Jag har tittat igenom din tråd lite snabbt! Du är verkligen engagerad!! Jag råkade bara hamna här när jag sökte på diverse corradoprylar.
Har en fundering. Det verkar inte riktigt bra att du använder dig utav 8V G60 kolvar till en 16V topp. Du har lagt ut en bild där de nya kolvarna är monterade. En av dem är i övre dödläge och ligger i höjd med blockets packningsyta. Med största sannolikhet så kommer ventilerna att krocka med kolvarna. Man måste ha en ganska god marginal också eftersom att allt "länger sig" vid drift och höga varv. Du får även ett ganska knasigt förbränningsrum i och med urgröpningen. Och Kompressionen? Måste ju bli tokigt låg?
Jag själv kör med 1,8 16V KR-block och S2 kolvar vilket ger ett kompratio på 9,3:1 Funkar utmärkt vid 1,3 bars ladd och 320 hk. Högt flöde med bra portning, vassa kammar etc ger lågt ladd och hög effekt. Min motor har gått 1500 mil sedan renovering (har kört lite olika varianter dock 238 till 320 hk). Alltid fullgas och varvstopp på 7750rpm..
Jag har tittat igenom din tråd lite snabbt! Du är verkligen engagerad!! Jag råkade bara hamna här när jag sökte på diverse corradoprylar.
Har en fundering. Det verkar inte riktigt bra att du använder dig utav 8V G60 kolvar till en 16V topp. Du har lagt ut en bild där de nya kolvarna är monterade. En av dem är i övre dödläge och ligger i höjd med blockets packningsyta. Med största sannolikhet så kommer ventilerna att krocka med kolvarna. Man måste ha en ganska god marginal också eftersom att allt "länger sig" vid drift och höga varv. Du får även ett ganska knasigt förbränningsrum i och med urgröpningen. Och Kompressionen? Måste ju bli tokigt låg?
Jag själv kör med 1,8 16V KR-block och S2 kolvar vilket ger ett kompratio på 9,3:1 Funkar utmärkt vid 1,3 bars ladd och 320 hk. Högt flöde med bra portning, vassa kammar etc ger lågt ladd och hög effekt. Min motor har gått 1500 mil sedan renovering (har kört lite olika varianter dock 238 till 320 hk). Alltid fullgas och varvstopp på 7750rpm..
Mvh Johan
ja la i "kludd" på kolvarna å drog runt den inge märken alls från några ventiler så de va ganska lungt men nu e bottendelen såld, å corradon står å skäms (fastnade i audi träsket )
räknade även på kompen å den skulle hamna strax under 8 tror ja bara å ladda mer