3160
Sök

Rasad turbo?

113 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#1
Tja,.

Skulle behöva lite hjälp med o reda ut en sak. Har en 850T med ett 18t agg. som nu troligtvis har rasat..men är ej 100. Saken är den att bilen ryker nått fruktansvärt på tomgång, tjock vit rök vad jag kan avgöra så här i mörker.
när jag kör med den så ryker den då med men inte lika mycket förän jag släpper gasen, blir bara ett moln bakom. bilen går helt rent på tomgång och när man kör med den, så topplockpackningen tro jag inte att de är men till saken nu.
Men bilen är orkeslös, laddar grundladd i stortsätt. Varför jag inte är helt säker på om det är turbon för att den inte skramlar eller låter nått konstigt. vad jag tro kan ha hänt är att eftersom de luktar katt om den..att katten möjligtvis har gått sönder och bitar inne lossnat och satt sig för utloppet?  där av att den är orkeslös? Men ryker den om katten tex gått sönder?  eller tro ni att turbon gjort sitt.

Mvh Hexon

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2008
#2
Ryker den vitt så är det vatten...

visst är det vätskekyld turbo i den? isf, där har du felet...

Kolla om det försvinner kylarvätska.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
#3
Det är både vätske och oljekylda turbos i den serien turboaggregat. Alltså dom har både och, inte att dom finns med antingen eller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2008
#4
TurbOla skrev:
Det är både vätske och oljekylda turbos i den serien turboaggregat. Alltså dom har både och, inte att dom finns med antingen eller.

Nää, det vet jag med tongue

Men låter som turboras när det ryker vitt...

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Leg. nöt
460 Inlägg
14 september 2008
#5
Orkeslös å tjock vit rök bakom... Hm, känner ingen dedär... Turboras så de heter duga.. En polare hade samma problem på sin 850T...

SAAB

113 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#6
oki..tackar för snabba svar..men vattennivån står mellan min o max typ..så de har inet försvunnit nått vatten..och när detta hände så fick jag köra hem med den och sträckan är på 15 km. borde ha försvunnit vatten då..kollade stickan och oljelocket men inget som tyder på kondens/vatten.

Saken är den att turbon inte alls är så gammal..har kanske gått 2500 mil men de är inte skramel från den när jag gasar på tomgång eller att den låter konstigt på nått sätt..

Ryker det om katten gått ått skogen? eller täppt igen så bilen blivit orkeslös på de visset

Luktar juh rök/katt om den fortfarande

Mvh Hexon

113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#7
Har nu haft bort slangen som går från LMM och in i turbon för att känna på impellena..och de är väldigt lite glapp upp o ner men inget glapp in o ut som de inte får vara heller om turbon skulle vara helt slut. den snurrar för hand och inget som låter konstigt eller att den bromsar till eller tar emot.
Men däremot så snurrar han inte om jag snurrar till den och släpper utan den stannar, om ni tänker er tex om man snurrar på en fläkt och den precis kommer till de läget då han trillar av sig självt 1 varv till.

Hade bort även den övre röret som går från Ic till turbon och där precis där anliggninsytan är som röret ligger på turbon, där fanns de olja som jag torkade bort. finns de då möjlighet att de skjuter olja igen turbon och därför då den ryker som fan från avgassystemet och att den slangen som går in i IC undre mitten anlslutningen gått sönder och där av att den är helt orkeslös då den inte laddar nått alls ligger på -2

Som sagt efter denna kollen så satte jag ihop allt och startade bilen ..den går fint på tomgång inga missljud eller högre vin från tubon när man gasar..provkörde lite snabbt och den är lika död i laddet och ryker blått kan jag konstatera idag. luktar olja helt enkelt.

Så min teori är alltså att turbon inte är slut utan att den oljan jag upptäckte kommer från IC röret som bränner oljan i turbon och därmed ryker så mycket och tjock? att nå slang gått sönde från Ic och på det visset släpper igenom oljan..Eller är jag helt ute o cyklar. Skulle behöva om nån kunde förklara hur det fungera fårn Ic hållet och hur oljan hamnar i Ic. för den skall väl bara luft komma igenom.

Men vet att en kompis för länge sen sa nått om att han hade fått in olja i Ic och att han fick spola igenom den..och nån som sa att de alltid finns lite olja i IC

All hjälp och tips uppskatas. sry att de blev mycket skrivet.

EDIT: Glömde även nämna att de är en del olja på undersidan av Ic på slangen som går in i Ic och på den platskorpan som ligger precis under Ic..men Vet att de alltid sen jag haft bilen i 4 år varit lite fuktigt där under precis..men aldrig varit nån olje fläck förän under vinter vilan förra året när jag började köra med den nu i sommras att de blivit mer olja där under och att får den står i nån dag kommit 1-2 små oljdroppar precis under korpan då de sitter som en liten öppning på den korpan,
Senast redigerat av Hexon (15 september 2008)

Mvh Hexon

Gonzo kille
107 Inlägg
15 september 2008
#8
Hejsan.
Har du något ladd över huvud taget? Har du inte det så kan du tappat bakre impellern, och då får du inget laddtryck alls. Vet inte vad du menar med grundladd,
Ryker det blått så bränner den olja, det är helt klart, och det ska ju inte vara en massa olja i ic och tryckrör, om inte turbon läcker olja.
Jag skulle plocka ner turbon, och kolla hur den såg ut baktill iaf, eller om du har kat så kan du kolla om det ligger någon impeller framför den.

mvh
Senast redigerat av captain-morgan (15 september 2008)


113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#9
Nä har inget ladd alls..den ligger alltså i undertyck hela tiden. Mätaren är graderad -1,-8,-6,-4,-2,-0 och där efter plusladdet. har för mig att den ligger på -4 när jag startar denoch den bara går på tomgång och nu när jag försöker ge den gas med växel i så laddar den inet mer än -2 alltså den går aldrig över änns på överladd..
men de kan vara som du säger då jag inte kännt på den bakre impellern. jepp ryker blått och luktar bränd olja.

Mvh Hexon

59 Inlägg
15 september 2008
#10
100% turbo (pakningar inne i turbo) hade exakt samma fel på min Eclipse och då fick jag byta turbon.

/Wojtek Kevin W.
MY MITSUBISHI ECLIPSE

Gonzo kille
107 Inlägg
15 september 2008
#11
Hexon skrev:
Nä har inget ladd alls..den ligger alltså i undertyck hela tiden. Mätaren är graderad -1,-8,-6,-4,-2,-0 och där efter plusladdet. har för mig att den ligger på -4 när jag startar denoch den bara går på tomgång och nu när jag försöker ge den gas med växel i så laddar den inet mer än -2 alltså den går aldrig över änns på överladd..
men de kan vara som du säger då jag inte kännt på den bakre impellern. jepp ryker blått och luktar bränd olja.

Ja, det är förmodligen turbon som är problemet. Så plocka ner turbon och kolla på den. smile

Mvh


113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#12
Hehe..ushh de är så tråkigt och trångt. Men får kanske göra de endå.  men säg som nån annan skrev att dom bakre impellerna saknas så borde de ju leva fan och skrammla tycker man. Sen tycker jag de är konstigt att en Turbo rasa efter 2500mil körning med ett ladd på 1.2bar när den ska vara god för över 300 hk.

Mvh Hexon

Gonzo kille
107 Inlägg
15 september 2008
#13
Hexon skrev:
Hehe..ushh de är så tråkigt och trångt. Men får kanske göra de endå.  men säg som nån annan skrev att dom bakre impellerna saknas så borde de ju leva fan och skrammla tycker man. Sen tycker jag de är konstigt att en Turbo rasa efter 2500mil körning med ett ladd på 1.2bar när den ska vara god för över 300 hk.

Mjo, jag vet hur trångt det kan vara. wink Men lossa på downpipen och känn efter, eller kolla med en spegel. Har du en kat på bilen så borde dom lägga sig framför den, och kan ju skramla lite, men det är ju inte helt säkert. Har du raka rör, så tappar du ut dom någonstans.

Att turbon rasar kan ju bero på mycket. Var den helt ny när du satte dit den? Har du kylt turbon när du kört hårt? Bytt olja? Finns en hel del saker som kan bidra med att en turbo dör.


113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#14
Mm de sitter katt på den.
Jepp turbon köptes sprillans ny och har alltid varit väldigt noga med kylning o så vidare..olja byttes också regelbundet senast nu efter vinter vilan..då gjordes service på den med olja o filter och även oljan i lådan byttes.

Mvh Hexon

Gonzo kille
107 Inlägg
15 september 2008
#15
Hexon skrev:
Mm de sitter katt på den.
Jepp turbon köptes sprillans ny och har alltid varit väldigt noga med kylning o så vidare..olja byttes också regelbundet senast nu efter vinter vilan..då gjordes service på den med olja o filter och även oljan i lådan byttes.

Okej, det är ju svårt att säga vad det är som hänt, men kan kommit in skit i turbon via tex oljeledning eller liknande, om det satt gammal olja där. Om du köpte turbon hos någon turbofirma så hör med dom, om du har garanti, för det kan ju även vara ett sådant fel.


Norrlänning
1 453 Inlägg
15 september 2008
#16
Köp en ny billig på Ebay smile  Sen skuller ja även kolla vevhusventen, för är de stop där oljan ska rinna tilbaks i blovket så suger den in oljan i slangen mellan turbon och lmm..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#17
Turbos köptes ny av ATM motor.
och köptes nytt också för ca 2 år sen och allt byttes oljefällan slangar allt just för att jag hörde om att de kunde ryka trots att min inte rök så byttes allt..och när jag tog bort den gamla. så de såg de ut som nytt. då visa kunde ha bara ren klad där inne.

Mvh Hexon

21 Inlägg
18 oktober 2008
#18
hmm om du har en skada impeler så blå ryker den som fan och luktar olja. det gjorde iaf min R. och det det med att den stannar när du snurrar på den kan vara att axeln är krokig min va krokig..låter som nästan samma fel att bilen är skit trött!

king for one day and fool for a life time!

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2008
#19
te_wik skrev:
Ryker den vitt så är det vatten...

Mvh Tommy

Mja säg inte det, jag trodde det med när jag körde om en kompis i ungefär 150blås, men det vart inte motorras utan räckrök  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

113 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#20
Felet konstaterat wink

http://img143.imageshack.us/img143/3936/pa270327hx5.jpg

Mvh Hexon


Sök