3019
Sök

Nissan 200sx s13 - Ca18det

653 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#1
Hade tänkt köpa en s13 som första bil, Men har hört att motorn inte är så pålitlig vid trimning, vet att lagrena är sköra men finns det nått mer att tänka på? Hade tänkt ta sikte på 250 hästar ungefär, kanske kommer bli mer, men trimning blir iaf.smile
Men är motorn pålitlig eller är det bara myter?

Mvh Aronsson
Senast redigerat av Aronsson_Kil (13 september 2008)


155 Inlägg
13 september 2008
#2
Hade själv tänkt skaffa en sådan, men jag har fått tips på att montera oljekyl på bilen im det inte redan finns! Och att motorn överhuvudtaget har dålig smörj men gå in här!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101517 smile

"You wanna drive it, then buy it!"

587 Inlägg
13 september 2008
#3
har ägt min 200a i 9år , haft två problem: en gång var det brända ventiler , andra gången var det lambdasonden som pajat.


1 661 Inlägg
13 september 2008
#4
En oljekylare är både en billig och bra försäkring, OM oljan skulle börja bli lite för varm.

677 Inlägg
13 september 2008
#5
Ingen motor klarar av hur mkt trim som helst :smile

Skaffa oljekylare och du kommer klara dig och kör inte som en idiot innan olje tempraturer är uppe i tempratur och sen vänta i 1-2 minuter innan du stänger av motorn så turbon kyler ner sig. eller skaffa turbotimer

653 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#6
Tacksam för svar, det låter ju som det är lika bra att köpa en oljekylare om man är osäker, värt pengarna i slutändan verkar det som smile något mer? Någon viss årsmodell som är problem med är också värt och ta upp, har ingen erfarenhet alls av bilen wink
Senast redigerat av Aronsson_Kil (13 september 2008)


155 Inlägg
13 september 2008
#7
Som sagt gå in på min topic! Där står en massa grejer!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101517

En intercooler, oljekyl, soppa pump å lite annat lär jag investera i om jag köper en sådan. Kan ju bli så att jag köper en 850 men tyvärr är de ju framhjulsdrivna tongue

Lycka till med ditt köp!

EDIT: Som en skrev i min topic, att oljerören för turbo var för snäva och därmed inte tillräcklig kylning på 89orna! hmm
Senast redigerat av chand021 (13 september 2008)

"You wanna drive it, then buy it!"

653 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#8
chand021 skrev:
Som sagt gå in på min topic! Där står en massa grejer!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101517

En intercooler, oljekyl, soppa pump å lite annat lär jag investera i om jag köper en sådan. Kan ju bli så att jag köper en 850 men tyvärr är de ju framhjulsdrivna tongue

Lycka till med ditt köp!

EDIT: Som en skrev i min topic, att oljerören för turbo var för snäva och därmed inte tillräcklig kylning!

Ja läste den smile precis, intercooler, oljekyl, soppa pump blir de första, hellre hållbarhet än effekt. Haha vi har samma tanke då, funderar på en 200sx eller en 855 t5 men den är ju inte lika rolig  wink

Tack desamma med köpet!
Senast redigerat av Aronsson_Kil (13 september 2008)


1 661 Inlägg
13 september 2008
#9
Gå in på 200sx.nu    där finns allt ni behöver veta om 200:orna och en kunskap som är otrolig! smile

155 Inlägg
13 september 2008
#10
Tackar smile

"You wanna drive it, then buy it!"

653 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#11
Sexyicecube skrev:
Gå in på 200sx.nu    där finns allt ni behöver veta om 200:orna och en kunskap som är otrolig! smile

Tackar så hemst mycket smile blir att tillbringa hela natten där haha wink


Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
#12
Stålomspunna slangar till turbon är inte helt fel iheller. Turbona skär ofta på dessa bilar pga ett olje rör som är vinklat i 90 grader som stoppar upp en hel del.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2 123 Inlägg
13 september 2008
#13
Kornz skrev:
Stålomspunna slangar till turbon är inte helt fel iheller. Turbona skär ofta på dessa bilar pga ett olje rör som är vinklat i 90 grader som stoppar upp en hel del.

Fast är åtgärdat på 99% av bilarna wink

155 Inlägg
13 september 2008
#14
Är detta ngt att ha "http://www.blocket.se/vi/17338063.htm?ca=7_s"ett kit för 200sx s13
Jag och en annan undrar!    smile

"You wanna drive it, then buy it!"

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
#15
Det här med att köra på större spridare än original utan mappning har jag bara dåliga erfarenheter av. Hört många som fått alldelles för mycket soppa in i cylindrarna så de runnit ner i oljan dock så vet jag inte vad chippet är programmerat för, för spridare.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

terazzi
13 september 2008
#16
Oljekyl måste du ha typ, kolla även upp nya ACL vev/ramlager, Ny intercooler med wink soppa pump som nån annan sa kan också va bra och investera i smile

Min setup kommer bli följande
T28BB(S14A turbo)
Z32 LMM med 3' apexi öppet filter
portad och planad topp
Mira frästa ventiler
444c skyline spridare
ACL vev&ramlager
HKS SSQ dump
800x600x76 Intercooler
3' motoria hela vägen med 4,5' utblås
19 raders oljekylare
Nira Styr system
GReedy Prospec 2 b boost controller
Samt en knock link
Ca 300 häst på 1,3 i ladd har jag för mig det är wink kan ha fel på effekten men det är iaf en säker setup med wink
Senast redigerat av terazzi (13 september 2008)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
#17
terazzi skrev:
Oljekyl måste du ha typ, kolla även upp nya ACL vev/ramlager, Ny intercooler med wink soppa pump som nån annan sa kan också va bra och investera i smile

Min setup kommer bli följande
T28BB(S14A turbo)
Z32 LMM med 3' apexi öppet filter
portad och planad topp
Mira frästa ventiler
444c skyline spridare
ACL vev&ramlager
HKS SSQ dump
800x600x76 Intercooler
3' motoria hela vägen med 4,5' utblås
19 raders oljekylare
Nira Styr system
GReedy Prospec 2 b boost controller
Samt en knock link
Ca 300 häst på 1,3 i ladd har jag för mig det är wink kan ha fel på effekten men det är iaf en säker setup med wink

Låter rätt så rimligt med 300 hästar faktist. Så länge mappen är bra.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

terazzi
13 september 2008
#18
Ja annars blire och hänka på en Garett GT28RS ist wink

Japansk
72 Inlägg
13 september 2008
#19
lugna dig med att planera trim tills du har bilen och känner vad du behöver göra. Brukar räcka med att svetsa diffen ifall du vill ha släpp. Går fort gör bilen endå....

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se


Sök