3612
Sök

Bilen ladda ur batteriet... Behöver hjälp och förslag!

Bessewisser
556 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
Hallå!

Satt i ett sprillans nytt Optima YT i min Nissan Sunny N13 för någon vecka sen och idag när jag gick ut och skulle åka iväg så var batteriet urladdat så jag fick rulla igång bilen..

Jag kolla innan jag rulla igång bilen om det var något som var igång i bilen och allt var avstängd förutom mitt steg som jag har kopplat remote till konstant + på, så den stod i idle mode och har gjort det i 24 timmar.. Jag undrar.. kan det vara steget som har dragit ur batteriet?

Kan också nämna att när jag väl använde bilen så spelar jag ganska hög musik så det finns juh en risk att batteriet var dåligt laddat redan när jag ställde ifrån mig bilen...

Finns det något annat "dolt" i bilen som kan dra ström? lampor och sånt var avstängt och jag har inget centrallås eller larm som kan tjuva ström...

//SkyNard

How low

24 Inlägg
16 september 2008
#2
det kan vara steget men de går på så låg ström när bilen är av och steget inte används, jag tycker du ska sätta steget på knapp och köpa en kondning till steget så slipper du att steget drar så mycket ström av batteriet. har själv steget på knapp och det funkar bra, litar inte att ha det på stereon för de kan ju råka stå på:P


5 Inlägg
16 september 2008
#3
Det var likadant  när jag monterade mitt slutsteg. Det drog strömmen över en natt. Sen satte jag dit en knapp och det funkar perfekt nu.

Bessewisser
556 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#4
Ok jag har dragit ur kabeln nu iaf så steget är avstängt nu... Det konstiga var att jag har haft så här nu i 2 veckor och det var idag den drog ur batteriet helt... iofs så har jag inte använt bilen så lite som jag gjorde igår så jag kanske inte han ladda upp batteriet helt eller nått sånt...

//SkyNard

How low

10 287 Inlägg
16 september 2008
#5
Eftersom Mr Skynard är "tekniker/Programmerare" så får ha ta och mäta vad steget drar med remoten konstant ansluten till plus. Med remoten ansluten till plus så har man ju "väckt" steget och startat nätdelen och då kan det nog dra en del.

/Göran

SkyNard skrev:
Ok jag har dragit ur kabeln nu iaf så steget är avstängt nu... Det konstiga var att jag har haft så här nu i 2 veckor och det var idag den drog ur batteriet helt... iofs så har jag inte använt bilen så lite som jag gjorde igår så jag kanske inte han ladda upp batteriet helt eller nått sånt...

//SkyNard

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
#6
lånar tråden lite
har samma problem med BMWn

har dock kopplat in en vibbströmbrytare till steget nu
och det lyser inget om steget men strömmen drogs ur ändå
har en glassäkring till steget plockade bort den och drog isär sladdarna men hjälpte inte
så det är inte steget som drar ström men har inte varit bekymmer innan jag stoppade i steget
efter jag kopplat in steget så låter det som ett brummande ljud från motor nånstans
ungefär som en soppapump men tystnar efter 5 min
va fan kan de va :S


10 287 Inlägg
16 september 2008
#7
Generellt:

1. Om möjligt - konditionstesta batteriet med ett urladdningsinstrument.

2. Mät vart strömmen försvinner genom att ansluta en amperemeter till batteriet och plocka säkring för säkring tills man har identifierat den krets som tar ström.

/Göran


Team-Adolfsson skrev:
lånar tråden lite
har samma problem med BMWn

har dock kopplat in en vibbströmbrytare till steget nu
och det lyser inget om steget men strömmen drogs ur ändå
har en glassäkring till steget plockade bort den och drog isär sladdarna men hjälpte inte
så det är inte steget som drar ström men har inte varit bekymmer innan jag stoppade i steget
efter jag kopplat in steget så låter det som ett brummande ljud från motor nånstans
ungefär som en soppapump men tystnar efter 5 min
va fan kan de va :S

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
16 september 2008
#8
SkyNard skrev:
allt var avstängd förutom mitt steg som jag har kopplat remote till konstant + på, så den stod i idle mode och har gjort det i 24 timmar.. Jag undrar.. kan det vara steget som har dragit ur batteriet?

Utan att veta hur mycket ström som ditt steg (Mutant 300.2XXX ?) drar i tomgångsström, så kan jag redan nu säga att åtminstone huvudorsaken är den sortens koppling av remoten.

Kikar man på tex DLS:s steg så drar deras performance-serie 0,5-1A i tomgångsström, de större stegen drar uppåt 2A. Då kan man nog tänka sig att ditt steg rimligtvis drar minst 0,5A iaf. Men som Sharky skriver så är en mätning enkel, då ser du vad verkligheten visar. smile

Tar man desutom med i beräkningarna att du har spelat högt en hel del och kanske även kört flera kortkörningar, då är det inte orimligt att batteriets verkliga kapacitet vid tillfället var högst hälften (dvs runt 25-30Ah).

Det absolut första du bör göra är att ladda upp batteriet, innan du gör någonting annat. När man har ett relativt kraftigt batteri, som Optima YT ändå är, då brukar det orka dra runt startmotorn även vid ganska urladdat tillstånd.

Det innebär att om batteriet inte ens orkar dra runt startmotorn så har det blivit väldigt mycket urladdat och såna urladdningar ska man passa sig för, oavsett ifall batteriet egentligen tål sånt eller inte. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 september 2008)

Bessewisser
556 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Utan att veta hur mycket ström som ditt steg (Mutant 300.2XXX ?) drar i tomgångsström, så kan jag redan nu säga att åtminstone huvudorsaken är den sortens koppling av remoten.

Kikar man på tex DLS:s steg så drar deras performance-serie 0,5-1A i tomgångsström, de större stegen drar uppåt 2A. Då kan man nog tänka sig att ditt steg rimligtvis drar minst 0,5A iaf. Men som Sharky skriver så är en mätning enkel, då ser du vad verkligheten visar. smile

Tar man desutom med i beräkningarna att du har spelat högt en hel del och kanske även kört flera kortkörningar, då är det inte orimligt att batteriets verkliga kapacitet vid tillfället var högst hälften (dvs runt 25-30Ah).

Det absolut första du bör göra är att ladda upp batteriet, innan du gör någonting annat. När man har ett relativt kraftigt batteri, som Optima YT ändå är, då brukar det orka dra runt startmotorn även vid ganska urladdat tillstånd.

Det innebär att om batteriet inte ens orkar dra runt startmotorn så har det blivit väldigt mycket urladdat och såna urladdningar ska man passa sig för, oavsett ifall batteriet egentligen tål sånt eller inte. smile

Ok nu har jag dragit en riktig remote från stereon... Vi får väll se imorn om batteriet är urladdat eller inte, jag kolla en extra gång innan jag gick in att steget var avstängt, om inte detta fungerar får jag ta och kolla med en amperemeter vad det kan vara som drar ström... hoppas fan att det bara var steget,

Om det har någon betydelse får någon så var batteriet nere på 10,95 V och den orka dra runt starten nått varv eller två men jag våga inte forsätta så därför jag putta igång den!

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
16 september 2008
#10
Har du kopplat in en laddare nu?

Batteriet är nämligen väldigt urladdat och måste som sagt laddas upp igen. smile

Bessewisser
556 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Har du kopplat in en laddare nu?

Batteriet är nämligen väldigt urladdat och måste som sagt laddas upp igen. smile

Nepp det har jag inte men jag använde bilden utan stereo igår i över 5 timmar så jag tror bilen är tillräckligt laddat

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
17 september 2008
#12
Nej nej, det räcker inte!! smile

Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare. När ett batteri har blivit så där pass urdraget så är det extra viktigt att ladda upp det helt fullt, annars tappar det lätt i kapacitet. Jag vet att det batteriet tål djupa urladdningar, men det är ändå viktigt med fulladdning.


Sök