2704
Sök

Låda och avstämning av 2st jblp1222 basar

1 785 Inlägg
15 september 2008
#21
elitemodd skrev:
Om jag ska ha 2st basar i lådan måste man ha en skilje vägg imellan???
Nej du måste inte ha en skiljevägg mellan elementen. De kan spela i samma låda, mer fördelen är att ha en separat volym för varje bas att spela i.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Volvo ägare
253 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#22
Hej har idag byggt ihop en låda i mdf,det blev en låda med mellan vägg.

Varje del har 71,28 liter att roa sig med [detta är utan basar och portar].

Nu är frågan går det att göra dom så stora eller ska jag minska ner litern.Om det går att behålla måtten,hur stor ska porten vara?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50658/462033_68obbl.jpg

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 september 2008
#23
Rickard-v skrev:
En rätt avstämd reflexlåda har inga peakar i återgivningen, det är bara spela högt pojkarna som använder reflexen så.
En sluten låda tappar basnivå från 80-90hz, neråt 30hz kan de ha sjukit 8-10db. Stoppar du då in ett rör som släpper ut ljudet i lådan så hjälper röret upp basnivån och avlastar elementet. Vid avstämnings frekvensen så rör sig konen väldigt lite. Men under avstämningen så försvinner mottrycket i lådan o konen fladdrar fritt.
Det där stämmer generellt sett bra för hemmahögtalare. Och de flesta som lekt lite med lådberäkningsprogram brukar säga precis det som du gör nu, men de har missat hela grejen med bil i det läget.

I bilen förstärks de nedre registrena med i runda slängar 12dB/oktav under 50-60Hz. (självfallet varierar detta från bil till bil, men grovt räknat stämmer den siffran)

Så, för bilbruk är det inte alls ovanligt att en sluten låda spelar spikrakt ned till 25Hz i sluten låda. Väljer man rätt element och en tillräckligt stor låda så är det regel snarare än undantag.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 september 2008
#24
elitemodd skrev:
Hej har idag byggt ihop en låda i mdf,det blev en låda med mellan vägg.

Varje del har 71,28 liter att roa sig med [detta är utan basar och portar].

Nu är frågan går det att göra dom så stora eller ska jag minska ner litern.Om det går att behålla måtten,hur stor ska porten vara?
Det är ENORM lådvolym för dem, och du gör nog gott i att bygga om lådan så att varje element får hälften utav det. Dvs, runt 30-35L per bas duger gott!

Som det är nu borde du sakna all form av "attack" i det hela, och det bör bara låta bummel..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Volvo ägare
253 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#25
jonash skrev:
Rickard-v skrev:
En rätt avstämd reflexlåda har inga peakar i återgivningen, det är bara spela högt pojkarna som använder reflexen så.
En sluten låda tappar basnivå från 80-90hz, neråt 30hz kan de ha sjukit 8-10db. Stoppar du då in ett rör som släpper ut ljudet i lådan så hjälper röret upp basnivån och avlastar elementet. Vid avstämnings frekvensen så rör sig konen väldigt lite. Men under avstämningen så försvinner mottrycket i lådan o konen fladdrar fritt.
Det där stämmer generellt sett bra för hemmahögtalare. Och de flesta som lekt lite med lådberäkningsprogram brukar säga precis det som du gör nu, men de har missat hela grejen med bil i det läget.

I bilen förstärks de nedre registrena med i runda slängar 12dB/oktav under 50-60Hz. (självfallet varierar detta från bil till bil, men grovt räknat stämmer den siffran)

Så, för bilbruk är det inte alls ovanligt att en sluten låda spelar spikrakt ned till 25Hz i sluten låda. Väljer man rätt element och en tillräckligt stor låda så är det regel snarare än undantag.

mvh Jonas
hej

Så JBl´s egna siffror ska jag kanske följa? dom säger ju 49,5 liter + basport 4" på 271mm [per baslåda]

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 september 2008
#26
elitemodd skrev:
jonash skrev:
Rickard-v skrev:
En rätt avstämd reflexlåda har inga peakar i återgivningen, det är bara spela högt pojkarna som använder reflexen så.
En sluten låda tappar basnivå från 80-90hz, neråt 30hz kan de ha sjukit 8-10db. Stoppar du då in ett rör som släpper ut ljudet i lådan så hjälper röret upp basnivån och avlastar elementet. Vid avstämnings frekvensen så rör sig konen väldigt lite. Men under avstämningen så försvinner mottrycket i lådan o konen fladdrar fritt.
Det där stämmer generellt sett bra för hemmahögtalare. Och de flesta som lekt lite med lådberäkningsprogram brukar säga precis det som du gör nu, men de har missat hela grejen med bil i det läget.

I bilen förstärks de nedre registrena med i runda slängar 12dB/oktav under 50-60Hz. (självfallet varierar detta från bil till bil, men grovt räknat stämmer den siffran)

Så, för bilbruk är det inte alls ovanligt att en sluten låda spelar spikrakt ned till 25Hz i sluten låda. Väljer man rätt element och en tillräckligt stor låda så är det regel snarare än undantag.

mvh Jonas
hej

Så JBl´s egna siffror ska jag kanske följa? dom säger ju 49,5 liter + basport 4" på 271mm [per baslåda]
Ja, rent krasst så är väl JBL dem som vet absolut bäst vad deras basar skall ha för volym - får man anta.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Volvo ägare
253 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#27
jonash skrev:
elitemodd skrev:
jonash skrev:

Det där stämmer generellt sett bra för hemmahögtalare. Och de flesta som lekt lite med lådberäkningsprogram brukar säga precis det som du gör nu, men de har missat hela grejen med bil i det läget.

I bilen förstärks de nedre registrena med i runda slängar 12dB/oktav under 50-60Hz. (självfallet varierar detta från bil till bil, men grovt räknat stämmer den siffran)

Så, för bilbruk är det inte alls ovanligt att en sluten låda spelar spikrakt ned till 25Hz i sluten låda. Väljer man rätt element och en tillräckligt stor låda så är det regel snarare än undantag.

mvh Jonas
hej

Så JBl´s egna siffror ska jag kanske följa? dom säger ju 49,5 liter + basport 4" på 271mm [per baslåda]
Ja, rent krasst så är väl JBL dem som vet absolut bäst vad deras basar skall ha för volym - får man anta.

mvh Jonas
Jo självklart,men jag hörde att dom inte stämmde så bra.Såg nåt test på nätet,kom dock inte ihåg var.

295 Inlägg
16 september 2008
#28
jag har En jbl p1222  bas i min bil med en 50L vadderad låda och 29 cm lång 4" port , spelar på riktigt bra. om jag hade vart sig så skulle jag akta mig för mer än 50-55 liter per bas ifall du ska köra portat!  basen är inte det tajtaste jag hört  i den lådan direkt (gått igenom ett par).   lycka till!

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

310 Inlägg
16 september 2008
#29
du fick förmodligen som jag fick när jag köpte min jbl p1022 ett papper med massa teknisk data osv.. där har du även lådförslag.. på hur många liter de ska vara till olika typer av lådor.. följ dom.. 
Själv kör jag sluten låda nu, hade en portad förut och det lät bara sk*t då.. 
Så, är du inte helt säker så finns det ju flera bilsteroaffärer som gör ritningar för en billig penning..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Volvo ägare
253 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#30
Hej

Nu efter mycket om och men har jag fått litrarna som jag vill det blir 50l per bas och en 4" port på 27cm.

Men som nu ser på bilden skall jag ha mellanvägg.Som det ser ut nu så är det svårt att få plats med 4" port i fronten på lådan.Nu undrar jag kan man sätta porten så att den pekar upp i taket på bilen???
eller nåt annt håll än fronten?

//Johnny

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50658/463356_hcu547.jpg

1 785 Inlägg
18 september 2008
#31
elitemodd skrev:
Hej

Nu efter mycket om och men har jag fått litrarna som jag vill det blir 50l per bas och en 4" port på 27cm.

Men som nu ser på bilden skall jag ha mellanvägg.Som det ser ut nu så är det svårt att få plats med 4" port i fronten på lådan.Nu undrar jag kan man sätta porten så att den pekar upp i taket på bilen???
eller nåt annt håll än fronten?

//Johnny

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hcu547.jpg
Om du ska spela med lådan riktad bakåt så fungerar det inget vidare med portarna uppåt. Välj porten i sidan på lådan istället. Bara de har 10-15cm fritt över porten i sidorna så de inte stryps av någon vägg i bagaget.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Volvo ägare
253 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#32
hej

Har fått ihop lådan nu:)Men nu när jag räknade på litrarna så vart de på 48,16l.[skall vara 49,56]Undra då om jag fortfarande skall ha  4" port på 277mm.eller ska den kapas lite??.

//Johnny
Senast redigerat av elitemodd (21 september 2008)

21 761 Inlägg
21 september 2008
#33
Den där lilla skillnaden i volym gör mindre än 1 Hz skillnad i avstämning, kör på den rörlängden. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Den där lilla skillnaden i volym gör mindre än 1 Hz skillnad i avstämning, kör på den rörlängden. smile
Dom basportarna jag har hemma är 25cm sammanlagt.Frågan är om dom funkar eller om jag måste modda om dom lite,så dom blir 277mm.

//johnny

21 761 Inlägg
21 september 2008
#35
Är 25cm inklusive konade trattar?
Hur långa är själva rören?

Volvo ägare
253 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#36
Drönirettab skrev:
Är 25cm inklusive konade trattar?
Hur långa är själva rören?
25 cm ink trattar ,[köpt på biltema].Ja jag vet biltema men har hört att dom funkar bra:)

//Johnny

21 761 Inlägg
21 september 2008
#37
Biltemas funkar säkert lika bra som andra, jag tänker inte sätta igång någon häxjakt bara för att det handlar om det fabrikatet. smile

Jag tror att man kan utgå ifrån 20-22cm effektiv rörlängd, eller nåt sånt. Då borde avstämningen bli runt 2-3 Hz högre med detta rör eftersom det är lite kortare.

Volvo ägare
253 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#38
Drönirettab skrev:
Biltemas funkar säkert lika bra som andra, jag tänker inte sätta igång någon häxjakt bara för att det handlar om det fabrikatet. smile

Jag tror att man kan utgå ifrån 20-22cm effektiv rörlängd, eller nåt sånt. Då borde avstämningen bli runt 2-3 Hz högre med detta rör eftersom det är lite kortare.
Men om jag sätter in det röret,så blir den inte helt fel stämd?

21 761 Inlägg
21 september 2008
#39
Nej, det tycker jag inte. Ifall det skulle ha varit tex 5-10 Hz skillnad, då hade det varit en annan sak, men i det här fallet så tror jag att avstämningen ändå kommer att vara hyffsad.

Sätt i ett sånt rör och lyssna, om du tycker att basen har för hög avstämning så får du sätta ett längre rör.
Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2008)

Volvo ägare
253 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#40
Drönirettab skrev:
Nej, det tycker jag inte. Ifall det skulle ha varit tex 5-10 Hz skillnad, då hade det varit en annan sak, men i det här fallet så tror jag att avstämningen ändå kommer att vara hyffsad.

Sätt i ett sånt rör och lyssna, om du tycker att basen har för hög avstämning så får du sätta ett längre rör.
ok,återkommer efter prov:)smile


Sök