3636
Sök

Är det nån som har en Grand Danois?

Hemmasittare
241 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
Det låter som den här hundrasen är lämpad för mig perfekt smile

482 Inlägg
16 september 2008
har en större hund, kan säga att han äter det bästa fodret som finns för honom, han äter för ca 700-800kr i månaden av det sen kostar försäkringen runt 400kr högsta på allt på den, sen till kommer ju hund godis o lite andra grejer så som shampo, öronrens mm, så runt 1500 kr i månaden totalt får du nog räkna med. Kan tillläga att det är som hund valpar tills de blir ca 4år och är ganska så fega av sig.

just real power
no turbo shit

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
C-Douglas skrev:
Det låter som den här hundrasen är lämpad för mig perfekt smile

jo GD passar dom flesta
men snacka med uppfödaren om det mesta men lyssna inte på det som du tycker låter dumt tongue
morsan är uppfödare och dom är lite "egna" av sig tongue
men ta hellre en kastrerad hane än en tik
tikar är grymt jobbiga när dom är i löpe perioden
så en kastrerad hane är att föredra
blir oftast mycket lugnare när dom är kastrerade me smile

Arg Snickare
875 Inlägg
16 september 2008
dom DREGLAR som FASEN tongue igen hund jag skulle ha i en ny bil:D

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
volvo_r-optik skrev:
dom DREGLAR som FASEN tongue igen hund jag skulle ha i en ny bil:D

FEL igen

beror helt och hållet på hur läpparna är på hunden
sen är det från hund till hund
våran dregalr inte
dom vi köpte av har bara 1  som dreglar och dom har ca 6-7 GD
och det beror även på vad man ger dom för mat och vad för tugben dom har

482 Inlägg
16 september 2008
just det du skrev att du bodde i lägenhet det ska inte va några problem, du ska helst bo på bottenplan bara, de flesta uppfödare rekomenderar att man ska bära hunden i trappor tills dom blir ett år ca, Vet inte hur mycket en grandis  väger då men runt 40 kilo kan man ju anta å det är rätt jobbigt att släppa på. Jag fick bära min nuffe en gång va krossat glass överallt i en  trapp uppgång när vi skulle dra därifårn 60 kg är inte det lättaste att konka på i en trapp inte, sen mötte vi snuten ,dom bara garva måste sätt rätt kul ut tongue När du sen ska köpa hund kräv att få träffa båda mamman o pappan så du kan se hur de är och kolla så de är fri röntgade o inte har några sjukdomar som kan va ärftliga

just real power
no turbo shit

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
snackcalahan skrev:
just det du skrev att du bodde i lägenhet det ska inte va några problem, du ska helst bo på bottenplan bara, de flesta uppfödare rekomenderar att man ska bära hunden i trappor tills dom blir ett år ca, Vet inte hur mycket en grandis  väger då men runt 40 kilo kan man ju anta å det är rätt jobbigt att släppa på. Jag fick bära min nuffe en gång va krossat glass överallt i en  trapp uppgång när vi skulle dra därifårn 60 kg är inte det lättaste att konka på i en trapp inte, sen mötte vi snuten ,dom bara garva måste sätt rätt kul ut tongue När du sen ska köpa hund kräv att få träffa båda mamman o pappan så du kan se hur de är och kolla så de är fri röntgade o inte har några sjukdomar som kan va ärftliga

jo trappor är redigt jobbigt
efter som dom är rätt klumpiga

ang uppfödare
be som snubben här säger får träffa föräldrarna
till på vetrinärintyg

och framförallt köp av seriösa uppfödare många som inte är det idag
när du köper valpen ska den vara över 8 veckor
vetrinärbesiktad och det intyget får ej vara över 2 veckor
chippad
vaccinerad 1 gång vid 4 veckor och en gång vid 8 veckor
stamtavla
det är det du ska vara noga med inget fuskande
mycket sånt inom uppfödarvärldens folk är grymt griniga av sig

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
16 september 2008
Jag har ingen GD men väl en Leonbergerkille som är redigt stor. Ligger runt 70-80 kilo, beroende på om grannens tik löper eller inte = om han kan äta eller mest tänker pipa... tongue

Nå, matkontot på riktigt bra foder ligger på runt 500 i månaden, och då häver jag upp tre stora skopor dagligen. För det mesta är det lite kvar när det är dags att fylla på, men det händer att det är renätet. Men han får alltså äta så mycket som han vill/behöver, vilket inte alla hundar klarar.

Bil är ett intressant kapitel. V40 är det minsta vi får plats i, och på min förra fick jag byta fjädrar och dämpare bak eftersom de inte klarade att ha så mycket last så långt bak. Han ligger ju ändå så gott som bakom bakaxeln vilket ger knasiga körengenskaper och hårt slitage på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/185926_6vh9hb.jpg

Dessutom tar inredningen stryk, stora, tunga fötter med grova klor, att han lutar sig emot sidorna, fäller hår och skaver emot uppe i taket... Har honom så lite som möjligt i den bil jag har nu, men det är ju sånt man är medveten om.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/185925_ibx2s2.jpg

Valde en lägenhet på bottenvåning, bara en halvtrappa, för att spara hans leder. Vi promenerar rejält minst en gång om dagen, oftast mer. Dock handlar det inte bara om motion utan också stimulans mentalt.

Stor hund tar mycket plats, vem som helst kan inte vara hundvakt (du släpper för den delen inte så här mycket hund med någon du inte är säker på reder ut det, händer det saker är det STORA krafter inblandade), det krävs utrymme inne i lägenheten, räkna med att möblerna flyttar sig och att väggar och inredning slits på ett helt annat sätt med ett så stort djur inne. Dessutom, med sådana klor kan jag säga att det syns vart han brukar sova, drömmer han och sprattlar blir det märken på väggar och dörrar...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/243962_i4qor7.jpg

Själv älskar jag Leonbergern som ras, men stor hund kräver som sagt lite andra saker än en mindre ras.
Några bilder från vår vardag, ren som kladdig... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/308581_arr2vs.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/322230_o3j0pr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/381076_5e5p6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/130254_h46zb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-100686.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-106758.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-106760.jpg

Vill du ha ett smidigt hundägande tittar du inte först på ras, utan börjar med att se vad du kan ge en hund i ditt liv och väljer en ras som passar in, annars blir det mycket besvärligare med mer ändringar av ditt liv. En förstahund ska vara av en ras som i grunden är snäll och lugn, och så tycker jag du ska gå kurs och försöka läsa mycket. Har du möjlighet så rekommenderar jag dig att titta på "mannen som talar med hundar", han förmedlar mycket av vad ledarskap och flockgemenskap handlar om och gör det mycket enklare att hantera hundar.

Lycka till!

// Ellen smile

Ps: Kan tillägga att Lofar är min allra första hund, och han var dessutom 1,5 år och hade farit illa när jag tog honom så det har varit MYCKET arbete med att få det att fungera bra. Dock värt det, tveklöst.
Senast redigerat av vulture (16 september 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

4 506 Inlägg
16 september 2008
@ Ellen.
Hunden ser ju gör mysig ut, men orka med så lång päls.
Det måtte ju bli som en heltäckningsmatta. smile

Kan du andas kan du dö.

482 Inlägg
16 september 2008
vulture skrev:
Vill du ha ett smidigt hundägande tittar du inte först på ras, utan börjar med att se vad du kan ge en hund i ditt liv och väljer en ras som passar in, annars blir det mycket besvärligare med mer ändringar av ditt liv. En förstahund ska vara av en ras som i grunden är snäll och lugn, och så tycker jag du ska gå kurs och försöka läsa mycket. Har du möjlighet så rekommenderar jag dig att titta på "mannen som talar med hundar", han förmedlar mycket av vad ledarskap och flockgemenskap handlar om och gör det mycket enklare att hantera hundar.

Lycka till!

// Ellen smile

Ps: Kan tillägga att Lofar är min allra första hund, och han var dessutom 1,5 år och hade farit illa när jag tog honom så det har varit MYCKET arbete med att få det att fungera bra. Dock värt det, tveklöst.

Det du sa är det viktigaste, man ska tänka på vad det är man vill ha för egenskaper i hunden och tänka på vad man vill ägna sig åt för aktiviteter med hunden och sen välja en hundras som har egenskaper som passar in. 

Här är min stora kille 2år, 83cm hög och 60 kg tung. Världens goaste hund
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=279450

just real power
no turbo shit

Hemmasittare
241 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
Tack för många bra och intressanta svar. Tankarna på att skaffa hund kommer och går, just nu är jag inne i en period då jag skulle vilja skaffa en hund. Jag har mycket tid, är endast borta hemifrån max 3-4 timmar på en dag. Men det kan komma en dag då livssituationen ändras och då vet jag inte vad jag ska göra med hunden om jag måste vara borta kanske 9-10 timmar om dagen och inga möjligheter att ha med den finns.
Senast redigerat av C-Douglas (16 september 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
16 september 2008
alaskan malamute! Finaste hunden jag någonsin sett! smile

Sky´s the limit...

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
17 september 2008
Team-Adolfsson skrev:
ichibon skrev:
Sen måste man ta hänsyn till det rent praktiska med att ha en så stor hund.
Kombi är t ex att rekommendera. Opraktiskt att åka tåg eller buss, vissa gör ju det rätt ofta.
Svårare att hitta hundvakt, vissa vill inte ta in en shetlandsponny i lägenheten liksom...
Större hund = större behov att motion. Räcker oftast inte med att promenera eftersom hundarna behöver gå i trav, så större hundar är det bra att cykla med.
Man kan inte ha en stor hund lös hur som helst. Det önskar man att ingen hundägare hade, men är man hundrädd är det förstås mer skrämmande med en stor GD i 80 km/h än en tax eller liknande. Så man måste ta stor hänsyn.
Sen innebär förstås GDs storlek och tyngd större påfrestningar på ligament och leder och det föreligger större risk för skador än på mindre raser. GD hör till försäkringsbolagens högsta premiegrupp. Höftledsdysplasi förekommer i många olika raser, däribland GD, så var noga med att endast köpa en valp efter föräldrar som är höftledsröntgade.

FEL FEL FEL
stora hundar behöver INTE motionera så mycket som en mindre gör
en GD ska inte motionera för mycket
MAX 2-3 tim om dagen ska dom GÅ inte springa
och när dom är valpar ska dom inte ens gå mer än ett par timmar pga deras snabba växt

Fast det där finns det olika åsikter om.
Nej de ska inte motionera mycket när de växer, det är samma som med alla djur oavsett storlek, dock mer påtagligt och viktigare för tyngre djur. (Jag jämför med hästar där tyngre raser måste tas försiktigare, men där de mindre raserna samtidigt växer långsammare och deras kroppar mognar långsammare = sämre förberedda för tidiga påfrestningar.)
Sen hur mycket de behöver röra på sig - hundar är djur som är gjorda för att röra sig mycket. Framförallt i trav som är den gångart de använder för transport.
Att säga att de ska gå max 2-3 h/dagen och sedan vara stilla resten är för mig oförståeligt? Självklart ska de röra på sig och det under betydligt fler timmar än 2-3. Sen att de inte ska råmotioneras är en annan sak, men jo, de ska trava.
GD har inte störra behov av motion än ngn annan ras, däremot den tid och den sträcka som motsvarar tillräcklig rörelse för en GD är givetvis större än motsvarande för en liten ras, det var det jag menade.

Vulture skrev:
Har du möjlighet så rekommenderar jag dig att titta på "mannen som talar med hundar", han förmedlar mycket av vad ledarskap och flockgemenskap handlar om och gör det mycket enklare att hantera hundar.

Ceasar Millian och hans metoder är också värda att diskuteras. Jag kan inte säga att jag håller med honom på alla punkter även om han har en vettig inställning och alltid låter hundar vara hundar. Dock har jag sett honom använda elhalsband och andra tveksamma metoder som sänkt intrycket.

Rushman skrev:
alaskan malamute! Finaste hunden jag någonsin sett!

Dock verkligen inte en ras att ha i lägenhet.

/ichi

208 Inlägg
17 september 2008
vad han sa om elhalsbandet också, efter han demonstrerat det på sig själv för att visa hurpass stor "elchoken" var, var att det är för att distrahera hunden, snäppa ur den ur tankegången, och i det fallet jag såg, hindra hunden från att bli överkörd av traktorer som den jagade. Dvs samma sätt som ryck i halsband eller dunka till med hand/fot, fast ett sätt man kan använda utan att behöva stå precis bredvid hunden. Jag tror aldrig någonsin han skulle göra något som skulle skada en hund.

Sen får ju alla givetvis ha sin åsikt! smile

Men definitivt! Se Dog whisperer, helt underbara program, och har hjälpt mig massor med att lära mig hantera min "rädsla" för hundar.
Senast redigerat av vild (17 september 2008)

If you can't convince them, confuse them!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
17 september 2008
vild skrev:
vad han sa om elhalsbandet också, efter han demonstrerat det på sig själv för att visa hurpass stor "elchoken" var, var att det är för att distrahera hunden, snäppa ur den ur tankegången, och i det fallet jag såg, hindra hunden från att bli överkörd av traktorer som den jagade. Dvs samma sätt som ryck i halsband eller dunka till med hand/fot, fast ett sätt man kan använda utan att behöva stå precis bredvid hunden. Jag tror aldrig någonsin han skulle göra något som skulle skada en hund.

Sen får ju alla givetvis ha sin åsikt! smile

Men definitivt! Se Dog whisperer, helt underbara program, och har hjälpt mig massor med att lära mig hantera min "rädsla" för hundar.

Fast det är ju att börja i fel ände. Har man en hund som inte lyssnar på inkallning, ska man inte ha den lös. Sticker den efter traktorer, vilt, andra hundar eller vad som helst, så är den tidpunkten för sent att börja lära den något. Den ska först lära sig att villkorslöst komma på inkallning innan man släpper den lös i miljöer där den kan komma till skada eller orsaka skada.
Lär den sig det behöver man inga elchocker för att distrahera/få kontakt, då räcker det med att ropa eller vissla. Jag vänder mig inte emot elhalsbandet för att det skadar hunden, utan av principen ju färre hjälpmedel desto ärligare lydnad. Hunden ska inte lyda av rädsla, smärta, obehag eller osäkerhet utan av tryggheten i att hitta sin position sm underordnad i rangskalan.
Över lag tror jag på röstkorrigeringar mer än fysiska korrigeringar som ryck i halsbandet eller tryck. Jmf med vilda hundar, de korrigerar nästan aldrig varandra fysiskt, utan psykiskt med ljud, kroppshållning, signaler. Jag gillar Ceasars "pssh"-ljud men tycker inte att de fysiska korrigeringarna alltid är nödvändiga utan oftare genvägar.

/ichi

Faster than the speed of night
118 Inlägg
20 september 2008
Jag tycker du skulle skaffa en Boxer. Finare och härligare hundar finns inte smile http://www.bulldogbreeds.com/boxer/pics/boxer1.jpg

1 570 Inlägg
20 september 2008
Allt jag hört om Grand Danois var att någon hade en nervös stackare som fick diarré och sket ner ett helt trapphus lol Trist för trappstädarna på måndag morgon. Jag har hört att det är väldigt snälla lugna hundar trots att de är störst.

Jag tycker Greyhounds är grymma hundar, kommer upp i 70 snabbare än en Porsche och är hur snälla och lugna och lättuppfostrade som helst, behöver otroligt lite motion med tanke på prestandan smile De är riktiga soffpotatisar och har ändå lårmuskler som är helt enorma. Folk blir livrädda när man kommer med de i koppel men de hur gosiga som helst.
Senast redigerat av henrikh (20 september 2008)

Hemmasittare
241 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Jo men jag tycker boxer är så fula i trynet, men jag håller med om att dom är mysiga hundar faktiskt. smile Har för mig att dom dreglar ganska mycket? Gillar inte det.. Hatar att sätta foten i en stor dregelpöl på golvet!

4 506 Inlägg
22 september 2008
henrikh skrev:
Allt jag hört om Grand Danois var att någon hade en nervös stackare som fick diarré och sket ner ett helt trapphus lol Trist för trappstädarna på måndag morgon. Jag har hört att det är väldigt snälla lugna hundar trots att de är störst.

Jag tycker Greyhounds är grymma hundar, kommer upp i 70 snabbare än en Porsche och är hur snälla och lugna och lättuppfostrade som helst, behöver otroligt lite motion med tanke på prestandan smile De är riktiga soffpotatisar och har ändå lårmuskler som är helt enorma. Folk blir livrädda när man kommer med de i koppel men de hur gosiga som helst.

Greyhound? Vem fan blir rädd för en sådan? Ser ju ut som en skabbäten räv
med ätstörningar... Uggg

Kan du andas kan du dö.

Faster than the speed of night
118 Inlägg
22 september 2008
C-Douglas skrev:
Jo men jag tycker boxer är så fula i trynet, men jag håller med om att dom är mysiga hundar faktiskt. smile Har för mig att dom dreglar ganska mycket? Gillar inte det.. Hatar att sätta foten i en stor dregelpöl på golvet!

Det är nog mycket beroende på hund tror jag, vissa gör det andra inte.

Sök