4511
Sök

Vilka basar är lämpliga att spela högt med?

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Som sagt vilka basar är lämpliga att spela högt med? det sak va högt men inte låta för jävligt.. spelar tung bas och trance...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Mr Kock =)
199 Inlägg
14 september 2008
DD (Digital Designs) funkar att spela högt och rent med...
Även Kicker, RE Audio, Cerwin Vega, MTX osv har basar som passar..

Du får ange lite mer önkemål om lådvolym, prisklass, antal osv...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jag skulle vilja ha 4 stycken eller 8 stycken... de får maximalt kosta 16.000 kr tsm..lådvolymen får helst inte överstiga 400 liter totalt.

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
14 september 2008
Finns väl en massa olika märken som funkar till det..
För att säga några exempel:Kicker,Ground Zero, Hertz, RE Audio, Carpower, Impact,Dragster, Digitla Designs mf..
Många större kändare märken har en eller flera serie som funkar kalas till att lira högt med, både till musik och för SPL tävlingar.

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
har ni mer exempel än märken ex vilken serie jag skulle kunna använda?

M.v.h. Emil

PM Competition Team
711 Inlägg
14 september 2008
Vad menas när du skriver högt?
Världsrekord i db eller tokhögt att lyssna på när du glider runt i bilen?

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jag menar över 145 db i bassrace annars hade jag ente lagt ut upp till 16 lök på basar

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
14 september 2008
Varför ha så många basar som 4-8st? Vore det inte bättre med enbart 2st..
Vad har du för steg?

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jag vill helst ha 4 basar... jag har förtillfället två kicker zx1500.1 men ska införskaffa två till så det blir 6000 wrms, stegen är stabila i 2 ohm/st

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

260 Inlägg
14 september 2008
Jag håller med TT-Avant, kör på 2 riktigt bra basar

6 851 Inlägg
14 september 2008
Varför inte testa en 12-15" som har dubbla 2ohms spolar. Lägg sedan ett steg/spole och se vad du kommer upp till..

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
kör min solo x 18" med två steg nu... och kom upp i 147,6 db i freestyle men så därför vill jag ha minst 4 basar.... för detta ljudet flyttar extremt med luft... två basar räcker inte mot solo x:en när det gäller att flytta luft.... skulle kunna tänka mig 4 15" basar... några förslag?

M.v.h. Emil

med lem
1 925 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
kör min solo x 18" med två steg nu... och kom upp i 147,6 db i freestyle men så därför vill jag ha minst 4 basar.... för detta ljudet flyttar extremt med luft... två basar räcker inte mot solo x:en när det gäller att flytta luft.... skulle kunna tänka mig 4 15" basar... några förslag?

jag har ett förslag.. ny låda samt mer effekt till den basen !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

6 851 Inlägg
14 september 2008
Varför inte en Solo X 12"?
Vist, 147.6 är ju ganska högt, men vet ju dem med enbart 1x12" som kommer upp till 149+ tex..
Så nån stanns kanske du gjort nått fel, eller så har du bara för lite effekt för att få tryck på sakerna.
Senast redigerat av TT-Avant (14 september 2008)

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jag har gjort flera fel om jag ville spela högt med detta.. detta byggdes inte för att tävla med ens! lådan är på 300 liter med en bamseport men den är avstämd till 38 hz och det peakar inte en golf II... sen ger jag den endast 3000 watt rms... och mer effekt vill jag inte ge den basen för jag använder den dagligen och vill inte få onödigt strul... har läst att den basen endast får matas med 2700 wrms om den används dagligen... förresten så spelade jag musik när jag tävlade inte baston så 149 db i ton ser jag inga bekymmer med...har funderat på att köpa en solo x till och ge den lika mycket effekt... men hur mycket högre kan man spela då? alltså två Kicker solo X 18" och 4 st Kicker zx1500.1

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 785 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:

Satsa att köra med 2st Solo x 18 och fler steg. Fler batterier mer kabel.

Teoretisk ökar du 3dB men verkligheten ser anorlunda ut. Du kan öka mer än så. Beror mycket på vad du har för låda. bara en sådan detalj som att lådan inte sitter fast i bilen kan du tappa dB på.
Senast redigerat av dbjanoz (14 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
thulle1 skrev:

Satsa att köra med 2st Solo x 18 och fler steg. Fler batterier mer kabel.

Teoretisk ökar du 3dB men verkligheten ser anorlunda ut. Du kan öka mer än så. Beror mycket på vad du har för låda. bara en sådan detalj som att lådan inte sitter fast i bilen kan du tappa dB på.

vad tycker du att lådorna borde stämmas av till om jag ska ha två Kicker Solo X 18"? om jag bygger i min golf II

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 911 Inlägg
14 september 2008
Jag skulle snarare säga att de flesta basar går det att spela högt med, oavsett vad dom kostar eller märket på dem, i rätt låda, med rätt effekt.

Skillnaden på basarna är istället hur lång tid det tar innan det luktar brända kalsonger.

6 851 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
jag har gjort flera fel om jag ville spela högt med detta.. detta byggdes inte för att tävla med ens! lådan är på 300 liter med en bamseport men den är avstämd till 38 hz och det peakar inte en golf II... sen ger jag den endast 3000 watt rms... och mer effekt vill jag inte ge den basen för jag använder den dagligen och vill inte få onödigt strul... har läst att den basen endast får matas med 2700 wrms om den används dagligen... förresten så spelade jag musik när jag tävlade inte baston så 149 db i ton ser jag inga bekymmer med...har funderat på att köpa en solo x till och ge den lika mycket effekt... men hur mycket högre kan man spela då? alltså två Kicker solo X 18" och 4 st Kicker zx1500.1

M.v.h. Emil

Jaja..men jag skulle nog ha valt 2xSoloX12" ist. för att slänga in en 18 till..

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Jaja..men jag skulle nog ha valt 2xSoloX12" ist. för att slänga in en 18 till..

så du menar alltså att de två 12orna skulle fått 3000 wrms/st?
det kommer lukta brännt så in i helvete i bilen.....och spela till vardagen med den effekten vettifan om det går så bra...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök