3324
Sök

Oljelampan lyser, Volvo 244 GL-82

19 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!

För en tid sedan började min oljelampa i bilen lysa.
Kollade oljan och de var bra nivå, fick tips om att byta ut oljetrycksgivaren eftersom dessa brukar kunna tjorva(?),
Efter att ha monterat en ny Oljetrycksgivare provstartade jag bilen och lampan lyser fortfarande. Nu har jag även kopplat ur kabeln till oljetrycksgivaren för att försäkra mig om att felet inte är i givaren. Men även när kablarna inte är kopplade i givaren lyser oljelampan inne i bilen.
Kan det vara Oljepumpen som har lagt av?
Bilen har även börjat att dra ström nu helt plöttsligt, när jag ska starta den efter att den stått någon dag så är det slut med ström i batteriet. Kan det ha något med att oljelampan fått fnatt?
Bilen har nu slagit över till 29 000 mil.


Glömde bort att nämna att oljelampan slutar lysa om man varvar upp motorn (Läs varvar mycket). Dock tänds den igen ganska snabbt när varven går ner.
Mvh//J
Senast redigerat av Kongratul (16 september 2008)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
15 september 2008
#2
Det kanske inte är något oljetryck? Nyligen servad? För bilar som inte blivit servad på länge har tendens att koxa (Samla skit oljerester) sedan när man byter olja har man rengörningsmedel i den och löser upp skiten och det sätter sig i silen!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2008
#3
Oljelampan får väl ednast signaler från givaren, så ifall du har kopplat bort kablarna till givaren borde den inte lysa mer.. Så jag gissar på att du har fet på instrumenthuset någonstans.

rätta mig om jag har fel ang oljelampan och dess signal punkter.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

699 Inlägg
15 september 2008
#4
Hmm, lyser laddningslampan med? De brukar vara kolen isåfall! Det kan även göra att bilen drar ur batteriet smile

Bilgalen elektriker :)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 september 2008
#5
JonasHalt skrev:
Hmm, lyser laddningslampan med? De brukar vara kolen isåfall! Det kan även göra att bilen drar ur batteriet smile

tror på vad den här killen säger.... då kolen börjar bli dåliga så spökar bilen rejält

2slow

519 Inlägg
15 september 2008
#6
kolla så kabeln till oljetrycksgivarn är hel,ligger den emot jord så tänds lampan,,lampan tänds då kabeln får jord.....kolla det där med laddlampan också som många säger här...

kolla med multimeter på givarn så vet du om du har oljetryck......
Senast redigerat av harman1 (15 september 2008)

19 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#7
JonasHalt skrev:
Hmm, lyser laddningslampan med? De brukar vara kolen isåfall! Det kan även göra att bilen drar ur batteriet smile

Nej laddningslampan lyser inte. Generatorn har varit inne på "Service" för 3 veckor sedan, Kol och borstar byttes.


Mvh//J

21 761 Inlägg
15 september 2008
#8
Men när började felet, i samband med generatorservicen eller?

19 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Men när började felet, i samband med generatorservicen eller?

Nej det var efter generatorservicen. Jag hann köra ca 27mil med bilen sen tändes helt plöttsligt lampan.
Kan även tillägga att om jag varvar upp (Läs varvar MYCKET) bilen så slocknar lampan men tänds ganska snabbt igen.


Mvh//J

21 761 Inlägg
16 september 2008
#10
Lyser laddningslampan när du har tändningen i läge 2 men motorn avslagen?

Kolla upp så att ingen kabel vid generatorn eller laddrelät har lossnat, mät också laddspänningen på generatorn när motorn är igång.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 september 2008
#11
jag tycker det låter som om oljepumpen vägrar. eftersom trycket är dåligt på låga varv men inte höga. låter mest logiskt.

-den satt som en fläskläpp-

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2008
#12
Låter som oljepumpen eller ramlager tyvärr.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 september 2008
#13
Kanske vore ide att kolla kortslutning eftersom den lyser även när du tagit bort den från givaren...självklart. även kolla dålig jord till motorn..
Senast redigerat av mrbuggy (16 september 2008)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 september 2008
#14
tar man bort kontakten så ska den slocka, för hade graderad mätare på förra bilen och koppla ur orginalkontakten och då lös det då inte..

19 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#15
harman1 skrev:
kolla så kabeln till oljetrycksgivarn är hel,ligger den emot jord så tänds lampan,,lampan tänds då kabeln får jord.....kolla det där med laddlampan också som många säger här...

kolla med multimeter på givarn så vet du om du har oljetryck......

Ska mäta med multimeter på givaren och se vad den säger.
Om det nu skulle vara Oljepumpen, måste man ut med hela motorn för att byta Oljepumpen?'


Mvh//J

19 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#16
Kongratul skrev:
harman1 skrev:
kolla så kabeln till oljetrycksgivarn är hel,ligger den emot jord så tänds lampan,,lampan tänds då kabeln får jord.....kolla det där med laddlampan också som många säger här...

kolla med multimeter på givarn så vet du om du har oljetryck......

Om det nu skulle vara Oljepumpen, måste man ut med hela motorn för att byta Oljepumpen?'


Mvh//J

Funderar........någon som vet?

Blivande mekaniker
16 Inlägg
28 september 2008
#17
Det är nog smidigast

Joo dah!

19 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#18
Hej!

Nu är Oljetrycket i motorn mätt,
4 Bar visade mätaren, dock hade jag lite högre varv på motorn än va tomgångsvarven är på.
Är det kring 4 Bar trycket ska ligga på?

Får nu koncentrera mig på att leta bland kablaget kring mätarhuset, Något tipps på vars den eventuella kortslutningen kan vara?


Mvh//J

4 001 Inlägg
3 oktober 2008
#19
Kongratul skrev:
Hej!

Nu är Oljetrycket i motorn mätt,
4 Bar visade mätaren, dock hade jag lite högre varv på motorn än va tomgångsvarven är på.
Är det kring 4 Bar trycket ska ligga på?

Får nu koncentrera mig på att leta bland kablaget kring mätarhuset, Något tipps på vars den eventuella kortslutningen kan vara?


Mvh//J

det brukar vara ute vid givaren som kablarna bränns sönder p.g.a grenröret, börja kolla motorkablaget innan du river ner mätare

Edit: har du provat att byta oljetryckskontakt? den kan vara kass
Senast redigerat av kolvas (3 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

19 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#20
kolvas skrev:
Kongratul skrev:
Hej!

Nu är Oljetrycket i motorn mätt,
4 Bar visade mätaren, dock hade jag lite högre varv på motorn än va tomgångsvarven är på.
Är det kring 4 Bar trycket ska ligga på?

Får nu koncentrera mig på att leta bland kablaget kring mätarhuset, Något tipps på vars den eventuella kortslutningen kan vara?


Mvh//J

det brukar vara ute vid givaren som kablarna bränns sönder p.g.a grenröret, börja kolla motorkablaget innan du river ner mätare

Edit: har du provat att byta oljetryckskontakt? den kan vara kass

Kablarna kring givaren är hela och fina. Lika så motorkablaget.
Har bytt oljetrycksgivare.


Mvh//J


Sök