4587
Sök

Vilka bilar tycker ni ger mer eller mindre för pengarna?.

19 Inlägg
17 september 2008
#41
Vill man prompt ha en nyare bil så är tre år gammal SAAB 9-5 en het potatis. Eller rättare sagt, den är ganska iskall på begagnatmarknaden, så det är inget problem att hitta en fullserverad tjänstebil där alla problem som ägaren hade har fixat sig (Kom ihåg att 9-5:an har några år på nacken så alla barnsjukdomarna  torde var näst intill utrotade) för runt 100 papp.

För 100 långsjalar får du en tre år gammal storbil med det mesta man kan tänka sig. som du med billig chiptrim kan skrämma upp till 250 kusar eller mer. Nypris 300 tkr, idag 1/3 av värdet.

BMW är jag partisk till. Förbannat bra bilar, men de dyra i nypris och inte direkt billiga i som begagnade. Men man får vad man betalar för. Krona för krona slår de fortfarande det mesta. Bättre än Audi - för saker och ting är inte bara påkostade - de är faktiskt bra kvalitet också.


120 Inlägg
18 september 2008
#42
Rquired skrev:
Hehe Thullen, du har helt rätt.
Men varför jämföra en M3a med en volvo 740? Jämför 740n med tex en bmw E34 eller nått i samma prisklass, säg att båda kostar ca 10k. Skulle du inte våga sladda runt i en sån?  Om det går åt helvete är det samma summa?

Sen innebär körglädje inte bara rolig att köra, det är stabilitet, en känsla av kontroll osv osv också.
"Kommunicera med föraren", brukar Bmw reklamen/recensionerna visst kalla det.

Exakt vad för e34 syftar du på!? Min BMW E34 kostade i runda slängar ca 40k mer i inköp än min 740... samma prisklass? Njaa.. Du kan inte dra all e34:or över samma kant då skillnaderna är enorma. Då kan du lika gärna jämnföra med e36:or som många gånger är billigare än e34:or.. och du framhöll tidigare i tråden att e34 var med god marginal billigare att äga än 740:n? Reservdelarna till min BMW kostar mer än det dubbla gentemot volvons och BMW:n måste servas desto oftare och noggrannare då volvon i princip går att köra på spillolja.

Men körglädje finns det i BMW så att det både räcker och blir över... om du har lite motor under huven då det vill säga wink


Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 september 2008
#43
C.Joensson skrev:
Rquired skrev:
Hehe Thullen, du har helt rätt.
Men varför jämföra en M3a med en volvo 740? Jämför 740n med tex en bmw E34 eller nått i samma prisklass, säg att båda kostar ca 10k. Skulle du inte våga sladda runt i en sån?  Om det går åt helvete är det samma summa?

Sen innebär körglädje inte bara rolig att köra, det är stabilitet, en känsla av kontroll osv osv också.
"Kommunicera med föraren", brukar Bmw reklamen/recensionerna visst kalla det.

Exakt vad för e34 syftar du på!? Min BMW E34 kostade i runda slängar ca 40k mer i inköp än min 740... samma prisklass? Njaa.. Du kan inte dra all e34:or över samma kant då skillnaderna är enorma. Då kan du lika gärna jämnföra med e36:or som många gånger är billigare än e34:or.. och du framhöll tidigare i tråden att e34 var med god marginal billigare att äga än 740:n? Reservdelarna till min BMW kostar mer än det dubbla gentemot volvons och BMW:n måste servas desto oftare och noggrannare då volvon i princip går att köra på spillolja.

Men körglädje finns det i BMW så att det både räcker och blir över... om du har lite motor under huven då det vill säga wink

de där med delarna har jag märkt på min 535a att det inte stämmer
köpte skivor renoverings sats och kolssar fram på volvon gorde samma byte på BMWn och det va ca 400kr billigare på BMWn
det som va dyrare på BMWn va service oj oj 3000kr för oljan 600kr för tändstiften nya tändkablar nåt över 700
men har fan så mycket roligare i BMWn som har ca 100kh mer än vad min volvo hade och drar ändå bra mycket mindre soppa


Herr
1 722 Inlägg
18 september 2008
#44
Niick skrev:
Nej har inte ägt en s13, men vet flera st som har haft och ingen av dom har varit nöjda(och dessutom INTE "legat på varvstoppet i 10min"), och läser man garaget ofta så handlar ovanligt många trådar om 200sx, och då snackar vi inte om positiva saker. Så jag håller vid mitt ord: Minst bil för pengar.


LocKtar skrev:
Du har förmodligen ägt en s13 och vet vad du snackar om?

Jag köpte min s13 för 50k har inte haft några problem alls med den, bilen får dåligt ryckte för att många bonntrimmar sönder dom och sen säljer dom i väldigt dåligt skick..

s13 är en bil som håller minst lika bra som vilken annan som helst, SÅLÄNGE MAN SKÖTER DOM! köper du en s13 för 20k så kan du inte förvänta dej att bilen/motorn ska vi toppskick.

en vettig s13 får man för runt 40k. Sen finns det givetvis dom där ökända barnsjukdomarna om kass oljekylning original osv osv.. men då får man väl åtgärda det..

maximus här på garaget kör utan oljekyl i sin trimmade s13 helt utan problem, kör man vettigt så håller det, ligger du på varvstopp i 10mins så håller det inte.

Så att säga att s13 är lite bil för pengarna är bara skitsnack. allt handlar om priset och skicket på bilen.


"Jag känner nån som känner nån, som känner en som tycker den e skit, o han känner en som känner en som också säger så"

Konstigt att jag och MÅNGA andra har lyckats hålla bilen hel o fräsch utan större problem? s13 är en bil som är rolig att köra och lätt att trimma, och finns många stylingdelar till.

Bilen har vart populär väldigt länge och är fortfarande, men många som köper den vet inte hur man sköter om bilen.. därav många ras när dom trimmar. Jag vet inte om min bil va nån sån som nissan skruva åt muttrarna extra hårt på för min håller iaf..  nåja, verkar inte som du kommer ändra din uppfattning, men jag äger iaf en s13 och vet vad jag talar om.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 september 2008
#45
Niick skrev:
maximus skrev:
Konbanan skrev:
Japp får nog hålla med, minst bil för pengarna! Mest problem för pengarna.

word

*Fixat*

ja det var ju nästan kul


1 079 Inlägg
18 september 2008
#46
Tega skrev:
Har alltid varit Volvofantast tills jag fick upp ögonen för Skoda.

Jösses, kan man få mer för pengarna än Octavia RS?
Helt ny kombi med över 200 hk som i stort är en VW rakt igenom med GTI:ns motor och låda exempelvis för drygt 250.000. Då är den utrustad med det mesta som stora ljudpaketet, xenonljus mm mm.

Kan inte begripa prisskillnaden på RS:en vs VW och Audi exempelvis.
Helt underbar bil på alla sätt och vis och då är jag ändå kräsen.

Kortfattat: Kraftigt underskattad och mycket bil för pengarna!

Tycker den är riktigt jävla överskattad. Plast, plast, plast och åter plast. Men tycker man att det är kul att betala 250k för ett avdammat bubbla-chassie, renoverad gti-motor -88, och plastratt etc så visst.

DFFL
9 020 Inlägg
18 september 2008
#47
Syst3m skrev:
Tega skrev:
Har alltid varit Volvofantast tills jag fick upp ögonen för Skoda.

Jösses, kan man få mer för pengarna än Octavia RS?
Helt ny kombi med över 200 hk som i stort är en VW rakt igenom med GTI:ns motor och låda exempelvis för drygt 250.000. Då är den utrustad med det mesta som stora ljudpaketet, xenonljus mm mm.

Kan inte begripa prisskillnaden på RS:en vs VW och Audi exempelvis.
Helt underbar bil på alla sätt och vis och då är jag ändå kräsen.

Kortfattat: Kraftigt underskattad och mycket bil för pengarna!

Tycker den är riktigt jävla överskattad. Plast, plast, plast och åter plast. Men tycker man att det är kul att betala 250k för ett avdammat bubbla-chassie, renoverad gti-motor -88, och plastratt etc så visst.

Gillar inte heller Skoda speciellt mycket.
T.o.m. min 4 år gammla Audi är trevligare och "stadigare" byggd än en ny Octavia RS.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 570 Inlägg
18 september 2008
#48
Det borde vara den bil som håller bäst. Visst kan man fynda en 10-15 år gammal tysk lyxbil för 40-50k men sen måste man ha minst 50k till som buffert när det börjar rasa prylar.

396 Inlägg
18 september 2008
#49
850r

Evolution Garage
1 299 Inlägg
18 september 2008
#50
BMW 5 serie E39 e ju sjukt mkt bil för pengarna, t.ex. 540 kostar ju ingenting för en sådan motor, och den kvalitén! Dock tycker jag M3 är en av de mest överskattade bilarna som finns! Så svarar BMW på båda frågorna smile

Sky´s the limit...

1 639 Inlägg
18 september 2008
#51
Har haft min Celica sedan vintern 2000, kört den ca 8000 mil. De ENDA reparationsutgifter jag haft förutom vanlig service är 450 kr för en trasig knappkonsoll i dörrsidan samt lite glödlampor... Och den är fortfarande lika kul att köra som när jag köpte den för 8 år sedan...

Är detta prisvärt ? smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 129 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#52
För de som har olika åsikter om bilar lr möjligen är osäkra kanske får veta mer i denna boken. big_smile tongue

http://www.teknikensvarld.se/number/sto … /index.xml

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2008
#53
Team Adolfsson:
Du skriver i slutet att din bmw har ca 100hp mer än volvon? Är det då konstigt att stift och olja kostar mer? Gissar på att det är betydligt större volym på motorn och 2 fler cylindrar? Jämför samma kostnad fast men jämbördiga bilar (motorer) så ska du se.

C.joensson:
Du får jämföra likvärdiga bilar. En 525a går att få tag på för samma peng (kanske lite till) som en 740. Sen tar jag inte "alla" E34 över en kam utan en MOTSVARANDE som kostar ca 10k wink
Sen har du betydligt större motor i din bmw, hitta en volvo med v8a och jämför. Däremot är det sant att du måste serva bmwn noggrannare.

Dessutom behövs inget pulver under huven på en bmw, det räcker med chassit. Men naturligtvis blir det roligast med en stor motor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök