Över 7km/h klarar man inte av att hålla emot om man krockar. Risken är stor att man bryter handlederna. Även om du inte krockar finns de andra som kan köra på dig. Finns mjukvara att ladda ner men använd bältet istället! Är ju lag på bälte.
Prova att springa in i en vägg (ca 10km/h?) och ta emot med armarna. För den som är osäker kan man börja med att gå mot en vägg (5km/h) med armarna utsträckta. Känn efter ifall det är svårt att hålla emot.
Möjligtvis kan det vara svårt att hålla emot om man faller med sin egen tyngd rakt ner i backen i 7km/h men det är inte samma sak som att krocka rakt fram med en vägg. Då adderas ju din egen tyngdkraft (mot jordens dragningskraft alltså) och det är den överlägset största delen att ta emot.
Tänk även på att en bil inte stannar tvärt ens mot en bergvägg. Den har deformationszoner som tar upp stora delar av kraften. Det är inte i närheten av tvärstoppet i stolen inne på halkbanans testmonter.
Bälte är bra ja, men det är dumt att överdriva saker till orlimligt vansinne. Det minskar ju bara respekten för vägverkets råd.
Att folk inte ens kan ställa en fråga och få svar utan att jävla massa moralkärringar måste öppna käften... Testa stoppa ner en glass pinne som någon sa, kan funka.
Fu.. jag tycker inte de är fjolligt att använda bälte. Jag tycker de är fjolligt att orka va så jävla moralkärring, lixom ooorka!
en fråga bara.... du köper inte en bil efter hur säker den är va? för det skiter ju sig helt när du inte har något bälte.. skaffa en 140 som inte har bälte orginal.. ska väll ändå bara köra bilen?
Nej, bilar är en livstil. Bälte är helvetets påfund, jag känner mig obekväm med det. Nästan lite panikkänsla. Jag vet med mig att de är dumt, jag tar helt enkelt risken.
Sen som vissa skrev så klarar man sig ofta bättre utan bälte i högre hastigheter, jag lever på den statestiken
Över 7km/h klarar man inte av att hålla emot om man krockar. Risken är stor att man bryter handlederna. Även om du inte krockar finns de andra som kan köra på dig. Finns mjukvara att ladda ner men använd bältet istället! Är ju lag på bälte.
Det där är stans bullshit, jag har krockat rakt in i en vägg i ca 40 utan bälte. Ok jag slog i huvet i taket (spände benen), hade ont i nacken och i kroppen men jag klev ut utan blod och brutna handleder.
Skit i statestik som är satt för att göra människor livrädda, åk i 7km/h och tvärnita.. sen kan du berätta vilken fruktansvärd händelse de va, och hur brutna dina handleder vart.
Vill bara styrka min historia, observera dock att detta va många år sedan, omdömmet och bilarna har blivit bättre
Har en XC70 06:a och kör ofta kortare sträckor med bilen utan mycket trafik. Nu är jag så jävla trött på att höra den förbannade bältespåminnaren när jag kör utan bälte. Hur gör jag får att koppla bort ljudet, går det? Nån som vet om man kan köpa typ nån adapter/plastattrap som man sätter i bälteshållaren? Tacksam för alla tips jag kan få...
Hälsningar OceanDave
borde väl gå att plocka ur lampan för att bryta kretsen annars så är det rätt dumt att inte ha något bälte men som sagt skulle också bli rätt irriterad ifall jag bara skulle backa ut bilen ifrån garaget
Det där är stans bullshit, jag har krockat rakt in i en vägg i ca 40 utan bälte. Ok jag slog i huvet i taket (spände benen), hade ont i nacken och i kroppen men jag klev ut utan blod och brutna handleder.
Skit i statestik som är satt för att göra människor livrädda, åk i 7km/h och tvärnita.. sen kan du berätta vilken fruktansvärd händelse de va, och hur brutna dina handleder vart.
Ja, statistiken bygger ju liksom inte på verkligheten direkt... Dess uppgift är enbart att skrämma, eller? Sen för övrigt är det inte samma sak att "tvärnita" och köra in i ett träd, vägg eller dyl.
Ja tycker det är ganska synd att det är så ohyggligt tidskrävande att dra på sig "fegsnöret" /ironi jaja var och en gör väll som dom vill bälte eller ej är väll ens eget val.
Men samtidigt skulle jag då utan tvekan rekommendera bälte då det redan mest troligt räddat mig i en lite lättare olycka, Körde efter en 110 väg (i 110) i vintras och fick sladd voltade rullade 3-4 varv och slutade på taket.. tackvare bältet satt jag kvar i förarstolen istället för att slungas runt i hela kupen, så istället för typ skallskador och brutna ben fick jag ett mindre blåmärke och gick helt skadefritt därifrån ^^
Sen det som sägs med att det ska vara otrevligt och jobbigt att ha bälte på sig så skulle jag kunna jämföra det med att köpa nya skor.. efter du haft på dig dom i en timma typ så märker du aldrig mer av dom.
ja vill också va moral tant ... använd bälte...! mohaha..
nej men seriöst nu... de är väll upp till var å en hur man använder sig av bälte osv.. de skadar juh ingen annan om man inte använder bälte, möjligtvis i en krock och man flyger ut ur rutan å träffar tant agnda 30 meter bort, nockar henne medvetslös å sen dör hon... men om man räknar bort de där så finns juh fan ingen risk..
de tråden gick ut på va att han fråga hur man fick bort pipandet osv.. dvs allt de där med sensorer osv.. orka leka moraltanter hela tiden.. har ni provision på de eller?
Ja, så länge personen utan bälte åker själv skiter jag i om denne har bälte eller ej. Men sitter jag jämte vill jag inte ha honom flygandes på mig när vi voltar bilen. Kör jag och nån sitter i baksätet bakom mig ska denne ha bälte också, vill inte att han ska komma som en jävla projektil in i mitt säte och mosa mig helt och hållet.
Är det bara en liten bit man ska flytta bilen kan man väl för fan leva med ett ljud?
- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Förstår mkt väl att man vill ha bort de. En bältespåminnare e ju sån jävla nödvändig uppfinning eller?
När man läser folks jävliga attityd mot bilbältet och dess funktion är det helt klart att bältespåminnaren är en bra uppfinning... Man behöver ju inte vara rymdforskare precis för att förstå det. Dessutom är bältespåminnaren konstruerad så att den SKA störa. Man väljer vissa frekvenser som man vet stör hjärnan extra mycket. Dessa ljud kan spelas i en ton eller med lite tyst mellanrum... Allt är uträknat för att vi inte ska stå ut med det särskilt länge.
- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -