2532
Sök

Är det nån som har en Grand Danois?

Hemmasittare
241 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Undrar om någon här har en Grand Danois? Hur mycket käkar dom egentligen. Vad bör man räkna med för utgift per månad för en fullvuxen? Vad kostar försäkringen ungefär? Hur är dom i psyket? Lätta att uppfostra? Lätt för att lära? Ja skriv gärna lite om hunden!

Så här ser dom ut för er som kanske undrar. Riktigt stora maffiga hundar, tycker dom är riktigt fina.

http://www.bragancaclassificados.com.br/pictures/2351_1.jpg

http://www.canis.no/oppdretter/kennelbilder/kennel_17746_M4M6K9.jpg
Mvh
Senast redigerat av C-Douglas (15 september 2008)

C(^^,)
453 Inlägg
15 september 2008
Vår granne har en sådan vit!
Kommer inte ihåg allt han sagt som sin hund. Har för mig att dom blir omkring 10år gamla.
Fan ska snacka me han nästa gång om du inte fått nått vettigt svar här!
Ang hur mkt dom äter osv.
Den är i alla fall hur go som helst! Aldrig varit agresiv eller liknande heller smile
Bara mot katt jävlar då tongue

4 506 Inlägg
15 september 2008
Där.,

Du kan fråga min syrra, hon är inne på sin 3'e Grandis nu.
http://www.molozz.se/ Är hemsidan till hennes hundar.

Vh Wallis

Edit: Jaha big_smile haha nu har hon ju rivit ner över halva hemsidan
för att "bygga" om tydligen.. Jaja...

Men du kan nå henne där via GB'n iafa.

GD tycker jag sj är en grymmt trevlig hund, Snälla o omtänksamma smile
Busiga med när de får sina små cp-ryck tongue haha. smile
Och hur mkt de äter tongue Borde jag kunna svara på för jag tappade hakan
när hon berättade första gången, Det är rätt mkt iafa, Kan fan ej minnas de nu?
Senast redigerat av _Wallis_ (15 september 2008)

Kan du andas kan du dö.

Professional dreamer
398 Inlägg
15 september 2008
Jag tycker att du ska kika in på Grandisens svenska klubbsida, http://www.sgdk.org/
där hittar du en massa matnyttig information bl. annat vad du bör tänka på som GD ägare.
Det ska finnas ett specifikt rasforum också om jag inte minns helt fel..?hmm

Ta kontakt med Grand Danois uppfödare, de kan berätta mer för dej.
Uppfödare brukar vara väldigt måna om att ge ut information om sin ras.

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

15 Inlägg
15 september 2008
De e ju lätt en av dom snällaste hundraserna..smile helt underbara å tillgivna=)
Dom äter inte speciellt mkt mer än andra stora raser..

lycka till om du bestämmer dig för å köpa en helt underbara..mvh

Mr.RoadRage
428 Inlägg
15 september 2008
Det är inte den billigaste hunden att äga, mycket mat, min 50 kilos Shäfer/golden äter cirka en liter mat om dagen, grandis blir större än så....
Sen har jag hört att dom har känsliga höfter i.o.m. sin storlek?! Men inget som jag kan bekräfta, bara hört!

Sjukt nice hund, har bara haft positiva erfarenheter av dessa stora "kalvar" Busiga och glada! :-)

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

Random Hero
4 047 Inlägg
15 september 2008
haha de bästa ja vet är en valp GD, dom kan inte stå på sina ben o ramlar så fort dom ska springa iväg tongue

Dog food lid. Backwards

4 506 Inlägg
15 september 2008
DusanMandick skrev:
haha de bästa ja vet är en valp GD, dom kan inte stå på sina ben o ramlar så fort dom ska springa iväg tongue

Och deras jätte tassar som dom har redan som valpar tongue
Förjäkla gulliga big_smile haha

Kan du andas kan du dö.

501 Inlägg
15 september 2008
Våran Tror att han är lika liten som en tax. Den inser inte att den inte får plats i knät tongue

OBS: Ironi

4 506 Inlägg
15 september 2008
Wee skrev:
Våran Tror att han är lika liten som en tax. Den inser inte att den inte får plats i knät tongue

Haha samma med syrrans big_smile

Sätter sig i knät på en om man sitter i en soffa.
Och så står den på fram benen haha big_smile

massa sådana roliga grejer tongue Helt underbara!

Kan du andas kan du dö.

Hemmasittare
241 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Ok det låter ju positivt smile Jag var först inne på en Rhodesian Ridgeback, men jag tror dom kräver mer stimulering än Grand Danois. Köpte lite böcker om dom och verkar som det är rätt så svår hund. I alla fall som första hund. Har inte haft hund tidigare men vill verkligen ha en stor hund big_smile

Sen är det ett annat krux, jag bor i lägenhet. Det är kanske inte så bra? Eller vad tror ni?
Senast redigerat av C-Douglas (15 september 2008)

70 Inlägg
15 september 2008
Såg av alla inlägg att döma att du har fått svar på det mesta. Kan väl bara tillägga att jag gissar på att matkontot ligger på ngn 500-lapp i månaden drygt och försäkringen hamnar nog på mellan 3-4000 tusen / år.
Iallfall en "grann" elgant ras! Mvh / K.

Hemmasittare
241 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
bernersennen skrev:
Såg av alla inlägg att döma att du har fått svar på det mesta. Kan väl bara tillägga att jag gissar på att matkontot ligger på ngn 500-lapp i månaden drygt och försäkringen hamnar nog på mellan 3-4000 tusen / år.

Ok 500 är inte så farligt. Trodde det låg på runt 2000 kr eller nått big_smile

185 Inlägg
15 september 2008
bernersennen skrev:

njae nån 500 lapp i månaden lär han inte hamna på om han ska ge sin hund ett bra foder. men mellan 1000-1500 lär han hamna om den äter 1-1,5 liter om dagen. vilket den lär göra. minst!

70 Inlägg
15 september 2008
C-Douglas skrev:
bernersennen skrev:

He, med en ev. budget på 2 tusen kan du nog skaffa 2 lr 3 st.big_smile

274 Inlägg
16 september 2008
bernersennen skrev:
C-Douglas skrev:
bernersennen skrev:

He, med en ev. budget på 2 tusen kan du nog skaffa 2 lr 3 st.big_smile

precis inte lär dom äta för så mkt.
ett bra foder som rc, en stor säck ligger på ca 500-600kr.
var på uppfödarutbildningen idag varav en av dom som går där föder upp just gd och enligt den uppfödaren äter dom mindre än vad en berner sennen.

Lycka till!!!
Senast redigerat av MissMotor_ (16 september 2008)

Professional dreamer
398 Inlägg
16 september 2008
När det kommer till foderfrågorna kan månadspriset för en enda
GD variera MYCKET!

I månaden
Mat ca 1200kr och uppåt.
Försäkring ca 420kr beroende på vilket försäkringbolag.
Godis ca 500kr Beror på. Jag köper inget Frolic -krafs, utan stekar och annat. Sedan beror det ju på HUR mycket man tränar.
Leksaker 100-200kr (tuggrep och liknande går åt rätt fort)
Koppel + halsband 100kr i snitt. Jag har 4 läderkoppel, ett lite finare och selar överallt! Köper dock inte vaarje månad.

Medlemskap i hundklubb: ca 150-400kr (årsavgift oftast) (ex SKK, SBK, SGDK + lokal klubb)
Kurspris beroende på klubben, valpkursen jag gick kostade 1000kr,  (ska du även träna flera olika grenar så blir det dyrare.)

Veterinär ??
Tävlingar ??
Utställningar ??
Bensin ??

Lite grann i alla fall! =]

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
16 september 2008
Sen måste man ta hänsyn till det rent praktiska med att ha en så stor hund.
Kombi är t ex att rekommendera. Opraktiskt att åka tåg eller buss, vissa gör ju det rätt ofta.
Svårare att hitta hundvakt, vissa vill inte ta in en shetlandsponny i lägenheten liksom...
Större hund = större behov att motion. Räcker oftast inte med att promenera eftersom hundarna behöver gå i trav, så större hundar är det bra att cykla med.
Man kan inte ha en stor hund lös hur som helst. Det önskar man att ingen hundägare hade, men är man hundrädd är det förstås mer skrämmande med en stor GD i 80 km/h än en tax eller liknande. Så man måste ta stor hänsyn.
Sen innebär förstås GDs storlek och tyngd större påfrestningar på ligament och leder och det föreligger större risk för skador än på mindre raser. GD hör till försäkringsbolagens högsta premiegrupp. Höftledsdysplasi förekommer i många olika raser, däribland GD, så var noga med att endast köpa en valp efter föräldrar som är höftledsröntgade.

/ichi

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
vi har en 4 årik tik
dock kass bild men bättre än inget tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/284108_58oco0.jpg

dom äter inte så mycket som man tror
det är när dom är valpar som dom behöver ett dyrare foder eftersom dom växer grymt snabbt
och får inte heller vara ute och springa efter dom ätit utan måste vila nån timme

men när dom blivit äldre kan man ge dom vilken skit som helst tongue
Axess hundfoder funkar bra billigt är det me gratis för mig wink
bättre hundar finns inte
morsan har små papillon me och en 70kg grandis märks mindre än vad en 3kg papillon gör

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
ichibon skrev:
Sen måste man ta hänsyn till det rent praktiska med att ha en så stor hund.
Kombi är t ex att rekommendera. Opraktiskt att åka tåg eller buss, vissa gör ju det rätt ofta.
Svårare att hitta hundvakt, vissa vill inte ta in en shetlandsponny i lägenheten liksom...
Större hund = större behov att motion. Räcker oftast inte med att promenera eftersom hundarna behöver gå i trav, så större hundar är det bra att cykla med.
Man kan inte ha en stor hund lös hur som helst. Det önskar man att ingen hundägare hade, men är man hundrädd är det förstås mer skrämmande med en stor GD i 80 km/h än en tax eller liknande. Så man måste ta stor hänsyn.
Sen innebär förstås GDs storlek och tyngd större påfrestningar på ligament och leder och det föreligger större risk för skador än på mindre raser. GD hör till försäkringsbolagens högsta premiegrupp. Höftledsdysplasi förekommer i många olika raser, däribland GD, så var noga med att endast köpa en valp efter föräldrar som är höftledsröntgade.

FEL FEL FEL
stora hundar behöver INTE motionera så mycket som en mindre gör
en GD ska inte motionera för mycket
MAX 2-3 tim om dagen ska dom GÅ inte springa
och när dom är valpar ska dom inte ens gå mer än ett par timmar pga deras snabba växt

Sök