SkyNard skrev:
allt var avstängd förutom mitt steg som jag har kopplat remote till konstant + på, så den stod i idle mode och har gjort det i 24 timmar.. Jag undrar.. kan det vara steget som har dragit ur batteriet?
Utan att veta hur mycket ström som ditt steg (Mutant 300.2XXX ?) drar i tomgångsström, så kan jag redan nu säga att åtminstone huvudorsaken är den sortens koppling av remoten.
Kikar man på tex DLS:s steg så drar deras performance-serie 0,5-1A i tomgångsström, de större stegen drar uppåt 2A. Då kan man nog tänka sig att ditt steg rimligtvis drar minst 0,5A iaf. Men som Sharky skriver så är en mätning enkel, då ser du vad verkligheten visar.
Tar man desutom med i beräkningarna att du har spelat högt en hel del och kanske även kört flera kortkörningar, då är det inte orimligt att batteriets verkliga kapacitet vid tillfället var högst hälften (dvs runt 25-30Ah).
Det absolut första du bör göra är att ladda upp batteriet, innan du gör någonting annat. När man har ett relativt kraftigt batteri, som Optima YT ändå är, då brukar det orka dra runt startmotorn även vid ganska urladdat tillstånd.
Det innebär att om batteriet inte ens orkar dra runt startmotorn så har det blivit väldigt mycket urladdat och såna urladdningar ska man passa sig för, oavsett ifall batteriet egentligen tål sånt eller inte.