3174
Sök

Hur ställer ni er på garaget till att ha timprisdebitering?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jag har funderat lite på det där med timdebitering. Är det bara en jävla jakt hela dagarna på när man får och när man inte bör använda ström? Jag har ju ingen elbil och jag värmer mitt hus med luft-luftvärmepump och eldar med ved i kaminen. Förbrukningen ligger nog på max 10000 kwh per år med ström plus veden då. Blir det bara en stressande faktor att kolla elprisdiagram hela dagarna?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag har kört timpris (via Tibber) i 5 år nu nästan exakt. Men samma tid har jag också kört elbil, ca 3000mil per år. Frun kör PHEV dessutom så den laddas ju också en del.
För mig lönar det sig med 10-20% per månad ungefär. Några få ggr har det varit utanför det spannet åt båda håll. Hittills har en kalendermånad aldrig varit dyrare för mig. I början försökte jag jaga lite väl, och frun höll på att bli tokig när jag sa åt henne att inte duscha, tvätta eller köra diskmaskinen den tiden. Nu struntar jag ungefär i det med, utan fokuserar på elbilsladdningen - som sköts nästan automatiskt via Tibbers app (då mina laddboxar är kompatibla med Tibber). Har även två LLVP som jag styr via Tibber (genom Sensibo Sky, två st) men de påverkar nog ytterst lite. Mer kul att kunna se temp och luftfuktighet i Tibber-appen också kanske.
Kanske unnar jag mig en extra varm, lång dusch när det är billig el än annars också.
Jag har även solceller men de går av sig själv och sköter sig själv nästan helt och hållet - men är det billig el och bilen behöver laddas en solig dag jag är hemma så startar jag ibland laddning manuellt för att inte ge bort massor av billig el till nätet.
Jag gör av med mellan 15-20 000 kWh per år inkl billaddning. Jag bor också i SE4 som är dyrast, så kanske finns mer att spara här. 10% besparing i SE1 är ju ingenting jämfört med i SE4 smile

/Mattias

Diagnostekniker
2 716 Inlägg
för 1 timme sedan
Skaffade timpris i Oktober förra året.
Bergvärme & kamin.
151m2 plus källare, tre i hushållet, snittar runt 10.000kWh/år.

December 2023 blev ~40% billigare kontra 2022, dock så har ju det med självaste priset att göra också så klart.
Däremot så hade vi en högre förbrukning också då jag lyckades få ihop ett schema på värmepumpen där den brassar på de timmar det brukar vara billigt, och backar av när det brukar vara dyrt.
Vid priser över 2,50kr/kWh så blev det att elda kamin.

Har inte försökt att göra det till en sport.
Den enda skillnaden är att disk och tvätt sätts på en timer, t.ex att tvätten går igång kl04 och är klar lagom till kl07.
Helt klart värt den lilla ansträngningen för mig.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Up the RA

Sök