2973
Sök

Min Volvo 745:a tar 1,4 - 1,6liter/mil Snälla hjälp!!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (14 september 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

699 Inlägg
14 september 2008
#2
den ska ju dra ca 30% mera med etanol.. är nog inget fel!

Bilgalen elektriker :)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#3
JonasHalt skrev:
den ska ju dra ca 30% mera med etanol.. är nog inget fel!

30% ökning blir cirka 1,2 liter/milen på min bil då min förut tog cirka 0,9 på bensin !  så fel är de nog alltid för nu tar den ju mellan 50%-70% mer hmm

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Random Hero
4 047 Inlägg
14 september 2008
#4
1.2 L/milen ska den ju dra ungefär me e85, lr du kanske gasar för mkt ?

Dog food lid. Backwards

3 650 Inlägg
14 september 2008
#5
någon skrev förut att de kunde vara lambdasonden som kan vara boven i väldigt hög bränsleförbrukning


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 september 2008
#6
Den behöver mer sås när du kör etanol, det är du med på. att den drar 1.4 är inget ovanligt på etanol, kolla www.etanol.nu, där står det lite mer tips om hur du får ner bränsleförbrukningen.

Ang att den är svårstartad när det är mindre än halv tank, kollat igenom soppafilter/soppapumpar? Det rosa klägget kan mycket väl ha hunnit sätta sig där, byt eller kör igenom en tank 95 så brukar det lösa sig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

118 Inlägg
14 september 2008
#7
Klorin_Elvis skrev:
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil

4,1 bar???     det är vell 2,5  till 3bar orginal?      det brukar va 2,5 bar på en f  å 3,bar på en fb


118 Inlägg
14 september 2008
#8
Klorin_Elvis skrev:
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil

har du kollat om du har nå fel koder?


Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#9
Klorin_Elvis skrev:
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil

Finns chans att tankpumpen gett upp...då brukar den gå till halv tank..tryckpumpen orkar inte suga under halv tank..!

Mästare
2 947 Inlägg
14 september 2008
#10
Sluta citera hela första inlägget!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

2 118 Inlägg
14 september 2008
#11
mrbuggy skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil

Finns chans att tankpumpen gett upp...då brukar den gå till halv tank..tryckpumpen orkar inte suga under halv tank..!

Feel, min tankpump på 740in var trasig hela tiden jag ägde den, gick att köra tanken heltom på bara en pump (den under bilen) dock så vart den lite svårare att starta när den var kall.

D.i.l.l.i.g.a.f

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#12
KimVsWorld skrev:
Sluta citera hela första inlägget!

Ta ett lavemang så känns de bättre...

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 september 2008
#13
NJ_ skrev:
mrbuggy skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Hej!
Nu är det såhär att min 745 GL -90 med b230F motor tar för djävulskt med sås sad   den tar mellan 1,4 - 1,6 liter/mil  och det tycker jag är för jävla mycket !!
Kör på ren etanol och har en ställbar BTR monterad  med 4,1 -4,2 bars tryck  så som det ska vara på en b230f - 90 med LH 2,4 insprut enligt en lokal trimfirma !
Har förövrigt öppet sportluftfilter monterat men det kan väl inte göra att det tar mer bränsle ??  körde med de filtret innan jag började köra på e85 med och då var de inga problem alls  bilen drog  0,93liter/mil på 95 oktanig bensin !
Sen har jag de konstiga felet att jag måste ha minst halv tank i för att bilen ska starta normalt när den är varm !!  Har jag under halv tank så får jag göra ett antal startförsök innan den hoppar igång hmm  detta felet uppkom efter 1,5 vecka efter att jag hade monterat den ställbara btr:en och fick köra på 5bars tryck för att bilen skulle gå bra !  då var det luftmassemätaren som var paj men den är bytt nu och nu kör jag på 4,1-4,2 bars bränsletryck  men felet kvarstår så jag kör på över halv tank hela tiden !

Någon snäll själ som vet vad det kan vara som gör att bilen tar så mycket bränsle ??   tacksam för svar  //  Emil

Finns chans att tankpumpen gett upp...då brukar den gå till halv tank..tryckpumpen orkar inte suga under halv tank..!

Feel, min tankpump på 740in var trasig hela tiden jag ägde den, gick att köra tanken heltom på bara en pump (den under bilen) dock så vart den lite svårare att starta när den var kall.

MÄRK VÄL..... finns chans..! att den gett upp

118 Inlägg
14 september 2008
#15
mrbuggy skrev:
KimVsWorld skrev:
Sluta citera hela första inlägget!

Ta ett lavemang så känns de bättre...

funka bra på min 940 utan tank pump  något slö bara men det gick att köra soppa torsk


Fetast i stan !!
991 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#16
Inga felkoder finns alls !  hade det förut när lmm:en var paj men dom försvann samtidigt som jag bytte den !!   
Om man lyssnar i tanken genom tanklocket  ska man då höra pumpen i tanken ??  för det skvalar fint där i !!   
Har även hört flera personer som har haft fel på sin tankpump och dom har aldrig haft problemet med att den blir så svårstartad !   pumpen under bilen är bytt för ett par månader sen likaså filtret  pumpen i tanken byttes i höstas !!  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 001 Inlägg
15 september 2008
#17
skruva tillbaka bränsletrycket och tanka bensin och se om den fortfarande drar så mycket eller iaf. mer än vad den gjorde innan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fetast i stan !!
991 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#18
Jo men då är ju det värsta att bilen kommer bli jättesvårstartad under halv tank och sen om man ska fylla upp tanken så går det ju på 800:- med 95oktan =/   är sjukskriven och har ingen inkomst alls =/   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 001 Inlägg
15 september 2008
#19
att den är svårstartad när det är under halv tank kan ju vara så att tankarmaturen är sönderrostad, ganska vanligt fel på äldre 740, men din borde ha plastarmaturen men det är iaf. nåt du kan kolla, kolla även den lilla klumpen som sitter bredvid bränslepumpen under bilen för läckage, det är en bakventil som ska göra så att du har fullt bränsletryck direkt.

När du ska starta så "klicka" till den på startmotorn ett par gånger så att bränslepumpen bygger upp tryck.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
15 september 2008
#20
Som Kolvas skriver. Ta och gör en ordentlig genomgång av armatur, förpump, backventil, avluftning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök