/archive/73566/579743_gt2hbw.jpg andra sidan klar förutom att ta bort fjädern ska göra det imorgon då jag inte vill få gnistbildningar efter som jag spillde lite bensin precis bredvid efter att jag var tvungen att tömma tanken för att kunna ta bort bryggan..
http://www1.garaget.org/gallery/archive/73566/579747_j9ygoe.jpg tog även en liten paus när jag hade gjort klart höger sidan och gjorde mig en ny jordkabel i highflex kabel med ordentliga kabel skor, de e så gött när det blir snyggt med kablar slut på krympslang dock ;/
det var allt för idag, imorgon ska bryggan bara lyftas ner och börja fräschas upp. förhoppningsvis så kan jag börja svarva ut bussningarna imorgon;) annars så får ja vänta några dagar med det...
ordentliga ritningar är gjorda på bussningarna idag iaf
ha de gött
mvh stångberg
ser fin fint ut ska göra samma skit på min när jag byter diff men du du kan inte dela med dig av ritningarna på bussningarna ? har fått tag i material o allt men kan ej måtten har fått tag på "stav" längd typ hur grov behver man ?
Gött med den för månen att göra egna bussningar, du gör dom hel stumma eller ska du ha nått som dämpar? roligt att det händer lite för dig // Egget
jo det är gött, fast jag får ju tillverka de på jobbet har ingen svarv hemma jag gör dom i delrin (POM plast) styvt o gött sedan när man utsätter bakaxeln för lite påfrestningar
tackar
Team-Adolfsson skrev:
ser fin fint ut ska göra samma skit på min när jag byter diff men du du kan inte dela med dig av ritningarna på bussningarna ? har fått tag i material o allt men kan ej måtten har fått tag på "stav" längd typ hur grov behver man ?
idag så började jag med tillverkningen av bussningarna på jobbet hann inte kommit så långt men det är för att jag inte har hållt på så länge. gjorde ett litet trist misstag de sista innan jag gick hem för att jag stressa men det gör inte alls mkt men en bussning blev klar iaf det är mellan lägget mellan karossen och bakramen
mellan lägg shimsen för de bakre subframebussningarna
det var vad jag hann med på jobbet idag iaf, imorgon ska ja fortsätta tänkte stanna kvar efter jobbet och göra klart de bakre och främre bussningarna samt de sista shimset
nu har man varit ute i garaget och sedan hunnit dra i sig en pizza o tatt de lite lugnt här är vad jag har fått gjort idag
hmm, de fattas något här har fått ur subframen ur bilen och tagit bort drivaxlarna med skivor så de ligger separat
Här ligger en komplett bakaxel förutom stötdämpare o fjädrar till en mercedes 190 2.6 allt är ute och i sär, bussningarna som satt i subframen såg ganska friska ut, men eftersom jag ändå kommer behöva byta te delrin bussningar här senare så kan jag lika gärna göra det nu det lutar åt att göra en beställning från tyskland som innehåller ett set med nya stag till hela bakvagnen, vilket är lika bra så slipper jag göra det nästa vinter
tänkte lägga på ny underedsmassa när jag har gjort rent här sedan känns skönt att ha nere allt nu iaf
det var allt för idag, jag ska kolla upp om jag kan beställa det där stagsettet från tyskland imorgon. och så ska jag göra rent alla delar och måla på dom:) imorgon på jobbet blir det även fortsatt tillverkning av bussningarna till subframen